Undagrid, een bedrijf dat communicatie technologie maakt die ‘dingen’ met elkaar laat communiceren, is een typisch voorbeeld van het Internet of Things. Maar dat zul je CEO Rolf van de Velde niet snel horen zeggen. Hij laat de buzzwoorden en de hype voor wat het is. “Als wij naar een klant gaan en zeggen ‘wij hebben een Internet of Things’ toepassing, wat is de waarde daarvan voor de klant?” Waarmee direct duidelijk wordt waar Van de Velde en Undagrid voor staan: de klant staat centraal.
“We zijn deze business gestart om echt een klantprobleem op te lossen, om vanuit de klant te denken: hoe kunnen wij een oplossing bouwen die de klant echt gaat gebruiken en die ook nog eens schaalbaar is. (…) Wij willen niet eerst 2 jaar ontwikkelen en dan zeggen kijk eens wat een mooie technologie. Wij gaan met de klant het ontwikkeltraject in. We testen, kijken en luisteren verschrikkelijk goed en zo kom je tot oplossingen. In plaats van dat het een soort black box is die open gaat en je dan zegt: wil je dit kopen? Want dan is maar de vraag zit de wereld daar op te wachten.” De eerste concrete toepassing is terug te vinden op Schiphol: een apparaatje dat je aan een bagagewagen koppelt en dat samen met de andere gekoppelde apparaatjes een netwerk vormt waarmee de karren gelokaliseerd kunnen worden. “Het netwerk vormt zichzelf, dus een apparaat kan een tweede apparaat vinden. Het is een zender en ontvanger in één.”
Op Schiphol rijden ongeveer 8500 bagagewagens rond. Zo’n 3600 daarvan zijn identiek. “Al die karren moeten verplicht één keer per jaar in onderhoud: zie ze maar te vinden. Als je ze alle 3600 op een rij zet is het misschien geen probleem, maar op een gebied als Schiphol met binnen- en buitenruimtes. loodsen, hangars en kelders, dan kun je soms lang zoeken. Soms zijn ze maanden op zoek om een kar terug te vinden. We kennen ook voorbeelden dat ze een kar 5 jaar kwijt waren.” Het probleem ontstaat vooral doordat er op de luchthaven zeven verschillende bedrijven zijn die zich bezig houden met de bagage afhandeling. “Natuurlijk weet je op het moment dat er een Boeing 747 aankomt dat je 20 van die karren nodig hebt. Die worden geladen en gelost en dan worden de karren even ergens neergezet. Dan komt Jantje langs en die heeft toevallig één kar te weinig. Dan denk jij dat er twintig staan, maar dan haalt hij er één weg en dan staan er nog negentien. Dat gebeurt aan de lopende band.”
Een typisch voorbeeld van een probleem dat door de klant is aangedragen. Waarbij de oplossing een aantal al bestaande zaken combineert en zo iets nieuws biedt. Daarbij is het bijzonder dat de batterijen in het apparaat zeker 5 jaar meegaan. “Op een terrein als een luchthaven is waar je rijdt op een bepaald moment niet zo belangrijk, het is belangrijker te weten waar je stopt. Als je wilt weten waar dat ding is, wil je weten waar hij voor het laatst is gestopt. Op het moment dat je stilstand meet dan kun je ook eventueel het apparaat uitschakelen of voor een belangrijk deel uitschakelen en zeggen: ga weer aan op het moment dat je gaat bewegen. Daar kan best wel eens een periode tussen zitten. Dus het apparaat staat meer uit dan aan. Dat soort energiezuinige oplossingen zorgen ervoor dat het lang mee gaat.” Daarbij wordt niet gewerkt met wifi of bluetooth, maar gebruik gemaakt van radiosignalen.
De door Undagrid ontwikkelde techniek leent zich voor meer sectoren dan alleen de luchtvaart. Zo is er ook interesse vanuit de tuinbouw sector. Niet omdat ze daar ook voortdurend karren kwijt zijn, maar omdat ze willen weten hoe hun aanplant er voor staat. ” Zaken waar wij van tevoren niet over na denken, maar waar de klant zelf mee komt: ik wil dit graag meten en weten.” Daarbij speelt de eenvoud van het product een belangrijke rol. “Dit plaats je ergens op of bij en dan werkt het. En in de tuinbouw hebben ze heel veel verstand van bijvoorbeeld bollen kweken, maar weinig van IT installaties. Dus dan komt de vraag: kan ik niet hele simpele technologie gebruiken om die informatie te krijgen zonder dat ik een IT bedrijf moet inhuren om kabels te trekken. In de kas is dus de netwerktechnologie an sich niet zo relevant, maar het is veel meer de eenvoud en de gebruiksduur wat het relevant maakt.” Om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken wordt al direct gezocht naar partners met relevante kennis. “Wij kijken of er eventueel partijen of leveranciers in die markt aanwezig zijn waarmee wij kunnen partneren om te zorgen dat de klant volledig geholpen is. En dat we niet alleen maar een stuk technologie verkocht krijgen waarvan mensen na één of twee jaar zeggen wat heb ik er eigenlijk aan?”
Waarmee we weer terug zijn bij het begin: de klant staat centraal. “Ik denk dat het onze kracht is dat we complexe technologie simpel maken en in een vereenvoudigde vorm naar de klant kunnen brengen: alsjeblieft het werkt. We vliegen niet vanuit business perspectief technologie aan, maar altijd vanuit het gebruik van de klant. De klant ook centraal stellen. Dat kun je in woorden doen, maar in daden is dat een tweede. Dat is denk ik ook waar de kracht van ons team ligt. En dat is gelijk een wapen tegen concurrentie.” Van de Velde benadrukt daarbij de bottom up banadering. “Wij geloven erin dat klanten in principe over hun eigen netwerk kunnen beschikken. En dat is wat wij leveren: wij geven een netwerk, dat zichzelf vormt en zichzelf in stand houdt en door een heel simpele toegangspoort te creëren. Dus zonder dat je de telecom providers van deze wereld nodig hebt.” Met succes. Undagrid heeft dit jaar een omzet van enkele tonnen en verwacht dat die volgend jaar zal groeien.
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.