Het kan waarschijnlijk alleen maar in Amerika: een miljoen ophalen om een idee te onderzoeken. Het lukte de Nederlandse twintiger Midas Kwant. Na zijn studie aan de Stanford University zag hij al zijn vrienden bij Apple, Facebook en Google aan de slag gaan. “Dat had ik ook kunnen doen, maar dat voelde deep down niet goed. Dus ik zocht iets om de tijd te doden.” Hij zag iets in Airpods in combinatie met voice berichten. Twee dingen die al bestaan, maar waar een kleine verbetering of verandering ervoor kan zorgen dat het the next big thing gaat worden. 

“Kijk naar Snapchat. Toen dat in 2011 net ontstond,  kon je ook al foto’s naar elkaar sturen via andere media. Maar er zaten kleine dingen in dat gedrag waardoor Snapchat kansen zag.  Namelijk de momenten die je anders nooit zou fotograferen. Zo zag Snapchat een kans om nieuw gedrag te introduceren, door een bepaalde constraint in het product te bouwen, namelijk de verdwijnende foto’s . Op diezelfde manier kijk ik ook naar voice. Ik denk dat spraak zo krachtig is dat er ook ander gedrag mogelijk is dan je nu al ziet. Of dat nu kleine updates zijn, klooien, mini podcasts, wat het ook is. Dat probeer ik nu uit te vogelen.”

“ Gok op de ondernemer”

De zoektocht naar de gouden vondst kent al een paar mislukkingen. “Toen ik begon met pitchen was het idee heel simpel, toen was het eigenlijk dat je een podcast met elkaar kunt creëren. De content van de audio komt pas beschikbaar als iedereen iets heeft toegevoegd. Dat vond ik een interessant model omdat je dan eerlijke berichten krijgt, er zit een soort van afwachten in. Ik dacht dat zou een nieuw model in sociaal consumentengedrag kunnen zijn. Dat hebben we gebouwd en getest, maar dat werkte voor geen meter. Vooral doordat audio en spraak draait om communicatie, het gaat heen en weer  en dat werkt dus niet als de audio pas beschikbaar komt als iedereen wat heeft toegevoegd.” Het is een kwestie van de aanhouder die wint.

“Ik heb ook met Nederlandse investeerders gesproken, maar geld ophalen om een zoektocht te financieren naar een potentiële million dollar company dat is te veel risico voor veel mensen. Maar dat is wel wat er gebeurd is met Instagram, of Twitch of Twitter. Het zijn allemaal bedrijven waarvan het lijkt dat ze een briljant idee hadden wat direct klopte, maar als je de boeken leest of de verhalen luistert van de mensen zelf of van de investeerders die de eerste honderdduizend erin gestopt hebben, dan hoor je dat het heel vaak een zoektocht was en een gok op de ondernemers dan op het originele idee.”

Kwant heeft geen team. “ Ik merkte dat als je in een vroeg stadium samenwerkt dat je dan echt heel goed moet weten waar je naartoe gaat. Als je iets gaat maken wat echt een zoektocht is en nog niet heel erg vastligt dan zul je heel snel zien dat je makkelijker uit elkaar gaat. Ik denk dat de zoektocht zelf het hele proces erg kan vertragen en dat heeft niet zoveel te maken met wie je samenwerkt, maar meer met samenwerken in dat stadium zelf. Dus ik dacht ik ga het zelf doen en zelf risico nemen: alleen werken. Dat is soms saai en ingewikkelder, maar daardoor kan het wel sneller gaan.”

“Met de echte grote jongens concurreren”

Aanvankelijk was het plan om 150.000 dollar op te halen, maar veel investeerders gaven aan dat ze daardoor het gevoel kregen dat hij zijn zoektocht niet echt serieus nam. Dat hij geen businessplan had leek niemand te deren. “In geen van de pitchs die ik gedaan heb, of ze nou ja of nee zeiden, is dat gevraagd.”

Amerikaanse investeerders kennen een ‘spray an pray mentaliteit’. Je geeft 20 ideëen geld in de hoop dat één daarvan uitgroeit tot een groot succesvol bedrijf. Kwant zit er op dit moment echt in om te winnen. “Ik wil echt met de grote jongens concurreren, maar de kans….Ik werk dag in dag uit, ik doe 100% mijn best om het tot dat punt te brengen, but who knows? De enige dingen die ik kan doen om te optimizen voor succes is dingen zo anders mogelijk proberen te doen en dingen te ontwerpen en product experiences te bouwen die niet makkelijk in het bestaande framework van bijvoorbeeld Instagram te copieren zijn.”

Nu Kwant zijn studie aan Stanford met succes heeft afgesloten, kijkt hij tevreden terug. “Voor mij heeft het een enorme kennis aan accademische skills gebracht, het heeft me gewoon heel analystisch gemaakt. Maar Amerika in het algemeen, het studeren aan een Amerikaanse universiteit, heeft me vooral netwerk en mentaliteit gebracht: groot durven denken en vooral ook heel hard werken. Het is vooral een work hard play hard mentaliteit Dat heeft goede en slechte kanten, maar het heeft mij een vriendengroep gegeven die het leuk vinden om bier te drinken maar ook zes dagen lang keihard te werken en dag in dag uit hun best te doen. Dat zijn waarden die ‘glorified’ kunnen worden, en die goed kunnen zijn, waar tegenop wordt gekeken, maar ik denk dat het deep down ook waarden zijn waar je heel voorzichtig mee moet zijn. Als ik het over mocht doen zou ik het zo weer doen. 100%. Als iemand vragen heeft over Stanford of de toelating: ik help je meer dan graag.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!