Twee jaar terug kondigde het Canadese bedrijf Lightspeed de overname van het Nederlandse SEOshop aan. Een vrijwillige overname wel te verstaan. Het snel groeiende e-commerce platform gespecialiseerd in webshops was op zoek naar geld en een fysieke component. Lightspeed, leverancier van kassasystemen en alles wat daarbij komt kijken, leek een lot uit de loterij. ” Het is een hele positieve ontwikkeling geweest. We hebben met vallen en opstaan veel dingen geleerd”, aldus Ruud Stelder, één van de founders en CEO van SEOshop en nu director of e-commerce bij Lightspeed.

(Noot van de redactie: Ruud heeft recent zijn vertrek bij Lightspeed aangekondigd.)

Door de overname van SEOshop heeft Lightspeed een sterke online component het bedrijf binnen gebracht. “Wat wij anders doen dan de traditionele kassaleverancier is dat ons system volledig cloud gebaseerd is. Dat wil zeggen overal benaderbaar. We leveren ook api’s dus het is ook koppelbaar. En je kunt op afstand inloggen om te zien hoe de zaak draait. Dat is een voordeel van een online systeem.  Stel je bent retailer, die heeft in principe meerdere petten op, vaak zijn het 1-pitters of kleine bedrijven. Dat betekent dat iemand bezig is met inkopen, verkopen, marketing en meer. Wij proberen de tijd die zo’n ondernemer investeert in de techniek: de kassa, de boekhouding, in- en verkoop, zo kort mogelijk te maken. Zodat een ondernemer zich echt kan focussen op het neerzetten van een experience.”

“De verkoop van het systeem gaat veelal viral ”

Een mooi voorbeeld is het Amsterdamse Zoku Hotel. “Dat hebben we van a tot z geautomatiseerd. Als je daar als klant je hotelkamer binnenkomt dan ligt daar een iPad met de menukaart. Als je iets wil hebben dan kun je daarmee bestellen en dan landt het direct in de kassa en in de keuken. Veel efficiënter, minder personeel, sneller, accurater. Wij koppelen de online wereld aan de offline wereld. We zorgen ervoor dat het retail kassasysteem klant gebaseerd is  en volledig gekoppeld met je webwinkel. Zodat je voorraad on- en offline in sync hebt lopen, waarmee je dus je ordermanagement centraal hebt en die klant herkent. Want het is best raar dat als iemand 5 keer in de winkel komt en daarna 2 keer online langskomt, dat je dan niet weet dat dat één klant is.”

Om dat idee aan de man te brengen kost niet veel moeite. Neem bijvoorbeeld de fietsenbranche. “In ons retailsysteem hebben we koppelingen met leveranciers, de wholesaler dus, en je kunt je voorstellen er zijn heel veel verschillende onderdelen en fietsen. Een fietsenwinkel moet al snel 50.000 verschillende onderdelen kunnen leveren, maar die kun je niet allemaal op voorraad hebben. Doordat wij die koppeling met de wholesalers hebben besparen winkels veel tijd. Natuurlijk staan we wel op beurzen om te laten zien wat we bieden, het is ook wel een vertical waar we goed in zijn, maar de verkoop van het systeem gaat veelal viral. Klanten ervaren het als prettig en die praten het door.”

“Integration everywhere is waar het om draait ”

Stelder verwacht dat de ervaring in de toekomst steeds belangrijker gaat worden als winkels willen overleven. “In de Negen Straatjes in Amsterdam zijn bijvoorbeeld verschillende winkels zonder voorraad. Die hebben van alles maar één stuk, maar het is wel een experience, want die winkel heeft iedere dag andere producten die je maar één keer kunt kopen, dus dat trekt mensen. Die bedrijven rusten ook heel erg op social media en influencers.” Winkels en horeca die niet mee transformeren lopen een groot risico om te verdwijnen. “Het gaat om een experience en een service en om dat te kunnen leveren moet je weten wie je doelgroep is: wie zijn de mensen die voor mij staan?  Hoe meer je aan de voorkant weet, hoe beter dat je advies is en je experience kunt afstemmen op de klant. Dat geldt ook voor retail. Kijk naar de brillenwinkel Ace and Tate. Die gebruiken een soort van database marketing, van iedereen is er een profiel in de kassa. Heb je ooit dit gekocht dan heb je misschien ook wel interesse in dat. Zo kun je up- en cross sellen. En je kunt iemand die online is geweest naar de winkel trekken voor retouren. Dat zie je met name de grote jongens doen. Die gaan niet meer op een A locatie zitten. Veel merken zetten een flagshipstore in Amsterdam en doen de rest van de marketing via andere kanalen.”

Klanten van Lightspeed krijgen steeds meer tools om zaken zowel on- als offline goed te organiseren. Integration everywhere is waar het om draait. “Je moet er als winkelier voor zorgen dat je geïntegreerd bent en eigenlijk alles centreert: je ordermanagement, je voorraad centraal zodat je via alle kanalen eenvoudig kan verkopen. Eén van die kanalen is je fysieke winkel. Die moet je gebruiken om je merk neer te zetten en de mensen een fysieke experience te geven die ze voelen op het moment dat ze online in aanmerking komen met je merk.” Lightspeed telt 50.000 klanten wereldwijd en heeft een transactievolume van 15 miljard. Naast Amsterdam zijn er nog 7 kantoren, met een hoofdkantoor in Canada. De Amsterdamse vestiging groeit als kool met inmiddels 125 werknemers. In de ideale wereld zet de groei door naar de rest van Europa. “Wij willen ons echt focussen op de serieuze independent retailer, restaurant of hotel. Ik denk dat als we die missie voortzetten dat de toekomst rooskleurig zal zijn.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.