De Accenture Innovation Awards zijn een begrip. De prijzen worden al tien jaar op rij uitgereikt aan de grootste vernieuwers van Nederland. Ook op 28 oktober dit jaar. Alleen wijzigde de naam in Accenture Innovation Summit. “Inmiddels is het event zoveel meer dan een prijzenfestival. Het is echt een evenement waar innovaties en innovatoren uit de hele wereld elkaar tegenkomen, elkaar ontmoeten, inspireren en gesprekken aangaan”, verklaart initiatiefnemer en organisator Pieter Paul van Oerle de naamswijziging.

Dit jaar meldden 800 bedrijven zich aan om mee te dingen naar een prijs. Daarvan zijn er 790 gesneuveld in de voorronden. “Er zijn elf partijen die wel een prijs winnen, maar al die anderen hebben ook heel veel aan het proces. We brengen ze in contact met juryleden, daar zitten echte topmensen in van de overheid , de wetenschap, het bedrijfsleven. En alleen al de entree bij die topmensen kan voor sommige startups de doorbraak betekenen.”

“Als startup hoor je een ‘purpose’ te hebben”

Tien jaar geleden begon het evenement kleinschalig en voornamelijk gericht op de media. “We zagen dat de media-industrie totaal op z’n kop ging. Er gebeurde van alles en het ging heel hard en we merkten dat heel veel grote bedrijven nog niet wisten waar het naartoe ging. De oude modellen holden keihard achteruit, maar de nieuwe modellen waren er nog niet. Toen dachten we: als we in kaart brengen wat er allemaal gebeurt, dan kunnen we daarover met elkaar in gesprek raken en elkaar helpen om weer uit het dal te komen. Dat was de intentie in de eerste jaren. Dat werkte zo leuk dat andere sectoren vroegen of we dat ook niet ook voor hun konden doen.” Aldus geschiedde. In eerste instantie werden de prijzen uitgereikt binnen verschillende sectoren. Vandaag de dag is dat onderscheid verdwenen. “Langzamerhand zagen we dat innovaties uit de tech-hoek ook invloed hadden op de rest van de wereld. Een partij als Google zette eerst de media op z’n kop , maar bestormde daarna ook de financiële markten. En die markten kunnen ook veel van elkaar leren.”

Dit jaar was duurzaamheid een belangrijke rode draad. “Veel van de winnaars willen impact hebben op duurzaamheid. Ik heb ook het gevoel dat dat voor jury’s steeds zwaarder is gaan wegen.” Zo won in de categorie The Internet of Me een partij die met een paar simpele 3D foto’s kan vaststellen welke maat schoenen je hebt. Dat helpt bij het online bestellen van schoenen. “Er komen veel minder retouren, dat is een enorme efficiency-slag en dat heeft ook een enorme milieu-impact. Dat zie je terug in de juryrapporten. Het hoort er tegenwoordig ook bij. Als startup hoor je een ‘purpose’ te hebben. Dat is ook iets waar een jury heel erg op let. Je moet het zelf benadrukken, maar er is steeds meer aandacht voor.”

“De waarde zit er niet in om een database dom open te zetten”

Door de jaarlijkse aanmeldingen heeft Accenture goed inzicht in de nieuwste trends en ontwikkelingen. “We hebben veel langs zien komen en heel veel daarvan zit ook in een grote dikke database die ook voor een deel al benaderbaar is via onze website. Als je zoekt op social media dan zie je alle social media inzendingen van de afgelopen jaren, maar het is een ontzettende klus om dat heel erg strak en scherp te krijgen en om dat ook nog waardevol te maken. De waarde zit er niet in om een database dom open te zetten, maar ook om er over mee te denken met je klanten. Dat doen we de laatste twee jaar veel meer dan de acht jaar daarvoor.”

Accenture heeft van oudsher grote ‘corporate’ bedrijven als klanten. De vernieuwing zag je de afgelopen jaren met name in kleine startups. Toch zijn die werelden volgens Van Oerle wel naar elkaar toe aan het groeien. “Dat is niet iets wat ik tien jaar geleden voorzag, maar het is iets wat gegroeid is de afgelopen jaren. Je ziet ook dat grote bedrijven programma’s hebben richting de startupwereld. Kijk bijvoorbeeld naar de KPN. Zij hebben drie manieren waarop zij samenwerken met startups: een groot venture capital fund waarmee zij investeren in partijen die zij interessant vinden. Daarnaast zoeken zij heel actief de samenwerking op. Dus ze gaan nieuwe proposities samen met startups definiëren en ontwikkelen. Tot slot hebben ze een actieve eco system play: zij zijn overal en weten precies wie waar de spelers zijn en helpen met verbinden. Heel belangrijk.”

Veel grote bedrijven zien wat er op hen afkomt, aldus Van Oerle. “Ik denk dat de meeste Nederlandse grote bedrijven en zelfs de  grote instellingen zich bewust zijn dat er enorme disruptie is of heel snel gaat komen en dat ze daarom in beweging komen. Een aantal heeft bedacht dat ze daarom heel nauw gaan samenwerken met het startup ecosysteem, maar dat doen ze zeker nog niet allemaal. Die bedenken wel we gaan een coporate venture capital fund starten, maar dan is het nog een beetje zoeken naar hoe dat past dat en wat het gaat bijdragen aan de toekomst van zo’n corporate. Het leeft wel, maar de juiste modus vinden is nog lastig.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.