Sinds 1991 is het officieel toegestaan om in Nederland zelf bier te brouwen voor eigen gebruik. Leuk, maar ook ingewikkeld en tijdrovend. Je moet zetmeel omzetten in suikers, koken, filteren, gisten. En als je dan uiteindelijk niet tevreden bent over de smaak kun je weer helemaal opnieuw beginnen. MiniBrew maakt het mensen makkelijk. “We hebben een apparaat ontwikkeld dat alle struggle wegneemt dat met bier brouwen te maken heeft.”

Bier brouwen is eigenlijk 90% schoon werken. Je moet heel steriel producerenomdat je bier anders geïnfecteerd wordt. MiniBrew heeft een systeem ontwikkeld waarin lucht en licht geneutraliseerd worden. Een gesloten systeem, waardoor er geen infectie kan optreden. “En dat in een handzaam apparaat bestuurd door software en sensortechnologie. Het betekent gepersonaliseerd bier met een kwaliteit die je eigenlijk nog nooit hebt gedronken”, aldus creative director Olivier van Oord.  MiniBrew is naast een brouwerij ook een database vol bierrecepten. “Je zoekt via de app een smaak uit die je lekker vindt en daar bestel je een pakket van en dat sturen we dan op. Er zit een code in het pakket dat ke moet scannen met de app en dan laadt hij de software van dat type bier en krijg je een handleiding wat je moet doen.”

“Enorme druk op de cashflow ”

MiniBrew is in 2015 officieel van start gegaan. Op dat moment was duidelijk dat er geen patenten lagen waar inbreuk op zou worden gemaakt. Inmiddels is het apparaat bij zijn achtste prototype aanbeland. “We hadden als doel binnen twee jaar naar de markt te gaan, maar dat was een illusie. We zijn nu 3 jaar verder en inmiddels in productie in China. Van de zomer gaan we uitleveren. Wij ontwikkelen niet alleen de hardware maar ook de software in samenwerking met een partner.” Bij de ontwikkeling van MiniBrew is veelvuldig gebruik gemaakt van 3d-printing. “Dat heeft de ontwikkeling van ons product echt een vlucht gegeven. Op de traditionele manier kost het maanden per onderdeel. Uiteindelijk is het bij ons 7e prototype gelukt om al 535 brouwsessies zonder enige storing te laten draaien. Dat is belangrijk bij een product: het moet vooral goed zijn. En daarnaast moet de prijs aantrekkelijk zijn. Prototype 7 staat al bijna 650 dagen in test, daar worden elke dag twee bieren mee gebrouwen. Die machine wordt voortdurend doorontwikkeld. Er komen telkens nieuwe onderdelen en die itereren we dan door in de machine en dan kunnen we ze weer testen.”

Aanvankelijk kostte de MiniBrew 300o euro. Die prijs is inmiddels gezakt naar 1000 euro. “Thuis brouwen is accijnsvrij, dus het scheelt echt aanzienlijk. Een glas kost 33 cent, dat is ongeveer één vijfde van de normale prijs. Ik denk dat als je 20 tot 25 keer hebt gebrouwen je het apparaat er uit hebt.” MiniBrew heeft via diverse kanalen inmiddels een paar miljoen euro opgehaald. Dat geld is nodig om naar de markt te gaan. “Eind dit jaar kunnen we maximaal 3500 apparaten uitleveren. We kunnen niet zo hard groeien in de productie in onze Chinese fabriek. Die kan wel 350 machines per dag maken, maar wij kunnen niet zo hard meegroeien. Je moet het namelijk aanbetalen en als jonge speler hebben we nog niet de goede deals die grote bedrijven hebben. Wij moeten 70% aanbetalen. Dus elke 1000 machines is een enorme druk op je cashflow.”

“Wij zijn een databedrijf ”

MiniBrew gaat ook de mogelijkheid bieden om zelf recepten te ontwikkelen en die vervolgens weer door te verkopen via een platform. Die optie kan ook interessant zijn voor bestaande brouwerijen. “We zijn de app nu nog aan het ontwikkelen en binnen die app is het mogelijk om recepten van onszelf, maar ook commerciële recepten te kopen. We zoeken een mix van brouwerijen die independent en heel progressief zijn. Eerst waren ze echt sceptisch. Maar het is een mogelijkheid voor kleine, middelgrote en grote brouwerijen om bij jou in de keuken te komen zonder dat ze de hele keten hoeven te betalen. Uiteindelijk is het voor een brouwerij belangrijk om te weten wat je van zijn bier vindt. Nu weet een brouwerij aan welke retailers hij zijn bier verkoopt. Met MiniBrew weet hij niet alleen of mensen het bier lekker vinden, je weet ook wanneer ze brouwen en wat ze brouwen. Je kunt ook een stap verder zetten, denk bijvoorbeeld aan competities. Verander één of 2twee ingrediënten en je hebt straks niet één keurmeester, maar duizenden door heel Europa.”

Hardware mede ontwikkeld met 3d printing,  software, een platform en een databedrijf. MiniBrew is het allemaal. “We hebben nu 150 MiniBrews in Amsterdam staan en daarmee kunnen wij trends voorspellen. Dat is waardevolle informatie voor een brouwerij. Wij zijn daarmee nu al een databedrijf. Data is king.” En het belangrijkste: er blijkt vraag te bestaan naar het apparaat. Een Indiegogo crowdfunding campagne moest binnen een maand 33 MiniBrews verkopen. “We verkochten er 86. En met die marketproof hebben we nog meer geld binnen weten te halen waaronder ook subsidies.  Inmiddels hebben we al 500 apparaten verkocht aan backers.” Over de Amerikaanse concurrent PicoBrew maakt Van Oord zich dan ook niet veel zorgen. “Zij hebben als voordeel dat ze een Amerikaans bedrijf zijn en die markt is echt enorm. Maar de Europese en Aziatische markt zijn nog veel groter en daar zitten ze niet. Wij gaan sowieso ook naar Amerika. Concurrentie is ook goed.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.