Matthijs Guichelaar is één van de oprichters van Vandebron, ‘s werelds eerste marktplaats voor duurzame energie. Het biedt de consument de mogelijkheid om rechtstreeks bij een producent duurzame energie te kopen. En daar maken inmiddels enkele tienduizenden mensen gebruik van. Vandebron is is één van de startups en gevestigde gevestigde bedrijven die Fast Moving Targets op de Accenture Innovation Awards interviewde.
Matthijs Guichelaar over innovatie:
“Innovatie voor mij is met een nieuw of verbeterd product een bestaande markt de juiste richting in duwen.”
“Wij zorgen ervoor dat iedereen die voor ons werkt plezier heeft, want plezier zorgt ervoor dat je losser bent en met meer ideeën komt. Wij keuren geen idee op voorhand af. Elk idee dat binnen ons gedrijf geopperd wordt, daar kijken we serieus naar. Dus wij staan er open in en hebben een informele organisatie. Daarmee denken wij dat we een broedplaats zijn voor innovatie, want wij geloven er niet in dat alleen de mensen die het bedrijf begonnen zijn, de macht of kracht hebben.”
“Het meest innovatieve aan Vandebron is dat de klant daadwerkelijk rechtstreeks bij een producent energie kan kopen en daarmee ook echt een keuze heeft waar energie vandaan komt. Op dit moment gebeurt dat nergens anders in de wereld.’
“De transparantie die wij aanbrengen is dat je als consument rechtstreeks bij de producent je energie kunt kopen. Je weet waar je geld heen gaat en dat is belangrijk, want bij grote energie bedrijven denk je soms voor groene energie te kiezen, maar blijkt niks minder waar.”
“Er zijn allerlei voorbeelden van grote bedrijven die ook heel innovatief kunnen zijn. Kijk naar bijvoorbeeld Google, Tesla of IBM. Dus het kan wel. Uiteindelijk komt het neer op de mensen die de visie en de wil hebben om die verandering teweeg te brengen”
Fast Moving Targets was bij de Accenture Innovation Awards.
Bekijk hier alle integrale interviews.
Bekijk hier de html5 special over innovatie.
Download hier de iPad editie van FMT Magazine.