Een zaterdagmiddag, een nieuwe studio, de helft van het vaste presentatieduo van Top Names en vier gasten. Vier jonge startupes waar zelfs presentator Erwin Blom nog nooit van had gehoord. We stellen ze achtereenvolgens aan je voor: Crowdyhouse, Peekbee, CloseAlert en Videoprojection.nl.

Crowdyhouse is een platform waarop ontwerpers nog voordat een product af is kunnen onderzoeken of er behoefte is aan het product. Oppervlakkig vergelijkbaar met een site als Kickstarter, maar met het grote verschil dat het meer werkt als een winkel. Een winkel vol spullen die nog moeten worden gemaakt. De ontwerpers geven zelf aan hoeveel bestellingen binnen moeten zijn voordat daadwerkelijk tot productie wordt over gegaan. Dat is soms al bij 1 bestelling, maar soms ook bij meer.

Crowdyhouse is bedacht als reactie op het huidige royalty systeem. Wanneer een ontwerper nu iets bedenkt en dat ontwerp verkoopt dan is de opbrengt uiteindelijk 3 tot 5% per verkocht exemplaar. “Wij willen dit veranderen”, aldus initiatiefnemer Mark Studholme. Met hulp van zijn site kunnen ontwerpers profiteren van veel hogere opbrengsten. Bovendien weet je altijd zeker of er daadwerkelijk behoefte bestaat. “Wij noemen onszelf pretail: je koopt een product voordat het geproduceerd is. Ik denk dat dit de toekomst is: op deze manier heb je geen overproductie.” Crowdyhouse rekent 10% commissie en opereert op dit moment vooral in Nederland, maar heeft zeker de ambitie om op korte termijn internationaal uit te breiden.

“Wetransfer als inspiratiebron ”

Peekbee zou je kunnen vergelijken met Groupon: gebruikers kunnen online belevenissen ontdekken, winnen of tegen korting ervaren. “Het nadeel van Groupon is dat je daar niet de essentie van het merk kan laten zien. Het verhaal van die ondernemer komt daar niet naar voren”, aldus initiatiefnemer Guido Kok. En juist dat verhaal is zo belangrijk voor het aan de man brengen van de zogenaamde ‘belevenissen’. Peekbee biedt die mogelijkheid wel: fraai vormgegeven, eventueel zelfs met bewegend beeld. Waarbij WeTransfer een duidelijke inspiratiebron vormt.

Peekbee neemt ondernemers het proces uit handen: de dienst levert zelf een foto en een pakkende quote. ” De essentie is dat de ondernemer er nieuwe klanten aan overhoudt.” Op dit moment richt Peekbee zich op ervaringen in en rond Enschede. Daarmee is het bedrijf al winstgevend. Maar de ambities reiken verder. “Binnen een jaar willen we in heel Nederland actief zijn en daarna naar het buitenland.”

“Hoe relevanter je mail is hoe meer feedback je verzamelt”

Het bedrijf van Yori Högemann, CloseAlert, is gespecialiseerd in email marketing feedback. Nog altijd is email het beste platform voor het binnenhalen van geld bij klanten. Mits je dat goed doet natuurlijk. Daarom is de feedback op die emails van groot belang.  Gebruikers zien niet veel meer dan een rode en een groen knop en kunnen na het aanklikken van één van beiden opties kort commentaar toevoegen. Aan de achterkant draait onder meer ingenieuze tekstmining software, waarmee het commentaar kan worden geanaliseerd. “Daar zit de waarde. Kost niet veel tijd en levert wel veel op.”

Zo wist CloseAlert bloot te leggen dat een algemene nieuwsbrief naar klanten van Telford met een interactief tv abonnement veel ergernis opriep, omdat in die brief vaak alleen aandacht werd besteed aan de premium abonnementen. Segmentatie van de nieuwsbrief leidde tot een stijging van de tevredenheid met 20% binnen drie maanden. “Alles draait om relevantie, segmentatie, 1 op 1. Hoe relevanter je mail is hoe meer feedback je verzamelt.”  De afgelopen drie jaar zag CloseAlert haar omzet jaarlijks verdubbelen, “maar bij de miljoen zijn we nog niet.” Het bedrijf heeft de ambitie om binnen een jaar in het buitenland uit te breiden.

“Onze projecten hebben altijd met ict te maken”

Videoprojection.nl is een collectief van kunstenaars dat zich bezighoudt met videoprojecties en interactieve kunst. “Het is een combinatie tussen technologie, kunst en muziek. Daarbij verleggen we altijd grenzen: we zoeken naar de nieuwste mogelijkheden op het gebied van interactieve kunst en interactieve story telling.” De grootste uitdaging voor videoprojection,nl is het vinden van aansluiting bij geïnteresseerde partijen, of dat nu bedrijven, musea of andere opdrachtgevers zijn. “We zien in het buitenland dat het een hype aan het worden is en hier in Nederland zijn nog niet veel bedrijven die er iets mee doen.” Ofwel: de kansen liggen voor het oprapen.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.