Van online tot offline, van startup tot corporate, de carrière van Quintin Schevernels is divers. Hij werkte onder meer voor Randstad, de Telegraaf Media Groep, VNU Media en Layar.  Recent verscheen het boek  ‘Suits & Hoodies‘ over de inzichten die hij tijdens zijn diverse werkzaamheden heeft opgedaan. Waarbij de focus ligt op de oorsprong van succes.

Suits & Hoodies is niet het doorsnee startup boek geworden, waarbij de starters worden bejubeld en de hemel in worden geprezen. Volgens Schevernels zit de wereld niet zo simpel in elkaar. “Ik vond het wel interessant dat het beeld bestaat dat startups heel succesvol zijn en heel goed kunnen innoveren. En dat er aan de andere kant vaak gedacht wordt dat corporates niet kunnen vernieuwen. Log en ten dode opgeschreven zijn. Ik denk dat dat veel genuanceerder ligt.” Schevernels focust dan ook op zowel startups als grote bedrijven.” Ik was gefascineerd door de vraag: wat maakt nou dat sommige bedrijven heel succesvol zijn en heel veel anderen niet, ongeacht of dat corporates of startups zijn. Hebben die bedrijven iets gemeen?”

“Voor succes is meer nodig dan een hoodie en een computer”

Schevernels vindt startups vaak overgewaardeerd. “Het is enorm hip en romantisch in plaats van  topsport. Wat het in mijn ogen echt wel is als je echt succesvol een startup wil neerzetten. Het neigt een beetje lifestyle achtig te worden. Dat geldt niet voor iedereen hoor, maar ik vind het wel een trend. Het is gewoon hartstikke leuk en interessant dat je kunt vertellen dat je met een aantal vrienden een startup bent begonnen. Je hebt  laptops gekocht, gaat koffie drinken bij de Starbucks, je hebt een co-working space en met een beetje geluk haal je ook nog 100.000 of 150.000 euro op bij de buurman, een oom en een tante en dan heb je een startup. Dat is ook zo, maar dan begint het spel pas en dan moet je echt aan de bak en dan is het niet zo dat je met je hoodie en computer wel een succes gaat worden, zo werkt het niet.”

Het is in de loop der tijd steeds eenvoudiger geworden om een startup te beginnen. “Je geld op een spaarrekening zetten, levert niks op, dus je ziet steeds meer mensen die een beetje kapitaal hebben, dat geld in een startup investeren in de hoop dat het wat gaat worden.” En was het vroeger nog slecht voor je carrière om ergens mee te beginnen en na verloop van tijd te falen, tegenwoordig oogst je respect: je hebt het in ieder geval geprobeerd. Uiteindelijk zal maar 1 a 2% van de startups echt een groot succes worden. Waarbij succes wordt gedefinieerd als een bedrijf met een waardering van 40 miljoen dollar. Of in een andere definitie: 50% groei in de afgelopen 5 jaar en minimaal 25 fte. Naast die kleine groep met groot succes is er een groep met wisselend succes het hoofd boven water weet te houden. Meer dan de helft gaat failliet. 

“Een startup moet een gevecht op leven en dood strijden”

Suits & Hoodies definieert zeven zogenaamde essentials voor succes: groot dromen, vernieuwen, product, cultuur, talent, focus en  funding. Als belangrijkste twee noemt Schevernels product en cultuur. “Uit onderzoek blijkt dat de voornaamste reden dat het met veel startups fout gaat is dat het product niet goed aansluit bij de behoefte van klanten in de markt. Dat geeft dus aan dat het product echt heel erg belangrijk is: zorgen dat je een product hebt dat echt de eindgebruiker blij maakt, dat is echt een essential. Dat je echt van alles gaat doen om te zorgen dat dat werkt.” Het klinkt als een open deur, maar op dit moment loopt nog steeds de helft van de bedrijven daarop vast. “Wat je vaak ziet gebeuren: meteen heel groot denken, allerlei dingen automatiseren, dan een stagiair het contact met je klant laten afhandelen. Terwijl het veel handiger is als je aan het begin dat product aan het uitdokteren bent, dat jij als founder van zo’n club gewoon zelf met je klanten communiceert. Zelf de vragen stelt, zelf het product van je concurrent gaat gebruiken, bovenop dat product zitten, open staan voor de dingen die niet kloppen, tot achter de komma. Hele succesvolle bedrijven doen dat nog steeds.”

Naast product is ook de cultuur van een bedrijf cruciaal. “Cultuur is de manier waarop mensen samenwerken en dan niet zozeer als het goed gaat, maar als het slecht gaat. Een voetbalelftal verliest drie keer in de laatste minuut en wat gebeurt er dan in de kleedkamer? Hoe ga je dan met elkaar om, hoe zorg je dan dat problemen worden opgelost? Je ziet bij succesvolle bedrijven ongeacht of dat de startups of de corporates zijn dat die een hele uitgesproken cultuur hebben. Of het nu gaat om welke mensen je aanneemt, hoe je afscheid neemt of hoe je leiding geeft. Het is heel duidelijk hoe je dingen doet.” Schevernels sluit af met een belangrijke tip: “Als je een startup wilt zijn, dan moet je op leven en dood gaan. Je moet er echt voor gaan. Elon Musk zei op een gegeven moment ergens: een startup opbouwen is alsof je glas zit te eten, het is gewoon echt keihard werken. Je krijgt teleurstellingen, je hebt te weinig geld en er gebeurt van alles, maar dan moet je doorzetten, doorzetten, doorzetten. En het enige wat ik daar aan zou willen toevoegen is terug naar die essential van product: focus op die klant, die eindgebruiker. Niet meteen op schaal, maar gewoon een paar gebruikers. En als je het daar aan de praat krijgt dan kan je gaan schalen. Dus groot denken maar klein beginnen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.nl