Verzekeren is niet het meest sexy onderwerp. Denk je aan verzekeren, dan denk je al snel aan een omslachtig proces, het invullen van lange vragenlijsten en gesprekken met een adviseur. Zeker wanneer het een bedrijfsverzekering betreft. Dat moet anders kunnen, bedacht Bloomon oprichter Koen Thijssen. Een jaar geleden ging hij van start met Insify. “Wij willen dat langzame ouderwetse proces, helemaal online snel en simpel maken”, aldus CTO Martijn Rutten.

Bij Insify draait het om ‘technology first’. Bij startups veranderen dingen vaak snel. Dan wil je dat je bedrijfsverzekering met je mee groeit of krimpt. “Denk aan een groeiende startup die telkens in een groter bedrijfspand zit. Als daar dan wordt ingebroken dan wil je als bedrijf wel zeker weten dat je verzekering dan ook klopt. Dat kun je doen door de verzekerden om de paar maanden te vragen hun informatie up to date te brengen, maar dat vindt de klant niet leuk. Daar komt ook vaak weinig respons op. Wat wij doen is allerlei data bronnen aanboren. Plus AI en slimme algoritmes om zo geautomatiseerd bij te houden wat er moet worden verzekerd worden voor een klant. Zodat die ook niet te veel betaalt en altijd goed gecoverd is.”

“Startup heeft een frisse blik ”

De verzekeringswereld is een oude wereld. Dat betekent dat veel dingen vastliggen, alleen al door het feit dat ze jarenlang op dezelfde manier zijn gedaan. “Er zijn bepaalde processen ontstaan en met technologie opgetuigd die ook al vaak heel oud is. Dat maakt het moeilijk voor bestaande partijen om daar met een frisse blik naar te kijken: kan het ook anders en beter? Juist als startup heb je die frisse blik wel. De bestaande verzekeraars willen wel veranderen, maar zitten vaak vast in de historie. Ook wat betreft software. Het is dus lastig, maar ze vinden het vaak wel mooi en interessant om dingen met ons samen te doen. Dus onze partners zijn bestaande verzekeraars.”

Insify haalde vorig jaar 1,8 miljoen aan investeringsgeld op. Dat laat zien dat de timing lijkt te kloppen en de verwachte markt groot is. Het bedrijf richt zich partijen en mensen met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel of die plannen hebben zich in te schrijven. “60% van de bij de KVK ingeschreven bedrijven hebben een omschrijving die niet meer klopt. Dat is ooit opgegeven, maar nooit meer aangepast want waarom zou je. En dat is wel waar de gemiddelde verzekeraar vanuit gaat. Daar moet je dan wat mee doen.”

Insify wil ook graag verzekeringen op maat gaan aanbieden. Een kapotte hand van een kapper heeft een volstrekt andere impact dan een kapotte hand van een accountant. “Voor een accountant maakt het misschien niet zoveel uit. Dus dat je een verzekering zelf kunt samenstellen is wel een visie die wij graag ondersteunen.”

“Geboren uit frustratie ”

Voor Rutten zelf, als hardcore techneut, is de uitdaging duidelijk: “Waar voor mij de uitdaging ligt als techneut is dat je met een internet startup als Insify heel snel de markt op kan gaan en heel snel kan leren en vervolgens kunt aanpassen. Wat wij dagelijks leren van klanten passen wij direct aan om te zien of het daarna beter gaat. Dat is hartstikke mooi. Dus we leren uit de markt, passen aan waar nodig en tegelijkertijd proberen we iets te bouwen waarvan je niet over een paar jaar zegt hier kunnen we niet mee verder, want het hangt van ellende aan elkaar.” Een groot verschil met veel van zijn vorige werk. Dat was vaak tien jaar ontwikkelen voordat het naar de markt gebracht werd.

“Insify is geboren uit frustratie: staat die verzekeraar aan mijn kant of juist niet? Ik denk dat je juist de ruimte in de markt hebt om iets vernieuwends te doen, iets wat wel klopt, waar mensen wel van zeggen: ja die verzekeraar doet wat ik nodig heb. Het zijn geen schurken. Dat is ook vaak zo in praktijk, ze doen ook hun best om het goed te doen maar ze hebben last van de historie en alle regeltjes die er achter zit. En als je dat op een heel andere manier kunt doen dan kun je echt impact maken in de markt. Dat is wat mij drijft. Met innovatie met technologie iets echt serieus verbeteren wat veel mensen raakt.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!