Vier jaar geleden begint Edwin Kuipers met Crowdynews. De dienst die relevante social media plaatst naast journalistieke content. Inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met bijna 50 medewerkers met een wereldwijd schaalbaar syteem. Beschikbaar in 25 talen, waarmee Crowdynews zich onderscheid van de concurrrentie. “Waardoor we door publishers steeds serieuzer worden genomen”, aldus Kuipers, tijdens Top Names On Stage in Groningen. 

Crowdynews is niet het enige bedrijf dat een poging doet relevante inhoud uit social media te filteren. Wie relevant het best weet te vangen, heeft de holy grail. “Social media is vaak kort en informeel en veel talen door elkaar heen. We noemen het ook wel kleine rotberichtjes. Die moeten we zien te indiceren. Dat is een technische uitdaging. Wij hanteren een rekenkundig model om vast te stellen wat  relevantie is. De basis zijn 40 regeles die moeten samenwerken en dan moet je over een bepaalde drempelwaarde heen komen. Dan ben je volgens ons relevant en kunnen we een bericht aanbieden.”  Maar pas als gebruikers het eens zijn met de uitkomst van de formule ben je werkelijk relevant. “Het gaat om heel veel data en dan ook nog om veranderende levende data en daarbinnen moeten we de parels eruit zien te vissen.”

“Social media kan als startpunt dienen ”

Crowdynews richt haar dienst op online nieuwsuitgevers of special interest uitgevers. “Die journalistieke kwaliteitscontent willen we verrijken met foto’s, video’s, ooggetuigeverslagen en mededelingen van het publiek. Maar soms wordt ook op maat voor een ander model gekozen. Zo bouwde Crowdynews voor de Chicago Truibune een voorpagina met daarop nieuws over Chicago bij elkaar getweet door een groep vooraf gedefinieerde twitteraars. “Het startpunt is waar twitteren ze over? Verwijzen ze naar webcontent, dan zoomen we in. Zo wordt de voorpagina samengesteld. Dat is mooi voor de publisher: het is free content maar ook streetwise content met een link terug naar de journalistiek.”  Belangrijk, vooral in een tijd waarin je ziet dat redacties met steeds minder middelen en mensen toch nog goede inhoud moeten zien te produceren. “Social media kan als startpunt dienen en kan worden in gezet als efficiëntie tool voor redacties. Om op basis daarvan een verhaal te schrijven.”

Ondertussen draait Crowdynews break even. In beginsel is de dienst licentievrij. “Wij liften mee op de massa van de publisher.”  Die massa krijgt advertenties te zien en de opbrengsten daarvan worden gedeeld door Crowdynews en de uitgever. Dat zorgt wel voor een verschuiving in het bedrijf. “Wij waren een technologiebedrijf.  De meeste werknemers zijn hardcore programmeurs, i.t., informatica, kunstmatige inteligentie.  Nu zijn we deels technologie en voor meer dan de helft een sales bedrijf.” Maar ook al gaat het heel erg goed, het moet nog beter. Break even is niet wat de investeeerders die nu al geld in het bedrijf hebben gestoken willen. “ We hadden al vanaf dag nul een wereldwijde ambitie. Waar de sky de limit is, is nog niet helder. Op dit moment 600 miljoen pageviews per maand, dat moet dus over een jaar 10 keer zo veel zijn.”

Bekijk alle afleveringen van de Groningen special.

[De Groningen-special van Fast Moving Targets kwam mede tot stand dankzij Streamzilla,SMC050Mercure HotelsEMG FaktorsVoysde NOM, de Europese Unie, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies Drenthe, Groningen en Friesland.]