Mathys van Abbe is misschien wel het bekendst als de man achter Mobypicture. De dienst waarmee je heel eenvoudig foto’s kunt delen op diverse social media platforms. Maar dat is niet het enige waar Van Abbe zijn tijd aan besteedt. Naast Mobypicture is er Tag the Love, een platform waar je al je content kunt verzamelen, en daarmee heeft hij inmiddels belang in zo’n vijftig platforms. Daar kwam onlangs Livescope bij. “Dat is een online vakblad voor live muziek industrie professionals.” Met als doel iedereen die actief is in de live muziek industrie en alle merken die daar mogelijk wat mee willen te informeren en op de hoogte te houden van wat er speelt.

Livescope is het gevolg van een samenwerking tussen een aantal partijen waaronder Mojo Concerts, Van Abbe en Gijsbregt Brouwer verenigd in Týrsday, die weer bekend is van  SportNext. Van Abbe en Brouwer participeren vaker samen in projecten. Daarbij is de rolverdeling Van Abbe de techniek en Brouwer de online content strategie. “We merkten dat de echte pareltjes tussen de platforms en projecten waar wij samen in zaten een combinatie van goede technologie met een goede contentstrategie zijn. Daar wonnen we prijzen mee en kwamen goede resultaten uit.” Want al lijkt er op de platforms van Tag the Love heel veel vanzelf te gaan, om er een succes van te maken is het van belang de dynamiek tussen de technologie en strategie goed te snappen. “Er is een huwelijk tussen de juiste juiste techniek en goede content.

“Het gaat allemaal veel trager dan je hoopt”

Leuke dingen doen betekent vaak op één of andere manier meedraaien in een platform. “Van het platform van Brit Dekker waar ik mede-eigenaar van ben tot Livescope en veel meer. Waarom ik dat doe, is dat ik zo de aansluiting vind bij wat de problemen zijn van de mensen die onze technologie gebruiken.” Hierdoor kunnen later weer technische aanpassingen worden gedaan om gebruikers te helpen. Zo is Van Abbe op dit moment bezig met een nieuwe ‘backend’ van Tag the Love. “Als je nu een blog wilt plaatsen bij Tag the Love, werkt dat een beetje als WordPress of als Blogger. Maar waar wij nu mee komen is een versie die eruit ziet als Google Calender. Door dat te introduceren helpen wij onze klanten na te denken over de hele planning en hoe je daarmee aan de gang kunt. Je ziet wanneer er een event is en dan weet je op welk moment je iets moet delen. Dat delen is dan niet alleen een blog plaatsen maar ook misschien een tweet of een Facebook update. Dus we zijn een soort Hootsuite aan het maken in de vorm van Google Calender en dat is je ‘publishing stack’. Dat inzicht komt alleen maar doordat wij met ons klanten heel erg hard aan het kijken zijn hoe je de beste resultaten kunt behalen met je contentstrategie. Als je niet met je poten in de modder staat, dan kom je daar niet echter.”

Participeren in tientallen platforms, dat moet wel bijna ten koste van de focus gaan. Zo kondigde Van Abbe al in 2012 een eenvoudige plug and play versie van Tag the Love aan, waarmee een platform ook binnen handbereik van gewone mensen zou komen. Die versie is er nog steeds niet. Niet dat er niets gebeurt. “Ik denk dat we sinds 2012 16 versies hebben gebouwd.” Maar ook Van Abbe moet toegeven: “Het gaat allemaal veel trager dan je hoopt.” Deels wellicht door gebrek aan focus, maar belangrijker nog: Van Abbe wil het allemaal op eigen kracht doen. Dus zonder investeerders. “Heel veel internet-ondernemingen hebben de tijd niet en die hebben wij wel, want we werken niet met externe investeerders. Wij kunnen verbeteren en verbeteren en verbeteren en dan het momentum bepalen en dan gas geven. Dat is een luxe en het is ook een soort van probleem: anders hadden we misschien al veel eerder de knoop doorgehakt en waren we groter geweest, maar zaten we ook meer in een soort dwangbuis vrees ik.”

“Trots op onze Nederlandse dingen, alleen we handelen er niet echt naar”

Van Abbe sneed zichzelf wel vaker in de vingers met zijn principes. “We hadden wellicht veel groter kunnen zijn met Moby als we wel hadden gezegd: we gaan advertenties pakken. Dat hebben we nooit gedaan. Als we dat wel hadden gedaan dan hadden we een paar miljoen per jaar aan advertentie inkomsten kunnen halen met de traffic die wij deden, dat hebben we nooit gedaan omdat we een andere visie hebben. En die visie betekent dat wij er nu nog zijn, anders waren we er niet geweest. Kijk naar Twitpic, kijk naar alle ander sharing services die wel die route zijn gaan bewandelen, die zijn er niet meer. Behalve Instagram, maar die hadden ook geen advertenties” Mobypicture is er dan nog steeds, en komt als alles goed gaat zelfs met een geheel nieuwe versie waarmee je met Moby hetzelfde kunt doen als je met Tag the Love kunt, maar het is nooit zo groot geworden als het misschien wel verdiend had. “Ik heb me daar vroeger ook wel boos om gemaakt,  want ik dacht altijd waarom dan niet?”

Inmiddels wijt Van Abbe het mede aan de de houding ten aanzien van Nederlandse producten. “Wij zijn trots op onze Nederlandse dingen, alleen we handelen er niet echt naar. Eigenlijk zouden alle Nederlanders Mobypicture moeten gebruiken, gewoon omdat het Nederlands is. Omdat je daar dan iets mee kunt betekenen en de economie een stuk kunt liften en zo weer meer ruimte geeft  om nog meer hele vette producten te maken.” Amerikanen pakken het anders aan. “Die gooien alle slimme mensen bij elkaar en gaan gewoon keihard bouwen en praten en roepen. En als Instagram dan weer wat nieuws introduceert dan wordt dat door alle Nederlandse media opgepikt. Omdat het Amerikaans en gaaf is. Mij bellen ze nooit bij een nieuwe feature. Ik weet inmiddels dat het zo is. Ik weet dat als het anders was, dat we harder hadden kunnen gaan. Dat geldt niet alleen voor ons.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.