Consumenten kopen steeds meer online. Al die pakjes moeten vervolgens worden bezorgd. De diverse transportdiensten doen dat volgens een eigen planning. De wordt vaak nog handmatig, de dag voor bezorging gemaakt. Met alle gevolgen van dien. Een planning voor een depotgebied van 1000 orders op één dag, kan al snel betekenen dat je uren aan het rekenen bent. Dat kan veel sneller als je gebruik maakt van nieuwe technieken. Plotwise doet dat. “In plaats van aan het eind van de dag als alle bestellingen binnen zijn een planning maken zijn wij continu bezig met plannen. Daarmee maken wij continu het perfecte plaatje”, aldus founder en CEO Michel Boerrigter. Machine learning speelt daarbij een cruciale rol.

Bij pakketbezorging gaat het om kwaliteit en kosten. Het is belangrijk dat je een pakketje op een beloofde tijd kunt bezorgen.Dat geldt voor zowel de klant als de bezorger. Die moet ook niet onder werkdruk bezwijken. En dat alles tegen zo laag mogelijke kosten. Dus niet onnodig veel kilometers rijden en niet meer voertuigen inzetten dan nodig is. Door continu te leren van data valt daar een enorme slag te maken. “Vroeger waren partijen gewend dat 1 bezorger drie wijken kon doen. Vandaag komen er drie bezorgers in 1 wijk. Je kunt op data en slimmigheid daar veel geavanceerdere keuzes in maken dan nu vaak in praktijk gebeurt: iemand neemt een handmatige beslissing en richt iets in. Dat is voor vandaag hetzelfde als voor over drie maanden. Terwijl de werkelijkheid in de tussentijd continu verandert. Dat is een belangrijk element.”

“ Data vangen”

Maar ook de kennis van de chauffeurs is van groot belang. “Dat wordt iedere dag ingezet, maar niet vastgelegd of gevangen. Dus als iemand vertrekt is die kennis weg. Die data moet je dus wel vastleggen. Zodat je je kaartdata kunt verbeteren. Nu werk je met aannames over de snelheid waarmee je met een voertuig over een bepaald wegsegment rijdt. Die aanname is altijd verkeerd, maar je leert er ieder dag van als je daar data over genereert. Het zijn ook keuzes: soms heeft een chauffeur een goede reden om een andere route te kiezen. Een school die uitgaat bijvoorbeeld. Een ervaren chauffeur weet dat. Die data kun je vangen door feedback en dagelijkse afstemming, maar ook door heel veel data proberen vast te leggen: voertuig posities, handhelds die chauffeurs mee hebben, stoptijden: hoe lang duurt het om iets af te leveren. Dat is voor de chauffeurs ook een enorme frustratie: als je iets op 4 hoog moet afleveren en dat kost standaard 10 minuten, terwijl de planning uitgaat van 3 minuten, dan heb je op dat moment al een probleem. Dat vastleggen en gebruiken op een volgende keer dat je diezelfde locatie doet brengt natuurlijk heel veel toegevoegde waarde.”

Plotwise werkt met een team van circa 20 mensen. “We hebben 20 mensen en 16 verschillende nationaliteiten. Die halen we vanuit de hele wereld. De theoretische werkelijkheid en de dagelijkse praktijk die je bij elkaar brengen. Dat vergt heel veel. Wij waren conceptueel heel goed, maar waren geen logistieke experts. Dat leer je op de werkvloer. Daar stoppen we heel veel tijd in, waar we iedere dag meer van leren. We hebben rondgelopen op depots, naast planners gezeten die ‘s nachts bezig was of stap voor stap door een route lopen met iemand die het dagelijks rijdt. Die kennis en dat inzicht leer je niet achter je computer, die haal je echt uit de markt. Dat is heel erg leuk. Het wordt al heel snel extreem abstract, maar door die andere kant van de medaille ook te zien creëer je een mooie balans.”

“ De pijn is groot”

Klanten winnen kost tijd en overtuigingskracht. “We moeten het verhaal duidelijk maken. Het voordeel is wel dat de pijn iedere dag wordt gevoeld. Het voelt voor dit soort partijen alsof er op dagelijkse basis een watermeloen door de strot wordt geduwd, dus die pijn is groot. Dat helpt. Maar het gaat tegelijkertijd wel echt ook een fundamenteel onderdeel van de keten, dus we moeten het wel echt bewijzen. Bewijzen door vaak te beginnen met een theoretische simulatie. Daarvoor gebruik je oude planningen en kijkt hoe die er uit hadden gezien met Plotwise. Het draait om kwaliteit en kosten efficiëntie. Die kwaliteit is moeilijk meetbaar, dus daarom moet je altijd in de praktijk testen. Maar de kostenefficiëntie kun je wel berekenen: minder kilometers, minder tijd en vaak ook minder voertuigen.” Klanten betalen een bedrag per pakketje.

Consumenten zijn ook blij met minder busjes in de straat. Wanneer ze het gevoel krijgen daaraan te kunnen bijdragen, al dan niet gestimuleerd door een korting op de bezorgkosten of een groene keuze, doen ze dat vaak graag. “Je kunt consumentengedrag of voorkeuren sturen. Het is handig dat wanneer de buren een pakje krijgen, jij dat ook krijgt in plaats van  ‘s middags of de volgende dag, want dan rij je twee keer door de straat. Dat soort afstemming is cruciaal en daar valt nog een wereld te winnen door onder water dingen te koppelen.”

Plotwise is er klaar voor. Vooralsnog in Nederland en België, maar verdere uitbreiding in omringende landen staat al op de planning. “Het product is goed internationaal uit te breiden, maar je moet goed aansluiten bij de dagelijkse operatie en werkelijkheid. Dus met name de sales en marketing zijn heel belangrijk. We werken nu al met Nederlandse klanten die ook in het buitenland actief zijn of andersom. Je zoekt echt een launching customer in een land voordat je daar aan de slag gaat.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!