Je zou denken dat ieder bedrijf in de toeristenindustrie last heeft van corona. Dat geldt echt niet voor Bidroom. Het boekingsplatform voor hotels zag het aantal aangesloten hotels juist enorm groeien de afgelopen maanden. “Hotels hebben nu tijd om na te denken: hoe kunnen we dingen anders doen? hoe kunnen we er sterker uitkomen?  We willen besparen op commissies en meer controle krijgen over de boekingen. Dat kan via ons. Het is een mooi moment om alles te herzien. Dus corona heeft ons heel erg geholpen”, aldus CEO en co-founder Michael Ros

Bij de twee grote boekingspartijen voor hotels, Booking.com en Expedia, betalen zowel hotels als klanten een percentage. Dat varieert voor hotels tussen de 15 en soms zelfs 25%. Bij Bidroom worden klanten lid voor een bedrag van 29 euro per jaar. Vervolgens krijg je tot 25% korting op boekingen. Zo verdien je je lidmaatschap vaak al in de eerste geboekte nacht weer terug. Hotels betalen in 2020 niks, maar ook als dat wel zo is dan houden ze volgens Ros significant meer geld over per boeking. Het verdienmodel richt zich met name op de gebruikers. “Waar anderen bezig zijn op transacties willen wij een relatie aangaan met gebruikers. Wij willen toegevoegde waarde leveren. De klanten zijn abonnees, we moeten ze anders behandelen.”

“ Een drempel over”

Aanvankelijk pakte de focus op abonnees verkeerd uit. Mensen werden lid, maar het platform kon nog weinig hotels aanbieden. Dat leidde tot afhakers. “In 2017 hadden we een hele mooie groei. We hadden aardig wat prijzen gewonnen en toen ging het ineens heel hard, maar we hadden op dat moment nog te weinig hotels. Daar hebben we van geleerd. We zijn toen gaan focussen op de toename van het aantal hotels. We zien nu dat het aantal leden dat opzegt minimaal is.” Inmiddels telt Bidroom meer dan 250.000 leden. Al die mensen moeten een drempel over. Je kunt pas zien wat je voor een hotel moet betalen wanneer je een account hebt aangemaakt. Voordat je een betaald account opent kun je wel twee weken gratis testen en proberen.

Bidroom is een Nederlands bedrijf, maar opereert al een aantal jaren uit Krakow in Polen. “Het vinden van developers was niet eenvoudig in Nederland. Booking.com heeft veel meer cash dan wat wij hadden. Dus we dachten: we gaan een hub maken in Krakow. Dat zou 6 maanden duren, maar het is langer geworden. Ik zit hier nu al 4 jaar. We zitten hier nu met een groot team: 85 man, bijna alles gebeurt hier, dus ik ga niet terug voordat het bedrijf heel groot is of misschien verkocht is. H is ook het voordeel van deze tijd: je kunt je werk eigenlijk overal doen.”

“Hier sterker uitkomen ”

Corona heeft Bidroom dan misschien niet direct getroffen, het blijft een lastige tijd. Mensen reizen veel minder. Hotels zitten zonder klanten. “We gaan nu niet focussen op leden. We zijn niet gaan pushen op reizen, want mensen mogen nu niet reizen. Laten we op de andere kant focussen. Het is heel gaaf om te zien wat voor groei we hebben doorgemaakt met het aantal hotels. Ik zie het als een kans. Wij kunnen hier sterk uitkomen. Ons verdienmodel makes sense. We zien meer hotels en zien nu ook weer een groei van het aantal leden. Het herstel zal nog wel lang duren. Ik reken zeker op een jaar, als het ooit nog op het oude niveau terugkomen. We hebben jaren gebouwd aan het sterke team dat we nu hebben, dat wilden we behouden. Je ziet nu dat mensen anders gaan reizen: lokaler. Daardoor kan de manier van marketing weer makkelijker zijn: Nederlanders die op zoek zijn naar Nederlandse accommodaties.”

De eerste focus van Bidroom is niet geld verdienen. het draait om het veranderen van de markt. Een markt waarin hotels niet worden gedwongen een aanzienlijk percentage aan het boekingsplatform af te staan. “Wij willen de markt veranderen en eerlijker maken. Niet alles draait direct om heel veel geld verdienen. We willen eerst een heel mooi platform lanceren. Ik denk dat als je daarvoor staat dat je uiteindelijk best wel een mooi bedrijf kunt opbouwen, maar wel op een eerlijke manier.”
Een mooi bedrijf met duidelijke ambitieis: “Over twee jaar willen we minimaal een miljoen leden hebben en ik wil dat die leden ook heel tevreden zijn. We willen mensen die nooit meer weg willen. De community building is belangrijk, daar willen we ook op gaan focussen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!