3D printen was een tijdje hot, maar inmiddels is de ophef verstomd. Dat kan twee dingen betekenen: mensen vinden 3D printen inmiddels de gewoonste zaak van de wereld of mensen zijn teleurgesteld afgehaakt. Nick Wilderink, CEO van 3D printer bouwer Nectar, neigt naar het laatste. ” Ik weet dat er een stigma rust op 3D printen. Mensen zijn er vol enthousiasme ingestapt, maar de hype loopt voor op de technologie. Kunnen jullie ook ogen en ruimteschepen printen, zijn de vragen die wij op feestjes krijgen. Waarop ik dan moet teleurstellen. Dat is een andere tak van sport. Maar ook de basis wordt vaak nog niet waargemaakt: je kunt een 3D printer nog niet gebruiken als een 2D printer.”

In dat laatste hoopt Nectar verandering te gaan brengen. Het bedrijf werkt hard aan de ontwikkeling van een hassle-free 3D printer. “Het is lastig om onder de 20.000 euro een 3D printer te vinden die betrouwbaar, bedrijfszeker en makkelijk is in het gebruik. Dat is voor consumenten en hobbyisten geen probleem, maar voor bedrijven wel. Voor hen geldt tijd is geld. Ze hebben een printer nodig die werkt als een koelkast: stekker erin en printen.” Nectar One moet die printer worden. Hij is voor 6000 euro op de markt.

“Alles komt bij elkaar of moet bij elkaar komen”

Het idee voor de printer ontstond in Arnhem waar Wilderink een winkel had waar je producten op maat kon samenstellen. 3D printing leek de ideale tool, maar al snel bleek dat de bestaande apparaten of duur of onbetrouwbaar waren. “Toen zijn we er zelf één gaan ontwikkelen.” Klinkt eenvoudig, maar dat valt tegen in praktijk. “Je moet wel echt heads first erin als je met een hardware product aan de slag gaat. Alles moet bij elkaar komen. Het moet als een perfect uurwerkje lopen. We hebben te maken met hardware, software, backend, frontend, productie. We hebben een productiepartner die je moet aansturen, de verkoop, een merk bouwen. Alles komt bij elkaar of moet bij elkaar komen. We hebben alles een keer moeten doen en zelf in handen moeten hebben. Alles gaat eerst een aantal keren fout, maar als het dan lukt dan is het een superkick.”

Nectar levert de hardware én de software. “Er zijn veel fabrikanten die het één of het ander doen, maar wij zeggen dat het eindresultaat een iteratief en snelwerkend proces moet zijn. Dus je wilt eigenlijk zorgen dat de productontwikkelaar dichtbij zijn gereedschap komt. Zoals een timmerman zijn hamer vast kan houden. Wij denken daarom dat je alles zelf moet doen. Wij maken een platform waarop mensen instappen. Op het moment dat een klant een 3D printer koopt, dan gaan wij een relatie met hem of haar aan.” Nectar richt zich op bedrijven en éénmanszaken die aan productontwikkeling doen en scholen. “Dat zijn de twee grote groepen. Maakbedrijven, ontwikkelbedrijven en scholen. Die laatste is een belangrijke markt. Daar sluit onze printer ook heel goed bij aan. Er zitten geen knoppen op de printer, alleen een logo knop waarmee de deur automatisch open gaat. Heel veilig en robuust.”

“Een modulair systeem ”

Kopers en gebruikers van de Nectar One worden expliciet gevraagd om ervaringen te delen, om zo het product te kunnen verbeteren. “Normaal is het zo bij ontwikkelingen dat de bestaande generatie, generatie 0, achter loopt. Die heeft wel bijgedragen in de ontwikkeling, maar het is een product dat ‘obsolete’ is geworden. Om dat te voorkomen, dus om de mensen die bijdragen aan ontwikkeling te belonen, hebben we het hele systeem modulair gemaakt. Het systeem bestaat uit 8 modules, blokjes, en op het moment dat er een ontwikkeling plaats vindt op hardware gebied, dan kunnen we inzoomen op die blokjes en zeggen: hier gaan we wat in aanpassen. En dat ene blokje kunnen we vervolgens als upgrade gaan uitrollen. We houden mensen zo niet alleen op software niveau up to date, dat kan dus ook op het gebied van hardware .”

Onlangs wist Nectar een miljoen euro aan investeringsgeld binnen te halen. Het in Arnhem gevestigde bedrijf telt inmiddels 15 medewerkers. Er wordt zeker eens in de twee weken met alle klanten gebeld. Een model dat op den duur niet schaalbaar is. “We bellen nu wekelijks of tweewekelijks met de klanten. Dat willen we het liefst automatiseren. Zodat het een laagdrempelig proces wordt waar geen telefoon aan te pas komt. Daarvoor moeten we de software helemaal onder beheer hebben, zodat we veel kunnen zien en dan kunnen vragen.” Over de toekomst is Wilderink duidelijk: “We willen dat Nectar geassocieerd wordt met betrouwbare mooie machines. Machines die goed werken, en met geringe training van personeel te bedienen zijn. Het mag ook best een beetje leuk zijn. We zitten nu op 89%, maar die laatste 11 % is nog best lastig.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.