Na metalen, plastic of siliconen is het ook mogelijk om voedsel 3d te printen. Het familiebedrijf byFlow bedacht en ontwikkelde een 3d printer voor de voedselindustrie. “Het is eigenlijk net een gewone 3d printer, maar in plaats van plastic draden maken wij gebruik van cartridges die je kunt vullen met eten, met eetbare ingrediënten. In principe kun je met alles wat een pasta- of puree-achtige structuur heeft printen. Maar ook chocolade, zuivel en vlees zijn mogelijk. Het levert vooral andere vormen op, het is vooral beleving”, aldus Nina Hoff, CEO en co-founder van byFlow.

Je vindt de 3d printers nu dan ook met name in het hogere segment van de horeca. Sterrenrestaurants kunnen de printer inzetten om mooie creaties te maken. “Het gaat heel erg om de presentatie. Alles is ‘Instagrammable’ natuurlijk: alles moet op de foto kunnen. Dan kom je niet meer weg met een kwakje hier of een hoopje daar. Je moet iets hebben waarvan klanten denken: wow hoe is dit gemaakt? Hoe komt het op mijn bord? Daar kun je met een 3d printer heel veel aan toevoegen. De printer is prijzig: die is 3900 euro. Je verdient hem redelijk snel terug als je hem op dagelijkse basis kan inzetten. Dan verwachten we dat je hem binnen een jaar kunt terugverdienen. Dus dan moet je hem echt voor de beleving inzetten, als trekker naar jouw zaak.”  

“Van fun naar funstioneel ”

Hoff verwacht niet dat de consument ook snel met de 3D printer aan de slag zal gaan. Daarvoor is het apparaat nog te duur en te beperkt. Ook werken de huidige trends in voeding niet mee. “Mensen eten onderweg. Waar ze op dat moment zijn, daar willen ze eten. Eten to go is een belangrijke trend. In steden als New York hebben mensen niet eens een keuken meer, dus die koken niet meer. Ik woon zelf ook op een kleine kamer in Amsterdam dus ik kan me dat hier ook voorstellen. Mensen gaan ook steeds meer uit eten, zoeken een stuk beleving  en ze zoeken naar gezond eten. Hoe kan ik eten wat gezond voor mij is, wat goed is voor mijn lijf? Dat kan per mens verschillen. Wij geloven dat technologie een tool is voor de toekomst om uiteindelijk gepersonaliseerd eten te kunnen gaan maken. daar streven we naar.”

Een beweging van fun naar funstioneel. Hoff, die een achtergrond heeft in de gezondheidszorg, denkt aan toepassingen in verzorgingshuizen of ziekenhuizen. “Er is een vrij grote doelgroep in Nederland waar 8% van de verpleeghuizen en 3% van de ziekenhuizen kampt met kauw en slikproblemen. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Dan zijn er twee opties. Of je krijgt nutridrinks, die kosten 7,50 per drankje en zijn niet te eten. Of je krijgt zoals ik bij mijn oma heb gezien: alles door de blender. Dat wordt dan een bruine prut op je bord. Eten is beleving, zeker voor een groep die ziek is en moet aansterken is eten ontzettend belangrijk. Veel zorginstellingen benaderen ons met de vraag hoe ze de 3d printer kunnen inzetten om de beleving op het bord weer terug te brengen. Met als doel dat mensen weer eten en sneller aansterken. Uit onderzoek is gebleken dat goed eten een ziekenhuis verblijf gemiddeld met een dag verkort. Dat kan heel veel kosten besparen. Wij zijn die toepassing nu met die zorginstellingen aan het onderzoeken.”

“Niet makkelijk om investeringen op te halen”

ByFlow had in 2014 70.000 euro omzet, met op dat moment 20 verkochte machines. Vorig jaar waren dat er 100 en op dit moment meer dan 200. “Dat gaat nog niet hard genoeg. Je hebt een lange adem nodig om je product verder uit te bouwen en een markt te veroveren. We zitten bijna op break even, dus het gaat de goede kant op. We verdienen ook aan de services die we verlenen. Dus het is niet alleen het apparaat wegzetten, maar ook meedenken over hoe je het kunt implementeren. We zijn ook met de foodindustrie aan het kijken naar hoe we de apparaten kunnen vergroten, dus ook daar halen we inkomsten uit.”

Grote kracht van de 3d printer van byFlow is de eenvoud. “Mijn broer is een groot fan van Apple. Als het te ingewikkeld is dan hebben mensen er geen zin meer in. Iedereen moet het kunnen gebruiken, dus mijn broer heeft een product gemaakt waarbij je letterlijk op 3 knoppen moet kunnen drukken en het werkt. Dat zal voor de toekomst in onze productontwikkeling ook altijd een heel belangrijk ding blijven.”

ByFlow verdient op dit moment dus zowel aan de printer als aan ondersteunende diensten. Een combinatie die op dit moment noodzakelijk is. “We willen als familie grootaandeelhouder blijven dus het is niet makkelijk om investeringen op te halen en we willen een goede basis neerzetten om straks goed en winstgevend te kunnen schalen. Ik geloof wel in service gerichte business modellen. We zetten ook in op het platform. daarom hebben we nu ook de design tool, een stuk software erbij. We doen de support en geven ook training en workshops. Je kunt je voorstellen dat mensen moeten betalen voor heel bijzondere exclusieve designs. Dus als een chef iets vets heeft gemaakt en wil delen dat daar wel auteursrecht op rust. Dat is een model waar we zeker ook aan denken. Er zijn nu ruim 200 printers in het veld. Dat is niet genoeg om daar goed op te kunnen verdienen, maar dat gaat wel komen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.