Voor veel mensen is online privacy een abstract begrip. Ze zouden het vervelend vinden wanneer andere mensen ongevraagd mee zouden lezen of hun bestanden zouden kunnen bekijken, maar actief kiezen voor betere bescherming blijft vaak achterwege. “De awareness rondom privacy wordt steeds groter, maar de drempel is nog te hoog. Wij willen mensen de tools geven om die drempels te verlagen, zodat mensen zich geen zorgen meer hoeven te maken”, aldus Mees Boeijen founder van Skotty. Skotty maakt het voor iedereen mogelijk om van persoon tot persoon versleuteld berichten en bestanden te kunnen versturen naar normale e-mail adressen.
Een gebruiker krijgt een wachtwoordbeveiliging op z’n gesprek en vervolgens ontvangt de ontvanger via een ander kanaal een wachtwoord. Alleen daarmee kan de mail of het bestand worden geopend. Skotty heeft zelf dus geen enkel inzicht in de zaken die verstuurd worden. Dat je het criminelen daarmee wel erg makkelijk maakt, is volgens Boeijen niet aan de orde. ” Als een crimineel volledig anoniem vertrouwelijke informatie wil uitwisselen, dan kunnen ze dat toch wel. Bij Skotty ben je niet anoniem. We kennen je voornaam en achternaam en een telefoonverificatie. Dat is al best een drempel voor het criminele circuit. Met een mes kun je ook koken of iemand neersteken. Wij geloven in de goedheid van mensen. Wij willen ook niet dat de mensen die criminele dingen doen het verpesten voor mensen die er goede dingen mee doen.”
Skotty kwam in de publiciteit toen ze zichzelf vergeleken met WeTransfer “maar dan veilig”. Ze kregen direct een advocaat van het bedrijf op hun dak. “De founders leken er niet achter te staan. Zodoende hebben we wel excuses gekregen, maar we schrokken er wel van. We waren net een paar weken in beta met een klein aantal gebruikers. Heel bewust omdat we het klein wilden houden. We dachten we doen onze grote hard launch later. Toen kwam dit opeens op ons dak en groeiden we in een klap naar 2000 gebruikers. We kwamen in heel veel media en kregen ook enorm veel feedback. Dat heeft ons echt geholpen.”
Het businessmodel van Skotty is gebasseerd op bedrijven. De company versie kost 4 euro per maand per gebruiker. De pro versie voor consumenten kost 2 euro per maand. “Uiteindelijk moeten we op schaal gaan draaien zoals veel SAAS startups doen. Die pro is echt tegen kostprijs aan. Daar verdienen we niks aan, maar dat is ook helemaal niet onze focus. Wij geloven wel dat iedereen die mogelijkheid moet hebben. We zijn echt B2B. We denken dat we met businessklanten en interessante integraties zeker schaalbaar zijn. In de toekomst gaan we grote nieuwe features gaan uitrollen, die we als een meerprijs beschikbaar stellen.”
Boeijen is niet bang dat hij opereert in een markt waar de uiteindelijke winnaar alles pakt. “De markt is gigantisch, dus ik maak me er nu niet druk om. Ik ben er wel van overtuigd dat de oplossing die gaat overleven op lange termijn de oplossing is die voor een open standaard gaat. Die schaalbaar blijft, niet eigendom is van één organisatie. Daarom hebben wij al vanaf het begin de ambitie uitgesproken dat we willen gaan voor open source. We geloven in openheid en transparantie. Dus we kiezen echt voor een wezenlijk andere benadering. Traditioneel is het zo dat alles wat je maakt tegen je aan moet houden en vooral niet open moet maken voor de wereld. Als security bedrijf kun je dat jezelf niet veroorloven denk ik op lange termijn. Puur om de reden dat als ik zeg dat wij end to end encryptie hebben dat je dat moet kunnen controleren. Je moet het onafhankelijk kunnen valideren. Dat kun je bij heel veel platformen niet, maar wij vinden dat als wij serieus zijn in wat we zeggen dat het wel moet kunnen en willen we dat dus zo snel mogelijk gaan doen.”
Skotty begon als lean startup. “We hebben eerst een beetje op een houtje gebeten en de kosten zoveel mogelijk beperkt. Daarna hebben we wat ondersteuning gekregen van een accelerator, die is early stage bij ons ingestapt. Die hebben ons ook geholpen om onze businesscase wat scherper te krijgen. Recentelijk hebben we een tweede funding ronde opgehaald, 75.000, waarmee we in ieder geval de komende tijd weer vooruit kunnen.”
Het doel is om in totaal 325.000 binnen te halen. Met dat geld zou Skotty het kunnen uitzingen tot break even wordt gehaald. Maar daar blijft het waarschijnlijk niet bij. “We gaan zeker naar een volgende ronde als we onze groei willen versterken. We hebben ons vanaf het begin volledig Engels ingericht, dus we zijn er op voorbereid om met de internationalisering door te gaan. We merken ook dat er al best wel veel traffic komt vanuit andere landen in de Europese unie. Op dit moment richten we ons nog op Nederland, omdat we nu simpelweg nog niet klaar zijn om internationaal te gaan. We hebben een groot aantal mooie partijen in de pipeline zitten, waarmee we wel het gevoel hebben dat we in ieder geval zeker op schema liggen, wellicht zelfs een beetje overperformen als het mee zit. Dat is voor nu het plan en dan gaan we volgend jaar de plannen maken voor de internationale uitrol.”
Gevraagd naar waar het bedrijf staat over een jaar is Boeijen duidelijk: “Ik hoop dat Skotty over een jaar de missie die we nu uitdragen waargemaakt heeft. Dat we zoveel mogelijk mensen, bedrijven, maar ook consumenten hebben geholpen om die veilige communicatie mogelijk te maken. Dat we goed op weg zijn om privacy in het algemeen bewustzijn sterker te maken.”
Daarmee lijkt het thema privacy misschien wel belangrijker dan de businesscase naar een hoger plan tillen. “Dit is wel waar we echt voor staan. Onze targets die hebben we opgesteld en die gelden voor de komende jaren. We liggen op schema dus die gaan we gewoon halen, daar maken we ons ook hard voor. Maar dat doen we volop en met passie juist door datgene waar we voor staan. En daar doen we geen concessies aan. Privacy is de basis van Skotty.”
(Een verslag van @daalder)