Het verschil kan bijna niet groter zijn: het grote Sanoma en de site Fashionchick. Gebroederlijk aan tafel bij Top Names On Stage, een van de vier afleveringen die Fast Moving Targets op de Sanoma Mediaparade verzorgde. Met elkaar verbonden doordat Sanoma een meerderheidsbelang heeft genomen in de site. Maar nog steeds zelfstandig opererend. Fashionchick mag haar eigen koers bepalen. Misschien wel daarom zit Ellen Snijder zorgeloos aan tafel. Iets dat Michiel Buitelaar (COO van Sanoma) eerlijk als hij is niet kan zeggen. De wereld verandert en voor een groot bedrijf is het niet altijd even simpel om snel mee te veranderen. Dat is ook zijn praktijk.

Wanneer in een sessie van personeelsleden van Sanoma wordt gevraagd naar de grootste remmende factor in het bedrijf, komt ‘corporate culture’ als antwoord boven drijven. Een groot bedrijf met diverse lagen, processen, een heuse directievleugel: “Dat is niet altijd bevorderlijk voor een ondernemende cultuur. Maar volgens mij maken we wel stappen in de goeie richting en geven we ook buitenstaanders meer ruimte”, voert Buitelaar ter verdediging aan. Het is ook niet zo dat Sanoma niet wil veranderen. Sterker nog: van de noodzaak daarvan is men zeer overtuigd. Maar enerzijds gaan de ontwikkelingen richting bijvoorbeeld digitaal en mobiel sneller dan verwacht, terwijl anderzijds de grootste omzet en winst nog steeds van de traditionele kerntaak, de bladen, komt. Maar dat wordt wel minder. “We zijn een bedrijf dat krimpt en dat zal nog wel even doorgaan.”

“Die hele transformatie is best een worsteling. Dat gaat van au”

Van krimp is geen sprake bij Fashionchick. Bij de vergelijkingssite voor mode en beauty-producten werken inmidels 30 mensen, terwijl dat er twee jaar terug nog ruim 10 waren. Fashionchick heeft, met hulp van Sanoma, haar vleugels ook in het buitenland uitgeslagen. De site is te vinden in Duitsland, Frankrijk, Amerika, Engeland en Rusland. “We zetten een nieuw land op met 1 fte en 2 stagaires. En de strategie is heel erg proberen: a/b testing bijvoorbeeld. Vandaag testen, direct aanpassen. Geen vergaderingen of ander langdurig overleg”, aldus oprichtster  Ellen Snijder. Snelheid en souplesse om jaloers op te zijn. “Wij zitten in een groeimarkt, dat is een luxepositie. De partijen om ons heen, de online webshops, die doen het goed.” Vandaar ook dat Sanoma daar geld in investeert. Om van te leren en ook om mee te profiteren. Dat doet het bedrijf dus helemaal niet slecht. Waarom dan toch zorgen? “Ik denk dat alle klassieke mediabedrijven het moeilijk hebben. Die hele transformatie is best een worsteling. Dat gaat van au”, aldus Buitelaar.

“Het nieuws verplaatst zich in sneltreinvaart naar mobiel”

En er lijkt Sanoma ook weinig rust gegund. Had het bedrijf nauwelijks tijd om zich aan te passen aan de impact van digitaal, stond de mobiele revolutie alweer voor de deur.  En het gaat hard. “Online heeft een aantal dingen dingen gedaan voor de fysieke wereld en de volgende golf, mobiel, zorgt voor een nieuwe transformatie. Wat NU.nl heeft gedaan voor sommige kranten is best wel lullig voor die kranten, maar prettig voor consumenten. Maar wat er nu met mobiel gebeurt, daar zijn we op een bepaalde manier best bezorgd over. Het nieuws verplaatst zich in sneltreinvaart naar mobiel en dat is op dit moment nog niet zo’n aantrekkelijk businessmodel. Daar heeft NU.nl, één van onze digitale peilers en mobiele succesnummers, ook last van.” Het bezoek aan NU.nl komt al voor meer dan 60% van de mobiel waar de inkomsten nog slechts voor 10% van het geheel zorgen.

De verschuiving naar mobiel is ook bij Fashionchick voelbaar. Op dit moment komt 35% van het bezoek via mobiel. Maar die bezoekers kopen minder. Althans niet direct, wellicht later achter de computer. “De conversie op mobiel is ongeveer de helft in vergelijking met de gewone computer: omdat mobiel betalen nog moeilijk is en doordat je de producten minder goed kunt zien”, aldus Snijder. Maar wat ook de voor- of nadelen mogen zijn, de beweging is niet te stoppen. En dus wordt er bij Sanoma hard nagedacht over methoden om mobiel rendabel te maken. En ondertussen worden er nieuwe producten gelanceerd. Om te proberen. Met name in de niches. Zo wordt er over twee weken weer een site in de technische niche gelanceerd. “In het algemeen zit er meer groei in special interest. General interest staat meer onder druk of komt meer onder druk te staan. (….) We willen een hele grote stempel op het nieuwslandschap in brede zin drukken.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.

Bekijk boven de complete aflevering of zie alle vier Top Names On Stage afleveringen op de Sanoma Mediaparade.