De vier founders van Kollekt.FM liepen elkaar twee jaar geleden toevallig tegen het lijf. De liefde voor het delen van muziek via Facebook groepen bracht hen samen. Dat en de overtuiging dat muziek delen met vrienden beter georganiseerd kon worden. “Facebook werkt tot op zeker hoogte heel goed. De content wordt gedeeld met iedereen die het ziet of die het wil zien. Maar als je op een gegeven moment iets wil afspelen dan ben je afhankelijk van die embedded track of YouTube en Soundcloud. En als je iets wil opslaan in je eigen favorieten of lijstjes dan moet dat wéér ergens anders. Dus het is gefragmenteerd en wij wilden dat oplossen. Wij willen een platform bieden waar het gebruiksgemak van muziek consumeren veel sterker naar voren komt”, aldus Rolf Dröge.

Natuurlijk kun je op dit moment ook eenvoudig muziek delen via Spotify. Maar dat gebeurt met name binnen de dienst zelf. Op Twitter of Facebook kom je niet vaak Spotify playlist van derden tegen. Lang niet iedereen heeft betaald abonnement.  Terwijl heel veel muziek ook gratis beschikbaar is via YouTube en Soundcloud. Kollekt.FM begon als een tool waarmee je die muziek kunt exporteren. “Als een soort RSS reader. Op onze site wordt het een kant en klare playlist.” Op dit moment hebben zo’n 15.000 mensen een account aangemaakt. Daarvan is 15% ook werkelijk wekelijks actief, waarmee een kleine groep het idee gevalideerd heeft.

“Een digitaal muzikaal paspoor ”

Kollekt.FM zou graag een toplaag boven de verschillende muziekdiensten willen worden. “Waardoor je eigenlijk een soort digitaal muzikaal paspoort hebt. Je kunt heel makkelijk switchen tussen allerlei diensten en hebt dan letterlijk al je muziek op één plek.” Mooi idee, maar tot op heden toekomstmuziek. Vooralsnog staat de groei van het aantal actieve gebruikers het hoogst op de agenda. “Er zijn mensen die Kollekt gebruikten om playlists van anderen te beluisteren en aan de andere kant is het ook een tool voor curatoren om muziek uit verschillende bronnen bij elkaar verzamelen en daarmee playlists te bouwen. Voor beiden zijn we relevant. Maar we moeten ons nu gaan focussen op het segment dat wij belangrijk vinden en waarmee we zo snel mogelijk een grotere massa bereiken. Wij denken dat dat de curator is, de mensen die echt actief iets met muziek doen. Uiteindelijk zit de massa in de mensen die de radio aan willen zetten en gewoon goeie muziek willen horen op het juiste moment. Daar willen we naartoe.”

Daarbij neemt Kollekt.FM een bewust risico. Door je dienst te bouwen op diensten van anderen, in dit geval YouTube en Soundcloud, maak je jezelf afhankelijk. “Dat kan heel gevaarlijk zijn, maar het stelt ons wel in staat om met de mankracht die we nu hebben heel snel dat wat je hebt te testen en proberen zo groot mogelijk te worden.” Werken met eigen content betekent automatisch het regelen van rechten en daar gaat vaak minimaal twee jaar, en dus heel veel geld, overheen. Ander bezwaar van het werken met inhoud van derden: je kunt er zelf geen geld voor vragen. Op dit moment wordt geld verdiend met zogenaamde premium accounts ofwel het samenstellen van playlists voor festivals. Voor de toekomst wordt gedacht aan het verkopen van data. Veel bezoekers geeft inzicht in wat populair is. Maar ook ticketverkoop behoort tot de mogelijkheden.

“Kollekt.FM is de toekoms ”


In februari werd er via Leapfunder geld opgehaald in de kleine kring van gekken, vrienden en familie. Begin maart 2015 werd Kollekt.FM toegelaten tot Rockstart. Een stap waar de oprichters erg blij mee zijn. “Het netwerk is heel waardevol. We zijn net in maart begonnen, deze fase noemen ze de tune in fase, dus we hebben heel veel gesprekken met allemaal verschillende mentoren van hele veel verschillende diciplines. Dat maakt dat je een hele berg met aandachtspunten over je heen krijgt.” Maar ook het contact met mede startups en de sfeer en energie die er bij Rockstart hangt zijn fijn.  En ondertussen keihard werken aan groei: maar actieve gebruikers.  Zodat de op de eigen site beschreven ambitie, “wij streven naar een platform dat Spotify uiteindelijk overbodig maakt”, mogelijk ooit werkelijkheid wordt. Dröge acht het niet onmogelijk: “Er zijn al mensen die met hun premium account bij Spotify zijn gestopt, omdat wij dé sociale plek bieden waar je met vrienden content kunt verzamelen en ontdekken. Die content staat op Soundcloud en Youtube, wat de grootste muziek datatbase is die er op dit moment bestaat.”  Waarmee Dröge maar wil zeggen: je hebt Spotify niet nodig. Kollekt.FM is de toekomst.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.