Al zolang ze het zich kan herinneren vindt Cynthia Schultz het leuk om zichzelf en anderen op te maken, al dan niet na het plunderen van haar moeders toilettas. Niet vreemd dat ze sinds haar zestiende het persoonlijke blog MissLipgloss.nl onderhoudt. Ze was daarmee één van de eerste beautybloggers in Nederland. In deze Top Names gaat Cynthia met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg in gesprek over hoe ze geprofiteerd heeft van haar zes jaar aanlooptijd, de ingrediënten van haar succes en de afwezigheid van haar meerjarenplan.
Dat ze professioneel blogger zou worden was Cynthia zelf niet altijd al bekend. In 2008 startte ze naast haar blog een opleiding journalistiek, met als doel om daarna bij een tijdschrift te gaan werken. Maar daarmee stopte ze toen ze merkte dat de tijd en aandacht die ze in haar blog stopte begon te lonen: “Ik ging me verdiepen in bloggen, marketing en wat mijn bezoekers wilden. Door enquêtes te houden ontdekte ik wat wel en niet werkt, hoe vaak ik moest gaan bloggen, en waar mijn lezeressen inhoudelijk in geïnteresseerd zijn.”
Daardoor kwam ze erachter dat een persoonlijke insteek gewaardeerd wordt: het idee dat Cynthia dagelijks thuis achter haar laptop kruipt om over make-up te bloggen spreekt haar lezeressen aan. Dat de posts elke dag om 6 uur ‘s ochtends en 3 uur ‘s middags gepubliceerd worden, draagt daaraan bij. En daarbovenop zijn de blogposts de moeite van het lezen waard. Immers, Cynthia heeft een visagie-opleiding gedaan en weet daarmee veel van uiterlijke verzorging af.
Inmiddels zijn er nu zo’n 300 Nederlandse beautybloggers, die ook twee maal per dag publiceren. Maar Cynthia onderscheidt zich. Met zes jaar aanlooptijd heeft ze veel contacten kunnen leggen met merken, bedrijven en niet in de laatste plaats met haar lezeressen. Met als gevolg dat haar blog nu 30.000 unieke bezoekers per dag trekt.
En dat trekt adverteerders. Maar daar staat Cynthia kritisch tegenover: “Als ik in een blogpost gezegd heb dat product X van de Hema niet goed is, is het vreemd als er een week later een banner van de Hema op mijn blog staat. Daar krijg ik dan ook heftige kritiek op van m’n lezeressen.” Daarnaast wil Cynthia zeker weten dat ze ondanks het plaatsen van een banner altijd haar authentieke reactie mag blijven geven op beautyproducten: “Als ik bijvoorbeeld een ingrediënt in een product niet goed vindt, dan moet ik dat kunnen zeggen.”
Wat Cynthia leuker vindt dan traditionele banners, is ‘branded content’: “Een video waarin ik cupcakes van Dr Oetker maak vind ik een veel leukere manier om met een merk geassocieerd te worden, en dat slaat in verband met reclameblindheid ook veel beter aan bij mijn bezoekers. Uiteindelijk voor iedereen beter dus!
Als Cynthia de huidige studenten journalistiek een advies zou moeten geven, zou ze hen aanraden zich niet blind te staren op banen bij kranten en tijdschriften. Als je bereid bent energie, aandacht en tijd te investeren in je passie, dan komt er een moment dat je je eigen baan kunt creëeren.
Zelf heeft ze geen meerjarenplan: “Natuurlijk ga ik voor meer bezoekers, maar als ik dit over 10 jaar nog steeds kan doen, en daarbij dat persoonlijke MissLipgloss-gevoel kan behouden, dan ben ik heel gelukkig.”
(Een verslag van Anke Hans)
Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.