Elk jaar hopen een kleine duizend bedrijven in aanmerking te komen voor de Accenture Innovation Awards. De prijs, die dit jaar in tien nieuwe categorieën wordt uitgereikt, is een keurmerk voor innovatie. “We kijken naar concepten die de markt hebben geraakt. Producten of diensten die in de laatste drie jaar in Nederland zijn geïntroduceerd. Van de grootste bedrijven of de allerkleinste startups, dat maakt niet uit. We willen de groeibriljanten die Nederland heeft een stap verder helpen”, aldus Pieter Paul van Oerle van Accenture Digital en vanaf het begin, nu negen jaar geleden, betrokken bij de Accenture innovation Awards.

Het evenement is ontstaan om in een eigen behoefte te voorzien. Van Oerle kwam binnen als adviseur media industrie. Daar was bedrijfsmatig het nodige aan de gang, maar het bleef onduidelijk wat klanten het best geadviseerd kon worden met betrekking tot nieuwe businessmodellen. Een handig overzicht van mogelijkheden ontbrak. “Toen dachten we: dan moeten we dat gaan verzamelen. We kunnen of heel hard zelf ons best doen om alles te vinden of we vragen mensen zich in te schrijven voor de prijs. En zo hebben we de Media Innovation Awards bedacht. Daar kregen we meer dan honderd inschrijvingen voor, dus blijkbaar voorzag het in een behoefte.”  De jaren daarop werden andere bedrijfstakken en industrieën toegevoegd en op dit moment dekt de prijs het volledige speelveld. Dit jaar wordt voor het eerst niet meer gekeken naar de verschillende bedrijfstakken, maar zullen de prijzen worden uitgedeeld in tien verschillende thema’s. “Innovaties komen vaak niet vanuit de eigen industrie of vanuit de eigen inzichten. Door alleen te kijken naar nieuwe businessmodellen in bijvoorbeeld de media industrie, ben je er niet. Je moet breder kijken dan alleen die eigen koker om de innovaties van buitenaf goed aan te zien komen of ze zelf te creëren.”

“99 van de 100 winnaars hebben een iteratief en klantgedreven ontwikkelingsproces ”

Door jarenlang innovatie te belonen met prijzen, beschikt Accenture op dit moment over een uitgebreide database met de meest innovatieve bedrijven van Nederland. Die bedrijven worden in de gaten gehouden. Een enorme klus waarbij Accenture hulp krijgt van de Rijks Universiteit Groningen. “Daar zit een onderzoeksteam op innovatie onder een professor die daar veel energie in stopt. Samen met zijn studenten en staf doorzoekt hij de database op trends. Wat onderscheidt winnaars van de Innovation Awards van gewone deelnemers? En wat zijn nu de trends onder nieuwe inschrijvingen? “Eén duidelijke conclusie: 99 van de 100 winnaars hebben een iteratief en klantgedreven ontwikkelingsproces gehad in hun innovatie. “Dus iets maken, snel testen met een klant of consument en dan verder ontwikkelen. De ‘lean startup brought to life. (…) Wat interessant is dat van die andere paar duizend bedrijven maar twintig procent die methode hanteert.” Waaruit je zou kunnen concluderen dat de lean startup methode werkt wanneer je iets succesvol in de markt wilt zetten.

Een heldere conclusie, alleen lastig voor veel van de grote bedrijven die Accenture adviseert. “Dat is de struggle en je ziet dat ze naar vormen zoeken. Een aantal van de  grote bedrijven richt venture funds op om te investeren in de bedrijven waarvan zij denken dat die voor hun interessant zijn. Kijk naar bedrijven als KPN, Sanoma of ABN Amro. Dat is een manier om in touch te zijn met innovaties en ze te incorporeren en naar schaal te brengen wanneer ze volwassen genoeg zijn.” Waarmee ook startups weer geholpen kunnen zijn, want zij missen vaak schaal. “Startups hebben een innovatief vermogen dat vaak niet tot wasdom komt omdat ze te klein zijn, te weinig marktkracht hebben en ze hun product niet goed naar de markt krijgen. Ik denk dat daarmee veel creativiteit en innovativiteit verloren gaat. Dus ik zou grote bedrijven willen aanmoedigen: neem het serieuzer, kijk wat ze doen, kijk wat er speelt en maak daar optimaal gebruik van, dat gebeurt onvoldoende.”

“ Robotisering kan een impuls kan zijn voor Nederland.”

Aan Accenture zal het niet liggen. Dat bedrijf brengt ook gedurende het jaar corporates en startups bij elkaar. “Daar zien we veel energie los komen en daarbij erkenning: als jullie een oplossing hebben kunnen wij dat op de wereldmarkt tot leven brengen.” Probleem blijft dat het vaak twee verschillende werelden zijn. “Je ziet vaak dat partijen elkaars taal niet goed spreken. Dat na twee of drie dates ieder weer z’n eigen weg gaat. Dat er te weinig waarde is gecreëerd: wel inspiratie, wat goeie ideeën, maar geeneen transactie.” Vandaar dat bedrijven Accenture steeds vaker vragen of de onderneming zich actief met het proces wil bemoeien. “We zijn dat steeds meer als een propositie aan het ontwikkelen. We zeggen: stel je businessvraag, we gaan gezamenlijk op zoek naar de beste startups in onze database of daar buiten. Dan gaan we kijken of we concreet kunnen opvolgen en niet verzanden in goede bedoelingen.”

Terug naar de Innovation Awards. Van Oerle heeft op geen enkele manier invloed op de winnaar van de prijs, maar hij kijkt met veel enthousiasme naar robotisering. “We hoorden daar natuurlijk al een tijd over,  maar we zien dat dat nu echt tot leven komt. Dat dat een impuls kan zijn voor Nederland.” Als klinkend voorbeeld noemt Van Oerle de onlangs geopende Tesla Fabriek. “Dat productie weer terug komt uit de hele lage lonen landen naar Europa, is een goed ding voor onze economie.” Ook op kleinere schaal is deze trend zichtbaar. “Eén daarvan is een kleine startup uit Nederland die nu al van over de hele wereld opdrachten krijgt omdat zij goed zijn in het detecteren van drones. Dat is natuurlijk ontzettend relevant. Maar ook Sam de beveiligingsrobot die de taken van een gewone beveiliger grotendeels kan overnemen of kan aanvullen doordat er heel veel slimme intelligentie is ingebouwd. Zodat hij met sensoren en camera’s alles kan vast leggen wat er om hem heen gebeurt, dus nog veel nauwkeuriger kan controleren dan de ouderwetse man met hond. Dat vind ik aansprekende innovaties, waarvan ik blij ben dat dat in Nederland ook gebeurt.”

De Accenture Innovation Awards zullen op 30 oktober DeFabrique in Utrecht worden uitgereikt. Fast Moving Targets doet verslag.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.