Er zullen in Nederland weinig mensen rondlopen die niet weten wat Funda is. De marktplaats waarop kopers en verkopers van huizen samen komen is een ijzersterk merk. Tegelijkertijd kunnen we ook vaststellen dat Funda sinds haar start weinig fundamenele veanderingen heeft doorgemaakt. “Wanneer mensen een huis gaan kopen of verkopen dan is dat onderdeel van een heel proces: je moet naar een hypotheekverstrekker, een notaris, nadenken over inboedel verzekering of je energieleverancier. Heel veel best wel lastige vraagstukken waar wij je eigenlijk niet bij helpen”, constateert Quintin Schevernels, de nieuwe CEO van Funda. Aan hem de taak om daar verandering in te gaan brengen.

Schevernels is sinds 1 juni in functie. Hij noemt het verbreden van Funda een uitdaging. “We moeten focus houden op de core van onze dienstverlening; dat is de vraag en aanbod bij elkaar brengen en dat gewoon verschrikkelijk goed blijven doen. Dat is de basis waar je alles op gaat bouwen. En dan moet je goed kiezen welke producten je verder gaat doen. Daar moet je ook nieuwe teams voor opzetten en kijken hoe dat werkt. Wanneer mensen het dan normaal vinden dat we dat ook doen dan kun je opschalen of uitbreiden. We maken dus wel gebruik van het platform, de site, het verkeer en het merk, maar een nieuw team om het uit te voeren.” Het transparant maken van de hypotheekmarkt, het aanbieden van notarissen of het vergelijken van energieleveranciers, het hoort allemaal tot de mogelijkheden.

“ Eerst kleinschalig uitvogelen hoe het werkt

Niet lang nadat Schevernels was aangesteld als CEO stapte de voltallige Raad van Commissarissen na een interne ruzie op. Normaal gesproken reden voor zorg. Zit de nieuwe ploeg ook wel te wachten op veranderingen? Volgens Schevernels is het geen probleem. “Ik heb met ze gezeten en het gaat hartstikke goed. Ik heb een plan gemaakt, dat is goedgekeurd en volgend jaar gaan we dat uitvoeren. De insteek om mij te benaderen was vanaf het begin ook: we willen meer waarde toevoegen voor de makelaar en de consument. En dat willen we gaan ontdekken.” Schevernels was ook CEO bij Layar. Onder zijn leiding  werd het bedrijf verkocht aan de concurrent, waarna Schevernels een boek schreef. Uiteindelijk was hij blij dat hij door een headhunter werd benaderd voor zijn huidige baan.

Zijn ervaring bij zowel  grote, gevestigde bedrijven, maar ook zijn inspanningen voor jonge bedrijven en als investeerder hebben hem veel geleerd.  “Enorm veel management ervaring bij de grote bedrijven, waarbij ik wel altijd goed heb gelet op nieuwe dingen en dynamiek die daarbij hoort. Als investeerder heb ik veel founderteams ontmoet en pitches gezien en zodoende weet ik dat je niet altijd een enorm businessplan hoeft te maken, 5 miljoen ophalen en dan in 1 keer een big bang doen. Laten we eerst maar eens kleinschalig uitvogelen hoe het werkt in verschillende markten en als het goed gaat dan gaan we het opschalen. Dus die manier van denken.”

“Verbreding is internationaal een trend”

Hoewel het nog steeds heel erg goed gaat met Funda, is Schevernels overtuigd dat verandering noodzakelijk is. “Mijn overtuiging is dat als je niet doorontwikkelt, er op een gegeven moment iemand tussenkomt. Je weet niet wie en wanneer. Wanneer je te veel ruimte laat vallen in de behoefte van de consument dan bestaat de grote kans dat iemand anders dat gaat invullen. Je merk wordt dan ook sleets.  Je hebt te weinig nieuwe functionaliteiten, dus ik denk dat dat heel risicovol is. Je ziet wel dat verbreding nu ook internationaal een trend is. Dat heb ik niet bedacht. Real estate platformen in Amerika en Engeland doen dat allemaal. In Duitsland heeft het grootste platform Scout net voor 3,5 miljoen een hypotheekpartij gekocht. De verbreding zie je op verschillende plekken gebeuren.”

Dat de rol van de makelaar langzaam maar zeker gaat veranderen staat volgens Schevernels wel vast. Mensen kunnen steeds meer zelf, al heeft bijna niemand zin om alles in eigen hand te houden. “Uit onderzoek blijkt dat er weinig mensen zijn die het helemaal zelf willen doen: de rondleidingen, de onderhandelingen, de contracten. Dat is ook echt gewoon gezeur. Je bouwt ook geen ervaring op want zo vaak in je leven verkoop je geen huis. En de courtages zijn in Nederland echt heel laag, iets van 1,3 en 1,7 % vergeleken bij de 4 of 5% in het buitenland.” Dat zorgt ervoor dat 94% van de huizen in Nedeland nog steeds door makelaars wordt verkocht. Dat Funda gaat verbreden staat vast, maar wat over een jaar de zichtbare veranderingen zullen zijn is nog niet duidelijk. Je zou mensen die regelmatig zoeken op een woning in een bepaald gebied alerts kunnen gaan versturen wanneer er nieuw aanbod is. Dus een basisdienst echt beter doen en omdat we zoveel gebruikers hebben mag je ook verwachten dat mensen dat ook echt merken. En ik zou graag 2 nieuwe producten live willen hebben. Diensten waar gebruikers tevreden mee zijn. Of dat nu een hypoheekcheck is of een notarisvergelijker of iets met inboedelverzekeringen, dat laat ik in het midden. Maar wel live en goed. Bedoeld voor de core groep van  mensen die echt op zoek zijn om een andere woning te kopen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.