Tien jaar geleden begon Paylogic als een ticketing platform dat zich voornamelijk richtte op de verkoop van tickets voor de evenementen industrie. ” Inmiddels zijn we steeds meer richting een e-commerce bedrijf gegaan, waarbij we e-commerce oplossingen aanbieden voor de live industrie”, aldus manager marketing en bedrijfsontwikkeling Oscar Kriek. Niet dat er geen tickets meer verkocht worden, maar het is inmiddels veel meer dan dat.

“Het begint natuurlijk met een entree oplossing, de tickets. Maar uiteindelijk zitten er in de hele customer- of fan journey meer stappen na het kopen van een ticket tot aan het gaan naar een festival. En juist die stappen van added value proberen wij ook in een shop te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van muntjes tot aan overnachtingen of aanbieden van travelpakketten. Het is een dusdanig brede oplossing waar we in principe alles aan kunnen koppelen. Dat ontwikkelen we allemaal zelf. We hebben een travel afdeling bij Paylogic, die zelf deals sluiten waardoor het voor evenementen organisatoren ook gewoon veel goedkoper is om met ons te werken dan bijvoorbeeld met Booking.com.”

“De drijvende kracht achter een dag over technologische ontwikkelingen en de dance industrie”

Paylogic werkt onder meer samen met het Amsterdam Dance Event.”We hebben samen met hen een hub ontwikkeld en begin van de zomer live gezet. Een platform waarbinnen meer dan 100 evenementen hun tickets verkopen en  diverse ticketing partijen gekoppeld worden. Dat was een hele uitdaging, maar dat is heel goed gegaan. ADE is heel tevreden en dat is het belangrijkste. Wij zijn gaan kijken: wat past er nog meer bij? En kwamen uit op hotelkamers, maar we verkopen ook GVB producten en merchandise. Volgend jaar willen we het nog verder verbreden.”

Paylogic is ook de drijvende kracht achter een dag over technologische ontwikkelingen en de dance industrie, onderdeel van het ADE. “Wij zijn vanaf dit jaar een tech partner van het ADE. Technologie is een belangrijke factor binnen de dance, zo niet de belangrijkste factor binnen de elektronische muziek. We hadden dit jaar de mogelijkheid om het neer te zetten in het DeLaMar samen met ADE en Paradiso Labs.” Als organisator en curator heeft Kriek gekozen voor vier onderwerpen: predictive analyses, artificial intelligence, de blockchain en mixed reality ofwel augmented reality en virtual reality.

“Artificial intelligence kan in de toekomst mogelijk ingezet gaan worden om geautomatiseerd muziek te maken”

Predictive analyses kan worden gebruikt om te voorspellen of een bepaald nummer een hit wordt of niet. “We hebben het dusdanig ingestoken dat het een ‘man versus machine’ discussie gaat worden. Aan de ene kant de tool en aan de andere kant hebben we gekozen voor een panel met A&R mensen die in de industrie werken en juist de gevoelskant en de emoties kunnen benadrukken. Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.”

Artificial intelligence kan in de toekomst mogelijk ingezet gaan worden om geautomatiseerd muziek te maken. “Ik kwam in contact met IBM Watson. Zij hebben IBM Watson beat ontwikkeld. Die kan volledig zelfstandig muziek produceren. Wat komt daar uit en is het iets wat het publiek accepteert? We gaan live on stage twee producties naast elkaar leggen: één van IBM Watson Beat en één van iemand van Spinnin’ Records en dan kijken of het publiek kan herkennen welke van de mens en welke van de computer komt.”

Grote vernieuwingen hoef je niet van de computer te verwachten. Toch denkt Kriek dat het interessant kan zijn. “Je zie dat veel artiesten in de elektronische muziek samples maken en die digitaliseren op de computer. Die kunnen vervolgens  soms zo lang op de plank blijven liggen zodat je je inspiratie kwijt raakt. Een AI model kan op basis van so’n sample verschillende uitkomsten produceren waardoor je wellicht weer nieuwe inspiratie krijgt om die plaat af te maken. Dus het kan zowel een inspirator zijn of stand alone muziek produceren. In dat laatste geval is het interessant: wie is de intellectueel eigenaar. Vandaar dat er ook een jurist in het panel zit.”

Zoals gezegd zullen ook de blockchain en mixed reality aan bod komen. Het evenement vindt plaats op donderdag 19 oktober. Geïnteresseerden kunnen een kaartje kopen via ADE.

Op de site van Paradiso Labs vind je vier uitgebreide artikelen over de hoofdthema’s van ADE tech.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.