Software en electronica met een focus op virtual reality. Dat is kort samengevat hetgeen waar Horus zich mee bezighoudt. Het bedrijf, gevestigd in Bedum ruim tien kilometer boven Groningen stad, telt zo’n 30 medewerkers. Specialisten die het liefst net iets extra’s hebben in hun richting. “Het liefst iets extra’s waar wij als team wat zwakker in zijn en op die manier vind je ook heel mooi de juiste mensen als puzzelstukjes. Dat werkt ook voor programmeurs heel motiverend: dat je niet alle kennis bij 1 of 2 mensen hebt, maar dat je met z’n alle veel kunt”, aldus CEO/CTO René Bolhuis. Met resultaat: de Horus technologie wordt wereldwijd verkocht. 

“Ik ben er ingerold vanuit mijn brandweer achtergrond. Ter voorbereiding op een grote calamiteit moesten we controleren of kaarten compleet waren en of alle informatie erop stond. Ik kwam erachter dat op een kaart vaak veel informatie staat, maar die is vaak achterhaald en ook bij lange na niet compleet. Je wilt als brandweer bijvoorbeeld weten of er een sleutelkluis bij een gebouw zit, dat staat niet op een kaart. En of er een hek tussen een sloot zit en of je daar een boot te water kunt laten. Dat staat ook niet op een kaart. Toen dacht ik als je nou iets met een camera en een gps positie zou kunnen doen, dan kun je vanachter je bureau virtueel op elke plek zijn en hoef je niet elke keer naar al die locaties toe. Zo ben ik erin gerold.”

“ Electronica als legoblokjes”

Inmiddels is de kans groot dat wanneer je in Nederland een auto met een camera op het dak ziet rijden, waarmee de omgeving wordt vastgelegd, dat die camera van Horus is. Naast die camera’s maakt Horus ook software, al dan niet op maat. “Wat wij ook vaak zien is dat een camera beschikbaar is, maar dat er iets mist om een klus succesvol te klaren.  Soms kun je dat inkopen en simpelweg combineren, maar steeds vaker zien we dat het net niet lukt met wat er op de markt is. Dus wij maken de elektronica of de sensor die mist  steeds vaker zelf. (…) Wij hebben een basistechnologie, die verkopen we wereldwijd zoals die is: die kan al heel erg veel. Maar we zijn ook bezig met de bouw van een systeem wat legoblokjes van techniek maakt. Dus alle elektronica die je zou kunnen kopen en bedenken dat worden legoblokjes.”

Het mooie van dat legoblokjessysteem is dat het gebruikers heel flexibel maakt. Nieuwe technologie verandert snel en het is fijn wanneer je dan niet een heel systeem hoeft weg te gooien, maar simpelweg  een blokje kunt vervangen door een nieuwe oplossing. “Wij gebruiken het bijvoorbeeld bij mobile mapping, dus het genereren van kaarten. Daar is de 360 gradencamera met een gps en een bewegingssensor om de stabilisatie van het beeld te doen natuurlijk gemeengoed. Dat doet iedereen, maar met bijvoorbeeld met thermisch infrarood, dat is een andere golflengte, zie je hele andere informatie dan dat je met je oog kunt zien. Wanneer je rondrijdt en die informatie ook meeneemt kun je bijvoorbeeld tijdens dezelfde schouwronde kijken of de elektrische installaties van de openbare ruimte oververhit raken. Of dat je ergens een probleem hebt dat je nog kunt fixen voordat het te laat is. Of je hebt misschien wel een lekkage van een waterleiding, die kun je er ook mee opsporen. Dat is typisch zo’n klus die met exact dezelfde werkwijze maar een andere sensor, een ander legoblokje, heel veel toevoegt. Dat kan cruciale informatie zijn voor hulpdiensten.”

“Een mix van techniek teruggebracht naar 1 simpel knopje ”

Horus richtte zich aanvankelijk voornamelijk op andere bedrijven, maar inmiddels komt ook de consumentenmarkt in zicht. Telefoons worden steeds beter en hebben sterke ingebouwde processoren. 4G verbindingen en de ondersteuning van VR door YouTube maakt dat VR binnen handbereik komt van gewone mensen. “We hebben onze systemen nu zo gemaakt dat het eigenlijk DIY VR is, dus je kunt in een kwartier tijd met 8K video met 30 fps, dat is best veel, over Youtube streamen zonder dat je ook maar enige kennis van zaken hoeft te hebben. Dat zijn hele mooie toepassingen waar we nu verschillende doelgroepen voor gevonden hebben. Zieke kinderen bijvoorbeeld: die kunnen niet weg, die dan hun brilletje op kunnen zetten en even ergens anders kunnen zijn. Ze kunnen een klein cameraatje aan een vriendjes mee geven naar een feestje waar ze zelf niet bij kunnen zijn. Ze hoeven alleen maar op 1 knopje te drukken en onze techniek regelt het verder voor je. Jij zet een brilletje op, je kunt praten, zij horen je en je bent erbij. Een mix van techniek teruggebracht naar 1 simpel knopje aan en uit, ja dat past ons heel goed.”

De ultieme droom voor Bolhuis is Horus Inside: zijn bedrijf levert de techniek aan de grote electronica giganten. Bedrijven die door hun omvang vaak zelf minder wendbaar en vernieuwend zijn, maar wel enorme marketing budgetten hebben om dingen te verkopen. “Ons legoblokjes systeem leent zich uitstekend om door grote leveranciers in apparatuur gebouwd te worden. Het voordeel voor  Sony of een Samsung of een andere grote leverancier is dat zijn apparaat in één keer slimmigheid krijgt en heel veel toepassingen kan gaan vervullen die die nu niet kan. Daarmee wordt de afzetmarkt van hetzelfde product veel groter. Ons grote voordeel is dat we meer toepassingen als blokjes kunnen gaan maken.” Voorlopig nog steeds in Bedum. “We hebben hier een hele goede universiteit op steenworp afstand. Wij hebben hier in Groningen ook best veel goede mensen die opgeleid worden die niet persé naar het Westen hoeven. Die vinden de cultuur hier ook prima. Die zien hun kinderen liever hier opgroeien dan in Amsterdam.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.