Ooit had Rob van den Heuvel een eigen webshop. “De 40 tot 50 orders die we dagelijks moesten verwerken, kosten ons elke dag zeker een uur tot anderhalf uur werk. Alleen al om de data vanuit het online retail systeem over te typen naar het systeem van de vervoerders. Er was geen koppeling. Wij dachten: waarom niet? Qua payments is alles aan elkaar gekoppeld, logistiek moet eigenlijk precies hetzelfde zijn. Zo zijn we gestart.”

Vandaag de dag helpt Sendcloud online retailers, small en medium sized, met het optimaliseren van alles rondom de verzending. “We zorgen ervoor dat ze kunnen concurreren met de Bol.coms en Coolblues van deze wereld.” Dat betekent orders geautomatiseerd verwerken, labels maken, consumenten op de hoogte houden, track and trace en de retourzending. “Dat laatste is vaak een pain in the ass. Voor de retailer, maar ook voor de consument. Wij hebben dat zoveel mogelijk geautomatiseerd. En omdat we al die verschillende logistieke netwerken koppelen hoef je niet persé naar een Postnl punt maar kun je ook naar een DPD punt of DHL of UPS. Daarmee gaat het aantal afgeef punten van 2500 naar 6000.”

“Wat wij doen democratiseert”

Sendcloud heeft op dit moment 10.000 webshops als klant. “Dat is in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. En we krijgen steeds meer aanvragen van grotere winkels. Onze software ontwikkelt zich door en steeds meer partijen zien de waarde van wat wij bieden: één platform naar alle vervoerders, één koppeling in plaats van tien.” Toch zijn het de kleine partijen die het meeste baat hebben bij Sendcloud. “Als wij er niet waren dan kon de onderkant van de markt niet concurreren met de grote jongens. Ze hebben al geen inkoopvoordeel en dan zouden ze ook niet de services aan kunnen bieden die de grote jongen wel aanbieden. Wat wij doen democratiseert.”

Sendcloud werkt hard aan internationale uitbreiding. “Ieder land dat wij ingaan moeten we met de grote vervoerders om tafel gaan zitten voor een overeenkomst. Dus dat duurt altijd even. Helemaal met de marktleider. Vervolgens heb je die overeenkomst en dan hebben alle vervoerders aparte koppelingen, dus dat is iedere keer een nieuwe api integreren, en je aanpassen aan telkens andere manieren van werken. Het is best ingewikkeld om internationaal te gaan. Maar als je eenmaal een paar landen hebt, dan heb je de basis wel staan, dan heb je alles wel gezien en wordt het een stukje makkelijker.” Cultuurverschillen spelen geen grote rol. “Het valt ons heel erg mee. Misschien komt dat omdat webwinkels gerund worden door relatief jonge, ondernemende mensen. Webwinkelsoftware is vaak Engels. Dus ze zijn al op een bepaalde manier internationaal minded en ondernemend en ze willen wel vaak nieuwe dingen proberen. Je ziet wel dat er in Duitsland meer behoefte bestaat aan een salesgesprek of advies, In Nederland zijn we meer van we proberen het even. Ik log gewoon in, maak een account aan, het kost niks. In Duitsland is het echt afwachten. Ze zijn ook heel erg privacy georiënteerd.”

“Sneller gaan dan de concurrentie ”

Afgelopen zomer wist Sendcloud 5 miljoen aan investeringsgeld op te halen. “Dat is om snelheid te maken, om sneller te gaan dan de concurrentie. Het is niet zo dat we zitten te wachten op nog een investeringsronde, maar als je Europees wilt uitbreiden dan kost dat gewoon geld. Je moet mensen neerzetten voordat je überhaupt iets verdient. Je moet gaan bouwen voordat je iets verdient. De kosten gaan uit voor de baat.”

Wat Van den Heuvel geleerd heeft: je kunt ook te vroeg internationaal gaan schalen. “Wij zijn eigenlijk te vroeg richting Duitsland gegaan. We zijn in maart 2015 daar begonnen, maar heel eerlijk: de hele productorganisatie was er gewoon nog niet klaar voor. En de sales en customer-organisatie ook niet. Het was gewoon nog niet klaar. Toen hebben we iedereen weer weggehaald en het vanuit Eindhoven opnieuw opgebouwd. Het gaat nu goed, maar het heeft wel veel tijd gekost. Ik heb er zelf zeven maanden gezeten om het goed op te zetten samen met die Duitse jongens en vrouwen.”

Het doel voor dit jaar: marktleider worden in Duitsland en Frankrijk. En in het vierde kwartaal weer in een nieuw land beginnen. De UK staat op het programma. “Ook een hele moeilijke markt. Met heel veel vervoerders. Met e-commerce lopen ze voor. Duitsland, Frankrijk. België en Oostenrijk lopen achter op Nederland. Bij een markt die voorloopt hebben veel partijen al iets geregeld. Dus dat is een uitdaging.”

Terugverlangen naar de tijd van de eigen webshop doet Van den Heuvel niet, maar naar de tijd dat het bedrijf nog klein en overzichtelijk was kijkt hij wel met weemoed terug. “Dan heb je echt een heel sterk familiegevoel. Dat is er nu nog steeds wel, maar wel in mindere mate. Er komen zoveel mensen bij. Om het familiegevoel te behouden vinden we heel erg belangrijk, maar dat is gewoon moeilijk.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.