Sinds mei dit jaar zijn bedrijven veplicht om er alles aan te doen om datalekken te voorkomen. Probleem is: ze zoeken de oorzaak van een lek vaak op de verkeerde plek. Het is lang niet altijd niet de hacker die een groot gevaar vormt, maar de werknemers van het eigen bedrijf zijn het grootste probleem. “Wanneer je naar de feiten kijkt, dan zie je dat de menselijke fout de grootste oorzaak is van  datalekken”, aldus Rick Goud CEO en co-founder van Zivver.

“Kijk naar de meldingen van 2017. Dat waren er 10.009 en 47% daarvan was ‘iets aan de verkeerde ontvanger versturen’. Dat kan zowel om een mail als om een bijlage gaan. Verder op de lijst een zoekgeraakte usb stick, een gestolen laptop, een brief geopend retour en onderaan staat met 6%  hacking, fishing and maleware. Dat was in veel gevallen het inbreken in iemands account door het gebruik van zwakke wachtwoorden oftewel ook een menselijk probleem. Natuurlijk is encryptie belangrijk, maar de grootste uitdaging is de menselijke kant.”

Zivver richt zich daarop. Het bedrijf voegt een veiligheidslaag toe aan  bestaande mailprogramma’s zoals Outlook. Alles wat wordt verstuurd wordt automatisch tegen het licht gehouden. Bij afwijkingen of opmerkelijke zaken krijgt de verzender een seintje.

De ambitie op de langere termijn gaat verder dan ongelukken voorkomen

Zivver richt zich tot op heden op de medische markt en gemeenten. “We zijn begonnen in de zorg. We zagen wel dat het belangrijk was voor alle sectoren, maar je moet focus hebben. We hebben zorg en gemeenten gekozen en willen daar een significant marktaandeel opbouwen. Dat is een grotere uitdaging dan een focus  in de breedte op diverse terreinen en in verschillende landen. Je kunt overal wel early adopters vinden. Wij hebben gekozen voor twee privacy gevoelige sectoren. Ik heb ook ervaring in de gezondheidszorg als strategie consultant dus ik ken die sector.”

De ambitie op de langere termijn gaat verder dan ongelukken voorkomen. “Ik ben ben het email, file en messaging verhaal begonnen om over 5 tot 10 jaar bekend te zijn vanwege onze waarde toevoegende proposities in plaats van de risicomitigerende proposities die we nu dominant verkopen. Ik hoop natuurlijk dat je door de workflow, het digitaal ondertekenen of het versturen van vragenlijsten, heel veel papierwerk en handwerk kunt weg automatiseren op een manier die privacy vriendelijk is.”

Zivver kent meerdere concurrenten. “Er zijn meerdere partijen die hetzelfde bieden, maar als mensen eenmaal tot het besef komen dat het niet encryptie is wat ze willen, maar ze willen de awareness van mensen vergroten, de menselijke fouten voorkomen of  herstellen en dat ook nog op een gebruiksvriendelijke manier,  dan blijven er niet zo heel veel partijen over. Er zijn 12 wensen en eisen die je als organisatie moet willen wanneer je het over veilig communiceren hebt. Wij doen ze alle twaalf en als het er meer worden dan voegen we ze toe. Als je naar alle concurrenten in de rest van de wereld kijkt dan komen de meesten niet verder dan 2 of 3.

“Een go big or go home spelletje”

Zivver bestaat inmidels 3,5 jaar. In de beginperiode wist het bedrijf 3 miljoen op te halen. Dit jaar kwam daar 12 miljoen dollar aan investeringen bij. “De 12 miljoen dollar hebben we opgehaald omdat we zien dat niemand ter wereld doet wat wij doen. Internationaal bezien zijn wij een Dutch healthcare player, we zitten in Nederland dominant in de gezondheidszorg. We hebben het geld opgehaald omdat we enerzijds willen laten zien dat we geen healthcare player zijn, we gaan nu naar de juridische sector en de financiële dienstverlening. Daar zijn we volop mee bezig en dat gaat de goede kant op. En wel willen laten zien dat we niet alleen een Dutch player zijn. We hebben al 5 Duitse mensen aangenomen en we zijn in België actief. Ons doel voor de komende 18 tot 24 maanden is dat we twee nieuwe markten en twee nieuwe landen willen toevoegen, omdat je dan kunt laten zien dat onze potentie heel veel groter is dan wat we nu laten zien. ”

Zivver is ambitieus. “We hebben gezegd toen we begonnen: dit wordt een go big or go home spelletje. Je zag dat privacy met de komst van de AVG heel groot ging worden. Dus hebben we gezegd: we gaan niet bootstrappen en op een zolderkamer zitten. We hebben echt een business propositie neergezet voor organisaties en mensen die wat moeten met veiligheid. We hebben iets neergezet waarvoor mensen hun gedrag niet hoeven te veranderen, want anders gaat het nooit werken.  We hebben er ook rekening mee gehouden dat je het op bijna elke infrastructuur er bovenop kunt plakken in plaats van dat je hoeft te migreren en allerlei rare dingen hoeft te doen. Je moet het echt zo laagdrempelig mogelijk maken.”

Wat in Nederland werkt moet ook in Duitsland lukken, ook al is er natuurlijk sprake van een cultuurverschil. En daarna de rest van de wereld? “Over twee jaar hoop ik dat we het goed doen in Duitsland, België en twee andere markten en dan hoop ik dat we opnieuw geld hebben opgehaald om in nog zeven of acht andere markten voet aan de grond te krijgen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.