Het Groningse bedrijf Holthausen Clean Technology verwierf wereldfaam met hun Hesla: een omgebouwde Tesla die op waterstof rijdt. Met als groot pluspunt: de auto rijdt 1000 kilometer in plaats van 350. ” Ik wilde bewijzen wat je met waterstof kunt doen en dat het echt toegevoegde waarde heeft omdat je meer kilometers kunt doen dan met batterijen. Ik heb de accu’s er niet uitgehaald, maar waterstof ingebouwd. Ik heb laten zien dat het geen strijd is tussen elektrisch batterijen en waterstof elektrisch, maar dat het kan samenwerken”, aldus waterstof deskundige Max Holthausen.

De Hesla was een privé project dat onverwacht uitgroeide tot een mooi uithangbord voor het bedrijf. Holthausen Clean Technology is druk bezig met waterstof toepassingen. “We zijn op dit moment druk bezig met het uitrollen van waterstof tankstations in Amsterdam en in Groningen. Ook wordt hard gewerkt aan het ombouwen van voertuigen voor gemeentelijke werkzaamheden, zoals vuilniswagens en stadsbussen. We zijn daar nu mee aan het testen en hopelijk kunnen we binnenkort een concessie binnen slepen voor waterstofbussen in Groningen.”

“550 waterstof voertuigen per jaar”

Holthausen Clean Technology gaat verder waar veel andere bedrijven blijven hangen in kleine projecten en probeersels. Volgens Holthausen is dat een kwestie van geld. “Wij hebben nu een productiehal waar we 550 waterstof voertuigen per jaar kunnen bouwen. We zijn zelfs bezig met nog grotere stappen door het produceren van componenten. Het is wel heel duur, het is een dure aanbesteding om te gaan doen. De onderdelen van een voertuig alleen al kosten een fortuin. Als je dan meerdere voertuigen binnen hebt staan dan moet je een behoorlijk kapitaal neerleggen aan onderdelen voordat je geld krijgt van je klant. Dat is misschien ook wel een bottleneck. Op dit moment is de rem dus echt de kosten.”

Vandaar dat het Hesla project ook bij één omgebouwde Tesla blijft. De techniek is te duur om op grotere schaal in te voeren. Al ziet Holthausen de range extender wel als een serieuze optie voor de toekomst. “Vooral als wij die dingen in grotere aantallen zouden produceren dan gaan de prijzen omlaag en dan denk ik dat dat perfect zou zijn voor elektrische auto’s. Ik denkt dat heel veel bedrijven voor bijvoorbeeld hun vertegenwoordigers ook over zullen gaan op elektrische auto’s. Die moeten natuurlijk ook laden. Wanneer ze dan door het hele land heen en weer moeten rijden dan denk ik dat het echt wel toegevoegde waarde heeft als je straks een waterstof range extender hebt.”

“Huis op waterstof laten draaien ”

Waterstof heeft niet alleen z’n nut bewezen in auto’s. Ook toepassingen ter vervanging van het bestaande gasnetwerk lijken haalbaar. “Er zijn allerlei testen gaande met waterstof door de leidingen heen en het is bewezen: het kan.  Je kunt het in principe op dezelfde manier gebruiken als dat je nu op aardgas kookt en je huis verwarmen zoals je dat nu met je cv ketel doet. Dat hoeft niet allemaal elektrisch. Een heel groot deel zal wel elektrisch worden in de woningbouw, maar er zal ook een groot deel op waterstof gaan draaien. Je hoeft in principe heel weinig investeringen te doen om je huis op waterstof te laten draaien. Ik denk dat je voor een paar honderd euro klaar bent met alles aan te passen. Verder moet de staat de leidingen aanpassen door die met een speciale coating te behandelen.”

Aan Max Holthausen zal het niet liggen. Hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Op niet al te lange termijn zal hij het bedrijf van zijn vader en oom volledig overnemen. “Ik denk dat het positief is dat ik bij het bedrijf zit omdat er daarmee jong bloed binnen is en daarmee een andere visie ontstaat hoe je iets moet doen. Ik denk ook dat we een andere manier van omgaan met social media gaan zien. De meeste bedrijven doen het allemaal op de standaard manier en ik denk dat het goed is als daar verandering in gaat komen. Wij hebben de eerste viral al te pakken.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.