Een huis kopen en de daarbij gehorende hypotheek aanvragen is voor veel mensen een grote stap. Het lijkt dus niet onlogisch dat hypotheekverstrekkers vaak weken bezig zijn om te bepalen of iemand die hypotheek wel of niet krijgt. Maar volgens Peter Verhaar is dat wel degelijk onlogisch. “Wij claimen dat we binnen 24 uur een hypotheek voor je kunnen afsluiten, al mag ik dat eigenlijk niet zeggen van de toezichthouder. Ik mag namelijk geen reclame maken voor mijn twee grootste pluspunten: dat ik heel snel ben en dat het heel makkelijk is.”

De toezichthouder is bang dat mensen fouten maken en ondoordacht een hypotheek afsluiten. Volgens Verhaar is er echter geen risico. Door het proces vrijwel volledig te automatiseren bepaalt de computer of je een hypotheek kan betalen of niet. Dat wordt bepaald door je financiën tegen het licht te houden: betaalgeschiedenis, belastingaangiftes, eventuele BKR registraties, etcetera. “Zo kan ik kijken: klopt het wat je zegt. Alles draait om de vraag: ga jij die hypotheek  terugbetalen en ga jij die rente betalen. Meer hoef ik niet te weten. Ik kan dat ook binnen een uur bepalen, maar dat mag ik al helemaal niet zeggen.”

“Banken hebben klantvriendelijkheid niet in hun genen”

Verhaar staat bekend als zogenaamde disruptor. In de jaren 90 begon hij de bank Alex met als doel de dure banken aan te pakken. “Dat deden we vooral door het proces volledig te automatiseren en perfecte service te geven. Dat trucje is gelukt.” Verhaar meent hetzelfde te kunnen doen met de hypotheekmarkt. “De hypotheekmarkt in Nederland is 700 miljard groot. Dat is een onwaarschijnlijk grote markt. Ik dacht als je daar een procent pakt dan heb je 7 miljard! Wanneer je verder gaat kijken dan blijkt dat die hele markt eigenlijk in handen is van 3 banken: ABN AMRO, ING en de Rabobank. De winst van ABN AMRO komt voor 50% uit de hypotheekwereld. Voor de Rabo is dat niet anders. Onze banken zijn eigenlijk hypotheekbanken die er ook nog wat bij doen met kredieten aan ondernemers. Dus ik dacht: dit is de perfecte markt om als disruptor in te komen.”

Verhaar en zijn team willen zich onderscheiden door contact met de eindgebruiker en perfecte service. “Banken zijn nog steeds logge bedrijven. Ik denk dat ze grote moeite hebben om een klant echt te leren kennen. Wij  kiezen er bewust voor om met de particulier die een droom heeft, namelijk een huis kopen, in contact te komen. Wij willen hen helpen hun droom te vervullen. Wij gaan ons onderscheiden door ons contact met de eindgebruiker en perfecte service. Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet ook nog een  scherp tarief hebben, want hypotheken is een prijselastisch product. Degene met het laagste tarief krijgt de business. Een verschil van 1/10 procent is het verschil tussen dood en leven. Maar onze geldschieter Aegon geeft ons voor lange looptijden een heel goed tarief, dus ik ben niet bang dat we daar moeite gaan hebben. Vervolgens moet ik gaan vechten met de banken die klantvriendelijkheid echt niet in hun genen hebben zitten. Ik durf die strijd elk moment aan te gaan. Daar ben ik totaal niet bang voor.”

“Niets meer met de hand doen”

Het wordt een nieuwkomer op de markt niet makkelijk gemaakt. ” We hebben een toezichthouder die eigenlijk in de grond niet wil dat er een disruptor op de markt komt. Dat merk ik aan hoe ze met ons omgaan, in hun taalgebruik, de problemen die ze zoeken. Maar ik merk het ook doordat ik vorige week van de Nederlandse Bank een boete heb gekregen omdat ik niet aan mijn solvabiliteit voldeed. Een boete van 2000 euro die we direct hebben betaald. Ik ben een startup zonder klanten en toch moet ik eigen vermogen aanhouden. Dat eigen vermogen mag ik niet investeren, dat moet ik renteloos op een rekening laten staan . Vervolgens ga ik investeren in allerlei systemen, dan zegt de Nederlandse bank je bent aan het investeren en dat betekent dat je nog meer eigen vermogen moet aanhouden. Dus ik moet voortdurend terug naar mijn financiers, dat eist de Nederlandse bank. Ik zat aldoor op het randje en toen zakte ik er doorheen. Ze hadden mijn vergunning kunnen afpakken, maar dat hebben ze gelukkig niet gedaan. Maar wel een boete.”

Toch is Verhaar ervan overtuigd dat het allemaal goedkomt. Inmidels is hij voorzichtig begonnen met het verstrekken van geld. Verhaar wil zeker weten dat alles goed loopt en klopt. Ook is hij bang dat wanneer nu al flink veel reclame zou worden gemaakt, de 50 miljoen die hij van Aegon heeft geleend al heel snel op is. Vee meer geld vinden is dus noodzaak. Als alles goed gaat zal de site van Colibri Hypotheken, de naam waaronder het bedrijf zal gaan opereen, in september dit jaar live gaan. “Ik ben CEO, nestor, founder. We hebben een team van vier jonge mensen zitten met kennis van de hypotheekmarkt. Ze hebben allemaal al een werkkring gehad op het terrein van hypotheken, dus ze zijn niet helemaal nat achter de oren. Dat kan ook niet want je moet aan de AFM een matrix overleggen met kwaliteiten. Het is maar een klein team, want eigenlijk alles is geautomatiseerd. Wij willen niets meer met de hand doen. Wij duiken in databases, daar halen we gegevens op en op basis van al die data komt er een duim omhoog: jij kan je rente en je aflossing betalen of een duim omlaag: je kan het niet betalen. Bij twijfelgevallen kom je in een bakje terecht en wordt er nog een keer naar gekeken, maar dat wil ik eigenlijk niet meer. Ik wil gewoon dat de computer bepaalt of jij je hypotheek kan terugbetalen ja of nee.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.