WeTransfer, de dienst waarmee je gratis files tot 2 GB kunt versturen, doet het goed. De internationale uitrol die twee jaar geleden op de agenda stond is geslaagd, het team groeit en het bedrijf maakt sinds kort winst. De volgende stappen? Binnenkort komt er een iPhone app. En de groei in Amerika zal verder worden gestimuleerd. “De meeste gratis gebruikers uit Amerika upgraden supersnel naar een een plus account. Daarom is de US voor ons ook interessant, want daar zitten qua conversie de meest betalende gebruikers”, aldus oprichter Nalden. Reden om dit jaar voor de tweede keer SXSW te bezoeken.

De huidige gratis gebruikers zorgen op dit moment voor 60% van de inkomsten, de overige 40% komt van betalende gebruikers. De grootste gebruikersgroep zit in Frankrijk. De gratis gebruikers krijgen mooi vormgegeven advertenties te zien. Vaak gemaakt door WeTransfer. “We hebben zelf dat initiatief genomen. Dat was ook een learning curve voor ons,. Ik heb zelf heel vaak gezegd:  shit dat is lelijk, maar dat werkte niet dan raak je klanten kwijt. Nu doen we het dus  zelf.” De plus klanten betalen 10 euro per maand. Daarvoor kunnen ze grotere files versturen, krijgen ze opslagruimte en, misschien wel het belangrijkste,  kunnen ze eigen wallpapers uploaden, waardoor de dienst meer voelt als een eigen service.

“Het kost een paar Model S Tesla’s per maand, maar dan heb je ook wat ”

Opvallend is dat WeTransfer verder weinig weet van haar eigen gebruikers. “Wij nemen privacy nemen  heel serieus, misschien een tikkeltje naïef. We weten niet wie je bent. Je hoeft geen account aan te maken en het  emailadres dat je invult wordt niet gecontroleerd.” Er is wel bekend dat er steeds meer gedeeld wordt en dat de gemiddelde file die wordt verstuurd op dit moment 90 MB bedraagt. Maar om wat voor soort files het exact gaat is niet duidelijk. “Ik denk zelf veel foto’s, maar ik weet het niet.” En dat terwijl de advertentiewaarde kan toenemen wanneer er gerichter geadverteerd zou kunnen worden. Iets wat Nalden ook snapt. “Wanneer wij weten dat mensen veel foto’s versturen, kun je meer advertenties laten zien die met fotografie te maken hebben. Dat zijn dingen die op onze whishlist staan, maar we zijn een klein team en we kunnen niet alles tegelijk. Maar dat die innovaties gaan komen, dat is zeker.”

Dat is misschien ook een reden dat WeTransfer op dit moment niet afwijzend staat tegenover een investeerder. Het bedrijf heeft tot op heden het hoofd boven water kunnen houden op eigen kracht. “Vooralsnog is het altijd goed gegaan en ja investeerders hartstikke leuk, maar geloof me, het praat een stuk makkelijker met investeerders wanneer je een succesvol bedrijf hebt.” Dat moment lijkt nu daar te zijn. “Er zijn heel veel partijen geinteresseerd. Wij zijn heel erg aan het rondkijken naar waar wij ons goed bij voelen.” De reden?  “Versnellen, acceleratie in het team.” Een team wat op dit moment uit bijna 20 man bestaat. En voldoende geld binnenhaalt  met advertenties en betalende gebruikers om de maandelijkse rekeningen te voldoen. Want de hoeveelheid data die via WeTransfer wordt verstuurd loopt in de petabytes. “Als je naar de website gaat van Amazone webservices dan heb je daar een heel mooi formulier en als je daar petabytes invult dan krijg je een beetje een idee wat onze maandlasten zijn. Het kost een paar Model S Tesla’s per maand maar dan heb je ook wat.”

“ SXSW is een ‘must be'”

De beoogde groei in Amerika moet komen via strategische deals met partners te plekke. “Platenlabels, muzikanten, een site als Pitchfork.” Wanneer dat soort partijen exclusieve inhoud wil delen via WeTransfer zie je dat terug in een piek in het gebruik. “De meest recente mijlpaal die  wij hebben gehaald  is Prince. Prince heeft gewoon een eigen nummer van zichzelf gedeeld via WeTransfer en dat aangekondigd op Twitter. Dan heb ik zoiets van fucking master, let’s go. ” Met een grote piek in het gebruik tot gevolg. Reden om meer van dat soort samenwerkingen bewust op te zoeken. “Dat is het type content dat wij willen.”

Nog een reden om dit jaar naar SXSW te gaan. “Het is must be. Het is koninginnedag keer zes, maar dan wel koninginnedag met de juiste mensen op de juiste plek. Waar je ook staat: je komt overal interessante mensen tegen: hetzij investeerders, hetzij engineers, het maakt niet uit. Het zal hoe dan ook een positief effect hebben op je business, daar ben ik van overtuigd.” De winst van een bezoek aan het festival vorig jaar? “Ik heb heel veel goeie contacten opgedaan en nog beter: ik heb heel veel bestaande contacten beter leren kennen.”

Ook Fast Moving Targets zendt weer uit vanaf SXSW. Hou de site in de gaten!

Ook interesse om naar SxSW te gaan? Bekijk de site van Dutchfellows.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.