Eén op de vier vrachtwagens rijdt leeg op de weg leeg rond. Nog eens een kwart is slechts gedeeltelijk gevuld. Daar moet een eind aan komen, meent Roderick Rodenburg, partner bij Synple. Het bedrijf heeft een platform ontwikkeld waarmee transporteurs onderling elkaars lege restcapaciteit kunnen benutten. Klinkt simpel, maar is in de praktijk tamelijk ingewikkeld. Het hele transporttraject is namelijk verdeeld over veel schakels.

“Je ziet dat er verschillende schakels in zitten: van een fabriek naar een distributiecentrum van de leverancier. Van het distributiecentrum van de leverancier naar het distributiecentrum van de retailer. Daar wordt het weer uitgereden over verschillende supermarkten. Iedere keten zit een beetje anders in elkaar, maar je ziet altijd schakels. De ene vrachtwagen komt z’n grondstoffen aanleveren bij de fabriek en die rijdt weer leeg weg en de ander komt leeg aanrijden en haalt het eindproduct op. Soms kun je dat uitwisselen tussen 2 vrachtwagens, heel vaak ook niet. Als er grondstoffen aankomen in bulk bijvoorbeeld in een tankwagen, dan kun je dat niet omwisselen met een vrachtwagen waar pallets in staan. Maar een vrachtwagen die kartonnen verpakkingen komt aanleveren die kan prima soms andere producten mee terug nemen.”

“Alleen de logistieke kerndata”

Naast die complexe keten is er meer aan de hand. “Transport is te goedkoop. Het is bij wijze van spreken goedkoper om een vrachtwagen te bestellen en naar Polen te rijden dan een taxi te nemen. Daar komt bij dat die markt best wel complex is. De hele keten is strak geregisseerd, als je  één zo’n schakel in de keten wil veranderen dan is dat heel erg lastig. Wat wij doen is zo min mogelijk aan de keten zitten en wel proberen slim puzzelstukjes proberen te verwisselen.” Synple doet dat door gebruik te maken van algoritmes en machine learning. De belangrijkste regel die daarbij geldt: geen commerciële data op het Synple platform. “Het gaat echt alleen om de logistieke kerndata. De commerciële relatie tussen de transporteur en de opdrachtgever blijft volledig buiten zicht.”

Belangrijk, want de onderlinge concurrentie is hard. Natuurlijk is het zo dat iedere transporteur kosten wil besparen. De kosten worden slechts deels bepaald door de diesel, maar de grootste kostendrijver in de keten is tijd. Dus als je een order van een collega-transporteur ophaalt dan moet dat perfect passen in de tijd, want te lang wachten kost meer geld dan leeg terug rijden. “Het aansluiten van de ritten is de grote uitdaging van de sector. Ons platform ondersteunt de hele technische afhandeling, dus ze kunnen heel snel een match vinden en ze hoeven niks over te typen.” Het feit dat Synple zelf geen transportpartij is, is doorslaggevend voor het succes. “Je hebt echt een onafhankelijke partij nodig.”

“Vol met onze voeten in de modder van heel Europa”

Het idee voor Sunple ontstond al in 2007. In 2014 besloot Rodenburg er werk van te maken. Op dit moment werken er 20 mensen bij het bedrijf. Synple heeft de tijd mee door de aantrekkende economie. “ Ik zie dat optimaliseren in het verkeer een probleem is en transport een kans. Het is een sector die gewend is zich continu aan te passen ondanks het feit dat het een conservatieve sector is. Er is ruimte voor verbetering en dat moet ook. Men verwacht de komende jaren elk jaar een paar procent groei in de vraag naar transportcapaciteit. Dat betekent dat je in 10 jaar tijd ongeveer 50% meer vrachtwagens nodig hebt. Los van de chauffeurs: dat past gewoon niet op de weg. Er zijn geen chauffeurs en de wegen zijn vol, dus je moet ergens wel gaan indikken en dat kan uiteindelijk ook weer de rentabiliteit van de sector omhoog helpen, want die marges staan zo onder druk dat kan best wel wat beter. Als we de marges in de sector beter krijgen dan ontstaat er ook weer meer ruimte om te investeren in duurzamere brandstoffen en aandrijflijnen en dat is natuurlijk wat we allemaal willen. We willen dat die vrachtwagens uiteindelijk uitstootvrij gaan rijden.”

Vorig jaar wist Synple een miljoen aan investeringsgeld op te halen. Het bedrijf is nog niet winstgevend. “Als  dat wel het geval was, dan zouden we het geld dat we verdienden weer willen investeren in groei. Logistiek is een internationaal verhaal, we willen zo snel mogelijk de grens over. We zijn ook wel wat aan het pilotten met transporteurs uit verschillende landen, maar we hebben het geld met name opgehaald om het product verder te ontwikkelen. Er zit veel technologie in het platform en we moeten toe naar de perfecte product-market-fit.” Waarmee niet gezegd wordt dat het buitenland in de wachtkamer staat. De ambities voor over twee jaar? “Vol met onze voeten in de modder van heel Europa. Onze eerste stap is Duitsland, dat is echt dé grote markt in Europa. Er zijn nu een aantal regio’s die vanuit de bestaande klanten aangewezen worden , maar de echte markt zit in Duitsland, Frankrijk, UK en Polen. Er is zoveel mogelijk.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.