Mensen kunnen volgens gegevens van onder meer het Nibud en de AFM gemiddeld 1500 tot 2100 euro per jaar besparen op hun vaste laten. Roos helpt je die besparing ook daadwerkelijk te bereiken. “Wij zijn een financiële assistent die je helpt grip te krijgen op je uitgaven. Zo proberen wij financiële ademruimte te creëren voor mensen. In praktijk betekent dat dat we helpen een overzicht te maken van je terugkerende uitgaven”, aldus founder en Michiel Alkemade

“Van een gemiddeld salaris gaat ongeveer 50% op aan terugkerende uitgaven. Met dat overzicht proberen wij dat aan te vullen: wie ben jij, wat is je energieverbruik, wat geef je uit aan je auto? Die gegevens verzamelen wij en dan gaan we dat optimaliseren. Of kunnen we je een beter product leveren. De derde tak is dat we mensen ook proberen op te voeden qua financiële lasten. We willen mensen financieel fitter, slimmer en weerbaarder maken.”

“Nieuw platform gelanceerd ”

Roos begon jaren geleden als zogenaamde contractwekker. Inmiddels heeft het bedrijf een pivot ondergaan. Het is niet langer puur een b2c product, maar wil zich vooral profileren als b2b product.  “We hebben een nieuw platform gelanceerd en kunnen white labelen. Onderdelen los leveren aan derden. Zo liften we dan mee. Ons succes is bereik en andere partijen als verzekeraars of zelfs mediapartijen hebben bereik. Zij zetten het in en wij zorgen voor de achterkant.”

Roos zit middenin het proces voor de aanvraag van een zogenaamde psd2 aanvraag. Dat is een lastige en dure operatie, maar noodzakelijk voor de toekomst van Roos. Via psd2 krijgt een derde partij na toestemming automatisch inzicht in de financiële handel en wandel van een persoon. Roos kan dan bankdata van derden gebruiken in haar eigen applicatie.

“In Nederland hebben mensen onder de 25 gemiddeld 16 abonnementen lopen en boven de 25 gemiddeld 10. Dat zijn voor ons wel belangrijke lijstjes om compleet te hebben. Op dit moment leveren mensen het handmatig aan.” Handmatig aanleveren biedt ruimte voor het maken van fouten. Maar of mensen toestemming zullen geven voor het automatisch delen van financiële gegevens is de vraag. Uit onderzoek van de Nederlandse Bank is gebleken dat mensen weinig bereid zijn om dat te doen. Zeker wanneer het gaat om het delen van gegevens met een fintech. Toch maakt Alkemade zich niet echt zorgen. “Het wachten is op de eerste goede applicatie. Eentje waarbij mensen denken: het voordeel is groter dan het delen van data. Zeker als die verder goed beschermd worden.”

“Next door neighbour”

Roos wil zich onderscheiden van andere geldbespaarapps door een community te vormen. “Wij willen dat mensen voor de lange termijn betrokken zijn bij Roos. Jij hebt bijvoorbeeld een besparing gedaan. Iemand anders heeft eenzelfde profiel en die besparing zou ook daar mij van toepassing kunnen zijn. Door die informatie te delen en een actieve groep gebruikers te creëren kunnen wij ons onderscheiden. Ik denk dat ons merk wat zachter en menselijker is. Je moet denken aan een platform, een forum, waar je best practices kunt vinden, waar mensen delen.” Roos wil ook aan mensen laten zien op basis waarvan ze een bepaald aanbod krijgen. Om te voorkomen dat mensen denken dat de adviezen van Roos gekocht kunnen worden. “Het moet eigenlijk de geautomatiseerde next door neighbour zijn die jou adviseert en geen belang heeft bij wat jij kiest, maar gewoon dat jij goed zit. Dat is waar het om draait.”

Voor de komende tijd staat de verovering van Nederland op de agenda. Het buitenland kent vaak al eigen initiatieven en het is lastig om daar ook voet aan de grond te krijgen. “En als je dan weet dat er in Duitsland ook nog heel veel olie en gastanken liggen overal, gewoon op privéterrein dan is dat een hele andere markt. Nederland is een heel digitale markt, je kunt alle data wel ergens vandaan halen, maar dat geldt niet altijd voor de rest van Europa.” Met de focus op Nederland hoopt Alkemade over twee jaar zeker vijf partners te hebben aangesloten. “Ik hoop daarnaast dat het algoritme heel goed draait, dat we psd2 hebben doorlopen en dat we goede aantallen gebruikers hebben. Dat je tractie en betrokkenheid ziet.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!