Bestellen via internet is populair. Maar wanneer je bestelling vervolgens wordt afgeleverd op een moment dat je niet thuis bent is dat irritant. Je moet langs bij een afhaalpunt of bij de buren die altijd thuis zijn en daardoor overspoeld worden door pakjes. VIATIM formaliseert de gangbare praktijk. “Wij hebben een netwerk van VIATIM opgestart. Dat zijn buurtgenoten, private mensen die overdag thuis zijn, jouw pakket kunnen ontvangen en als je ‘s avonds thuis bent dan kun je daar of je pakket ophalen of je kan het thuisbezorgd krijgen”. Aldus oprichter Michiel Nieuwkerk.

Op dit moment vindt 25% van de mensen het vervelend om pakketjes voor de buren aan te nemen. En 40% van de mensen heeft personen in de buurt waar ze liever geen paketten ophalen. VIATIM moet daar een einde aan maken. Deelnemers worden gescreend en krijgen een kleine vergoeding voor het in ontvangst nemen. Vijfentwintig cent per pakket en de verplichting om van maandag tot en met vrijdag tussen 4 en 9 uur ‘s avonds thuis te zijn.

“De meeste punten komen op een bedrag tussen de 50 en 150 euro per maand uit. Het is misschien geen vetpot, maar er zijn ongelooflijk veel mensen die dit willen. Wij krijgen 300 aanmeldingen per week. Daar maken we een strenge selectie uit. Er zijn ook heel veel punten die bezorgen en daar verdien je wat extra’s mee. Het werkt heel goed wanneer mensen ook al andere diensten aan huis aanbieden, zoals kledingreparaties of een strijkservice. Dan kun je je flyer meegeven met elk pakketje, wat direct leidt tot veel meer omzet.”

“Een nieuwe buurtwinkel ”

In de visie van Nieuwkerk zijn de pakketjes slechts het begin. “In mijn droom heeft elke wijk een roze voordeur. Al het online gemak dat er is: de deeleconomie, alles wat je online kunt kopen, bibliotheekboeken, ALLES is straks achter die ene voordeur te krijgen. Dat wordt de fysieke connectie van jouw wijk met het internet. Dat is denk ik de nieuwe buurtwinkel.”

Mensen die zich aanmelden vallen uiteen in drie categorieën: huismoeders, gepensioneerden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om effectief te zijn is een fijnmazig netwerk vereist: één punt in een straal van 400 meter. VIATIM heeft op dit moment 200 punten, maar streeft naar 18.000 punten. Bij 1000 punten zouden ze het derde servicenetwerk van Nederland zijn. “PostNL heeft er rond de 2500. DHL rond de 1700 punten. De  huidige derde en vierde plekken hebben rond de 600 tot 800 punten, dus als we er 1000 hebben dan zijn we nummer 3. Dat is niet eens zo heel veel. Zeker als je de mensen aan boord krijgt die het feitelijk toch al doen en voor een klein bedrag het willen blijven doen. Het gaat heel hard”

VIATIM heeft vier informele beleggers die samen 800.000 euro in het idee hebben gestoken. Het geld gaat naar IT en naar netwerkgroei. “IT is je platform daar heb je een app voor nodig. Een VIATIM punt heeft een smartphone en registreert de pakketten die binnenkomen en de pakketten die worden opgehaald of bezorgd moeten worden. In het platform kun je ook zien wat je hebt verdiend. Het veronderstelt backend integratie met DHL waar we mee samen werken,  maar dat moet nog komen. Dat gaat nu heel hard. We hebben inmiddels 200 VIATIM punten, dat is een groei van 140 in 2 maanden, dus we denken dat we eind april richting de 1000 gaan. Dan begint integratie wel een noodzaak te worden.”

Ondertussen wordt ook hard gewerkt om andere partijen bij VIATIM te betrekken. “PostNL heeft op dit moment 60 tot 70% van de consumentenmarkt, die zijn veruit de grootste. Wat dat betreft is er nog een wereld te winnen.  Maar de overige 30% zijn samen 200.000 pakketten per dag.  Bibliotheken is ook een grote markt. Jaarlijks worden 80 miljoen boeken uitgeleend en ingeleverd. In veel dorpen zijn bibliotheken  niet meer aanwezig. Met een VIATIM punt biedt dat enorme kansen. Er is kortom geen tekort aan pakjes en het groeit ongeveer 14 tot 20% per jaar. Toen ik begon was het 1 op de 17 huishoudens die een pakketje ontving. Nu is het 1 op de 11 en deze dagen is het zelfs 1 op de 3 tot 4 huishoudens die elke dag een pakketje ontvangt.”

“Er wordt 74% minder kilometers gereden in de buurten”

VIATIM heeft een prima businessmodel. “Wij krijgen betaald voor het opstarten van punten, voor het managen van punten en per pakket of per boek. De vervoerders betalen voor het opstarten van punten. Voor hun is het een grote uitdaging om winkels te vinden die mee willen doen. Ze betalen ook per pakje. Het is voor hun een behoorlijke uitdaging om een servicepunten netwerk in stand te houden, laat staan te vergroten. Traditionele winkeliers zeggen vaak voor dat geld ga ik het niet doen. En ons buurtpuntennetwerk vormt een mooie aanvulling. Daarmee ontvangen wij van meerdere kanten geld en het businessmodel is daarmee rond. We kunnen ook meerdere vervoerders erop aansluiten, dat maakt het ook heel sterk want daardoor kun je de kosten voor alle partijen drukken.” Het netwerk leent zich ook voor andere commerciele activiteiten. “We hebben dat bijvoorbeeld in Rotterdam al gedaan met kaas. Dat je bij VIATIM punt een promotioneel stukje kaas meekrijgt. We hebben dat al getest met andere dingen: oliebollen werkt goed. 30% van de mensen die een pakket hebben opgehaald hebben ook oliebollen besteld, dat is gewoon veel. Ze worden bij je thuisbezorgd, dus je hoeft er niet de kou meer voor in.”

Doodat bezorgers niet meer kris kras op verschillende tijden door wijken pakketjes hoeven af te leveren dankzij VIATIM, wordt 74% minder kilometers gereden in de buurten. Dat is een enorme vooruitgang voor zowel CO2 reductie als veiligheid. Ondertussen zit de concurrentie ook niet stil, maar Nieuwkerk maakt zich weinig zorgen. “Je zult per consument moeten kijken wat het beste past in de leefomgeving van die consument. Ik denk niet dat we iedereen zullen bedienen, maar de markt is zo groot en groeit zo hard. Met 3,5 % van de markt nu kunnen we al ver onder kostprijs opereren. Over een jaar hebben we 2000 punten en meer andere vervoerders en andere brede diensten aangesloten. Denk aan de deeleconomie: de boor huren van de buren. Dat zullen we niet zelf ontwikkelen, maar een samenwerking met Peerby zien we helemaal zitten. Dat vinden we mooi. Dus de specialisten op hun gebied laten werken en wij kunnen er dan voor zorgen dat we de boor ophalen of afleveren. Dat wij dus de logistieke schakel zijn. Er hebben ook al meerdere VIATIM punten pilots gedraaid met een deelauto project, waarbij er na verhuur even een snelle check wordt gedaan: is het goed? Dan kan die gelijk weer door. Het gedoe met de sleutel is dan ook direct geregeld. Dat is de deeleconomie-uitdaging: het matchen van de tijd van degene die huurt en verhuurt. De verhuurder heeft daar vaak geen zin in en tijd voor en dat kan met een VIATIM punt fantastisch! Wij zijn het fysieke punt in de virtuele economie.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.