De gemiddelde particuliere auto staat 23 uur per dag stil. Dat zijn in Nederland  alleen al 8 miljoen auto’s. In heel Europa praten we over 250 miljoen auto’s. 250 miljoen voertuigen die maar een klein deel van een etmaal in gebruik zijn. “Dat is compleet onzinnig en dat kan anders. En dat is dus de reden waarom we Snappcar zijn gestart.” Pascal Ontijd en compaan Victor van Tol lieten zich inspireren door Airbnb. “Begin 2011 waren die al drie jaar onderweg en dat ging goed. Toen zijn we gaan kijken wat kan nog meer? (…) We zijn  ons in auto’s gaan verdiepen. Er bleken wereldwijd al 2 initiatieven: die zagen er goed uit. Toen dachten we: dat moet in Nederland ook kunnen.”

Inmiddels telt Nederland 35.000 gebruikers, waarvan ongeveer 6000 verhuurders en de rest huurders, verspreid over 700 verschillende plaatsen in het land. Wekelijks worden enkele honderden auto’s verhuurd, met pieken in vakanties. Het concept is simpel: de verhuurder bepaalt zijn eigen prijs. Die ligt meestal zo tussen de 20 en 80 euro per dag. Maar je kunt ook een Tesla Model S voor 250 euro per twee dagen huren via Snappcar. Op de huurprijs van de eigenaar komt een vaste prijs van een tientje  voor de dienst. Grofweg de helft van dat bedrag gaat naar de uitgebreide verzekering, de rest is voor Snappcar.

“ Geld is niet de belangrijkste motivatie om aan Snappcar mee te doen”

Waar het bij sommige peer2peer diensten eenvoudig is om na het eerste contact de bemiddelingsorganisatie over te slaan, is dat bij Snappcar  niet aantrekkelijk. De uitgebreide verzekering , inclusief Europese pechdienst, geeft zowel verhuurder als huurder zekerheid. Hierdoor is het benodigde vertrouwen eenvoudig geregeld.  De mensen die verhuren sluiten qua profiel goed aan bij de huurders: “Het zijn mensen die zijn begaan met  de wereld. Of dat nu je buurman helpen betreft of hulp op het gebied van milieu.” Je vindt ze vaker in steden, ze zijn ietsje hoger opgeleid, relatief jong en hebben een gemiddeld tot hoger inkomen.

“Het gebeurt ook dat wij al voor de aankoop benaderd worden: wat is een auto die veel verhuurd wordt? Dat is natuurlijk heel slim. Als je wel een auto nodig hebt dan kun je er beter één aanschaffen die je kunt delen zodat je een deel van je kosten kunt terugverdienen.” Al lijkt voor veel mensen geld niet de belangrijkste motivatie. Wanneer een auto 25 euro per dag kost, waarvan een tientje naar Snappcar gaat, wordt je daar niet rijk van. “Mensen die het puur en alleen voor het geld  doen zijn er weinig, het gaat altijd wel een combinatie van motivaties. Het levert ook altijd unieke ervaringen op. “

“ Hoe meer crowd er achter Snappcar staat hoe sterker we zijn”

Omdat het goed gaat in Nederland, heeft Snappcar plannen om uit te breiden. Voor komend jaar staan Duitsland en Engeland op het programma. Daartoe is onlangs met een crowdfunding actie begonnen. Via One Planet Crowd werd ingezet op 100.000 euro. Dat bedrag was al na 10 dagen binnen, vandaar dat de aanvraag is verhoogd naar 250.000 euro. Crowdfunding past perfect in de filosofie van Snappcar. “De actie is gestoeld op 2 gedachten: we gaan mooie dingen doen met het geld dat we ophalen en anderzijds hebben we zo een mooie achterban opgebouwd: gebruikers en fans die gewoon heel enthousiast zijn.”

Het geld zal dus worden ingezet om Europa te veroveren. Met als uiteindelijk doel: 1% minder auto’s. Op dit moment wordt gezocht naar  plekken waar het publiek klaar lijkt voor Snappcar. “Waar wordt Airbnb al goed gebruikt? Waar zijn al andere car sharing initiatieven gaande? En waar stimuleren lokale overheden allerlei duurzame initiatieven?” de opmars lijkt niet te stuiten. Waren rond de oprichting wereldwijd nog maar 2 vergelijkbare initiatieven te vinden, inmiddels staat de teller op 25. Het publiek lijkt er klaar voor. Dat blijkt ook uit het succes van de crowdfundactie. Ontijd is er blij mee: “Hoe meer crowd er achter ons staat hoe sterker we zijn.”

[Interesse in crowdfunding? Erwin Blom, schrijver van het boek Crowdfunding, realiseer je droom zonder bank of subsidie, maakte voor Fast Moving Targets een online cursus crowdfunding. HIER meer informatie.]

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.