Bij schoonmaakbedrijf Hago Next, een dochter van familiebedrijf Vebego, hebben alle 200 schoonmakers een smartphone gekregen met daarop een speciaal ontwikkelde app. Daarmee kunnen ze inchecken in ruimtes, zodat duidelijk is waar ze schoonmaken. Ze kunnen kapotte zaken fotograferen en direct naar collega’s doorsturen, zodat die worden gemaakt. En ze kunnen de telefoon gebruiken om hun eigen schoonmaakmiddelen te bestellen. Het apparaat mag bovendien mee naar huis. De baas betaalt zelfs deels mee aan de privégesprekken. Waarom? Het is onderdeel van de visie van Vebego. Wanneer werknemers hun werk leuker vinden, heeft iedereen daar voordeel van.
Vebego is een paraplu voor tientallen bedrijven, verspreid over 5 Europese landen, met 50.000 werknemers en een omzet van een miljard euro. De firma kent een vijftal takken, waaronder zogenaamde facility services waaronder de schoonmaakbedrijven vallen, personeelsdiensten en ‘products and systems’. Roy Ploum is bij Vebego in dienst naar nieuwe business- en communicatiemodellen op online en mobiel gebied. “Ik ben de hele dag op ontdekkingstocht naar nieuwe dingen.” Het begon ooit 70 jaar geleden met schoonmaakbedrijf Hago. Dat is nu een van de ondernemingen van Vebego.
De zoektocht naar nieuwe dingen is ingegeven door de gedachte het zo leuk en makkelijk mogelijk te maken voor de medewerkers. Zoals bijvoorbeeld voor die schoonmakers. Door ze een tool in handen te geven waarmee ze een aantal zaken zelfstandig kunnen regelen en ze bovendien zichtbaar te maken voor de klant door niet langer te werken in de avond maar gewoon overdag, gaat de tevredenheid omhoog. Dat blijkt uit de maandelijkse metingen. “Je ziet gewoon de resultaten: niet alleen de zelfstandigheid is toegenomen, maar ook de eigen verantwoordelijkheid van die schoonmaker. En dat het werk echt leuker en makkelijker voor ze wordt gemaakt”, aldus Ploum. Want mensen die hun werk leuk vinden werken beter. Dus dat is goed voor iedereen.
Het klinkt bijna eenvoudig, maar er zijn niet veel bedrijven die de route van Vebego volgen. Vaak wordt juist gekozen voor meer controle in plaats van meer eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. Ploum heeft als verklaring: “Omdat we een familiebedrijf zijn hebben we wel een andere insteek dan een beursgenoteerd bedrijf, dat merk je. Het gaat ook wel om efficiency, maar om meer dan dat. De aandeelhouders zijn bezig met het overdragen naar de volgende generatie en niet met snel geld verdienen. En dat geeft meer ruimte om te innoveren, maar ook om dat rustiger te doen: het hoeft niet meteen morgen geld op te leveren.” En dus wordt doorlopend gekeken naar wat er anders kan en geïnvesteerd in die vernieuwing. “Wij koesteren vooruitgang (…) Daar proberen we iedereen bij te betrekken.”
En dus worden er meermalen per jaar zogenaamde hackathons georganiseerd, waarbij werknemers, projectleiders en klanten zich een dag terugtrekken op de hei en 6 of 7 nieuwe bedrijfsconcepten worden geformuleerd en gepresenteerd aan de Raad van Bestuur. Ook worden dagen besteed aan het bedenken van de zogenaamde ‘nightmare competitors’: hoe zou de meest gevaarlijke concurrent eruit zien? Waarna dat bedrijf ook daadwerkelijk wordt opgericht en gaat functioneren. Waarbij niet halfslachtig, maar heel gedegen en serieus te werk wordt gegaan. Zoals ook de schoonmaak app @lly is ontwikkeld. Ontwikkelaar Wilbert Baan van Somehow heeft meegelopen met schoonmakers, mensen uitgebreid geinterviewd voor en na de invoering en monitort de app nog steeds.
Op dit moment wordt er nog niks gedaan met de data die door de schoonmakers van Hago Next worden verzameld. Maar Ploum ziet daar ook mogelijkheden. “Mijn droom is dat we heel andere gesprekken met onze klanten gaan krijgen. Dat we het niet meer gaan hebben over of het schoon of vies is. Nee: dat is een gegeven. Maar dat je gesprekken gaat krijgen met de klant als: weet u wel dat deze ruimte maar 2 minuten per maand wordt schoongemaakt, dus weinig wordt gebruikt. Moet het wel een vergaderplek zijn of kan het beter een flexplek worden?” En ondertussen wordt ook al nagedacht over wat er bijvoorbeeld gedaan kan worden met nieuwe ontwikkelingen als Google Glass. Een deel van de organisatie mag dan al 70 jaar oud zijn, stilstand is niet aan de orde. “En het wordt gedragen vanuit de top. Ik denk dat heel veel mensen zich onderdeel voelen van die familie ondanks het feit dat ze geen familie zijn.”
(Een verslag van @daalder)
De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.