Met een druk op de app binnen vijf minuten een taxi met privé-chauffeur op de stoep die de deur van zijn luxe, zwarte bolide voor je openhoudt, waarin een drankje en een krantje voor je klaarstaan en je virtueel betaald hebt zodra je uitstapt. Het doet wellicht wat Amerikaans aan, maar taxi-start-up Uber zit naast San Francisco, New York, Parijs en Londen ook in Amsterdam. Niek van Leeuwen vertelt Erwin Blom en Roeland Stekelenburg in deze Top Names hoe hij klanten en chauffeurs met zijn Uber-app bij elkaar brengt en een taxi-service levert die op iedere klant indruk maakt.

“Uber verbetert het Amsterdamse vervoer door er een luxe taxiservice aan toe te voegen”

Hoe ziet zo’n Uber-ervaring er precies uit?

Die begint bij de Uber-app (hier voor iPhone en hier voor Android). Iedereen binnen de stadsgrenzen van Amsterdam kan op die app alle beschikbare Uber-auto’s live rond zien rijden. Je dropt een digitaal pinnetje op de locatie waar je opgehaald wilt worden, voert een bestemming in en krijgt van een ritprijsindicatie. Je ziet hoe lang het precies duurt voordat de dichtstbijzijnde auto kan arriveren, bestelt ‘m en ziet ‘m live naar je toe rijden. Die app is de kracht van Uber, vertelt Van Leeuwen: “Daarmee brengen we klanten en chauffeurs bij elkaar.”

Maar eigenlijk tot dusver niets nieuws, want er zijn meerdere Amsterdamse taxi-diensten die je via een app kunt oproepen.

Uber onderscheidt zich door wat er ná het bestellen gebeurt: binnen 5 minuten houdt een nette chauffeur de deur van zijn BMW 7, Audi A8 of Mercedes S-klasse voor je open. Er is een krantje, een drankje, een iPad. Je volgt je rit op de app, ziet zo of de chauffeur geen omweg neemt.

Stap je uit, dan wordt het verschuldigde bedrag -volgens de makers gemiddeld 20 euro per rit- direct van je creditcard afgeschreven. Een afschrift krijg je in je mail, mét een verzoek om je chauffeur te beoordelen.

“Ons product is een ervaring”

Die ervaring van het taxi-bestellen tot aan het evalueren van de chauffeur is het product van Uber. Dat probeert Van Leeuwen in verschillende steden zo goed mogelijk neer te zetten: “Wij willen duidelijk maken dat je met een app on demand een mooie, comfortabele en betrouwbare ervaring kunt bestellen. Dat je weet hoe lang het duurt om je van A naar B te laten verplaatsen, wat het gaat kosten en dat je daar een luxe auto en een professionele privé-chauffeur voor krijgt.”

En dat zónder betaalde marketing en Uber-stickers op de bolides. Hoe wel? Van Leeuwen: “Ons product moet zichzelf via mond-op-mond-reclame verspreiden. Dat gaat vanzelf, naarmate we onderdeel van een stad worden. Eerst maar eens zorgen dat Uber in Amsterdam goed loopt. Zorgen dat meer mensen ons kennen, zodat we in de stad gaan rondzingen.”

(Een verslag van @ankehans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.