Een investeringsfonds is een partij met geld. Dat geld wordt in kleine veelbelovende bedrijven gestopt in de hoop dat zich dat na een aantal jaren fors uitbetaalt. Daarvoor is het belangrijk om als investeerder dat kleine bedrijf goed te leren kennen. Corona maakt dat lastig. “Ik ben nu met een investering bezig in de UK en ik heb die mensen nog nooit in levende lijve ontmoet. Het is heel raar om een investering van een paar miljoen euro te doen zonder dat je die mensen ooit in het echt hebt ontmoet”, aldus Robert Verwaayen general partner bij Keen Venture Partners.

Je loopt als investeerder in deze tijd meer dan ooit de kans om op het verkeerde paard te hebben gewed. Alle bedrijven met plannen in de reissector hebben het bijvoorbeeld moeilijk. Daar zullen investeerders nu dan ook even niet snel naar kijken. Verwaayen legt uit waar Keen wel naar kijkt: “Alles wat samenhangt met corona, daar kijken we wel naar: working from home, tools om dat makkelijker te maken, online kopen. Maar dingen die  er juist helemaal niet mee samenhangen kunnen ook heel interessant blijven. Zo hebben we laatst een deal gemaakt in de UK met een bedrijf dat online testamenten maakt. Dus zowel wat heel erg gecorreleerd is als wat helemaal niet gecorreleerd is. (…) Onze investeringen hebben een looptijd van 10 jaar. Dus wij gaan niet zomaar in of uit een bedrijf. Je kunt het een bug noemen, maar ik zie het als een feature. Zo kun je door economische cycli  heen investeren. We proberen anticyclisch te denken.”

“Investeren blijft een gok”

Keen werkt anders dan veel andere investeerders. “We denken vanuit een thema, onderzoeken dat heel goed en praten met experts. Vervolgens verzamelen we allerlei bedrijven die binnen dat thema actief zijn en vergelijken we die: wie heeft de winnende kaarten in handen. Dan pas gaan we bedrijven benaderen. Dat zorgt er in ieder geval voor dat we niet verdrinken in een oceaan van startups. Dat is een ding wat ons ontzettend veel focus geeft. En als we iemand benaderen, dan doen we het anders: wat is je hoofdpijnprobleem, vragen we, en hoe kunnen we je een tijdje helpen? Dat werkt heel goed. Zo leren we een bedrijf veel beter kennen dan met spreadsheets en cijfers.”

Investeren blijft altijd een gok. “We gebruiken wel analyse-software, maar daarmee kun je je niet onderscheiden. Die software wordt door iedereen gebruikt. Toen we net begonnen, konden we ons nog net onderscheiden door een wat duurder pakket dan een ander aan te schaffen, maar dat is voorbij. We gebruiken het wel nog steeds. Maar de map die daaruit rolt gaat je niet vertellen wie er gaat winnen. Er zijn wel investeerders die een voorspellend model hebben gebouwd, maar ik geloof dat nooit echt. Ze komen dan praten en zeggen: ons model heeft 90% van de unicorns van de laatste 5 jaar voorspeld, maar als je dan twee vragen doorvraagt, blijkt dat het model achteraf is aangepast .”

“Meer bijdragen dan alleen geld ”

Door de lage rente is investeren aantrekkelijk: geld is praktisch gratis. “We zijn daarom met een tweede fonds bezig. Er is zeker meer venture capital beschikbaar sinds 2015. Er zijn veel nieuwe fondsen bijgekomen. Maar dat het makkelijk zou zijn om een fonds boven de 100 miljoen op te halen dat is niet waar. In 2015 dacht ik: dat doe ik in een jaar, maar het heeft toen bijna 3 jaar geduurd. Je doet het niet zo maar. Een eerste fonds moet je echt op je blauwe ogen doen, dus dat is letterlijk een powerpoint, een goed verhaal, een duidelijke strategie. Maar bij een tweede fonds kun je bewijzen laten zien: ons fonds heeft zich zo ontwikkeld.”

Verwaayen is in ieder geval nog steeds erg enthousiast over zijn werk: ” Ik heb ook wel eens aan tafel gezeten bij hele kleine onderneminkjes die heel groot zijn geworden. Wij schrijven het jongensboek niet, maar we lezen wel mee. Dat is heel leuk. En met ondernemers werken is ook leuk. Ze geven een stuk meer energie dan een corporate of een grote bank. Dat werkt aanstekelijk.”

Blijft de vraag waarom een startup met Keen in zee zou moeten gaan. “Iedereen schreeuwt door elkaar heen waarom ze zo fantastisch zijn. Als je een investeerder wilt hebben met een breed internationaal netwerk, die dat ook durft in te zetten. En je kan laten zien nog voordat we investeren wat we kunnen bijdragen, anders dan alleen geld, dan moet je met ons in zee gaan. Vice versa zoeken wij hele ambitieuze ondernemers die door middel van technologie proberen wereldkampioen te worden. Dus als je die ambitie hebt, dan moet je bij Keen wezen. Je moet publiek willen gaan.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!