Ieder mens is anders. Dus waarom zou je ze online dan hetzelfde laten zien? REXai bouwt artificial intelligence technologie die aan e-commerce websites gekoppeld kan worden, waardoor de websites zelflerend worden. “Wij proberen de dingen die niet relevant voor jou zijn als klant, niet te laten zien. We leren van wat je online doet en daarmee willen we een plezieriger web- en winkel ervaring creëren. We doen waar Amazon ook heel goed in is: luisteren, leren en daarop inspelen door relevantere dingen aan je te tonen”, aldus founder Saeed Younesi. 

Je surfgedrag vertelt veel: waar je naar zoekt, hoe lang je naar iets kijkt, waar je eerder naar hebt gezocht. “Als iemand bijvoorbeeld naar tennisrackets kijkt en iemand anders naar voetbalshirts en ze typen allebei Nike schoenen in: waarom zou ik dan dezelfde schoenen te zien krijgen als jij, terwijl we in het verleden andere dingen hebben gedaan. Je wilt dat persoon één Nike tennisschoenen te zien krijgt en persoon twee Nike voetbalschoenen. Daar heb je AI voor nodig en de meeste websites hebben dat nog niet.” Dat gezegd hebbende: strict genomen is AI niet absoluut noodzakelijk. Goed geformuleerde business rules zouden hetzelfde effect kunnen hebben. Het blijft alleen lastig om die actueel te houden. Met AI en het verzamelen van data werkt het eenvoudiger.

“Rekening houden met privacy”

Het verzamelen van data is natuurlijk wel aan allerlei regels gebonden. “Je hebt met de GDPR natuurlijk heel veel beperkingen en dat is ook goed: je moet rekening houden met privacy.” Pas als je binnen een domein toestemming hebt gevraagd en gekregen mag je data verzamelen en gebruiken. “Onze technologie is zo gebouwd dat je het niet cross platform kunt gebruiken of cross domein kunt gebruiken. Dat is gdpr compliant.”

In Nederland hoeven we ons als het goed is minder snel druk te maken over misbruik van data. In landen waar dat minder goed geregeld is, denk bijvoorbeeld aan China of Amerika, roept de technologie meer weerstand op. Younesi erkent het probleem, maar stelt dat REXai fatsoenlijk en voorzichtig met data om gaat. “Dat hoort bij good governance,  zorgen dat jij correct bezig bent met andermans data. Ik denk dat dat ook gewoon goede bedrijfsvoering is om te zorgen dat je jezelf niet in een situatie brengt waarin je gezien wordt als een data misbruiker. En dat je je architectuur daar op bouwt. Mensen kunnen al hun data inzien en vragen of we die deleten.”

Daarbij staat voorop dat mensen zelf verantwoordelijkheid moeten nemen. Niet te gemakkelijk alle cookies accepteren, weten wat je doet. Naast achterdocht en weerstand van consumenten staan ook niet alle e-commerce bedrijven direct open voor de komst van REXai. “Er zijn bedrijven die er heel erg voor open staan maar er zijn ook veel mensen binnen bedrijven die het zien als een bedreiging: dit gaat me mijn baan kosten. Terwijl ons doel is om dingen te doen waar mensen niet zo goed in zijn. Ofwel realtime heel veel data analyseren en dan beslissingen maken op microniveau: wat laat ik waar zien. Wij willen ze dat uit handen nemen zodat ze kunnen doen waar ze wel goed in zijn: het menselijke aspect, customer service, dat je echt een mens aan de lijn krijgt als je iemand belt, innovatieve marketing campagnes bedenken of nieuwe producten proberen of naar je klanten luisteren. Daar zijn mensen wel goed in, maar het meten, analyseren en uitvoeren van data daar zijn we minder goed in.”

“De computer kan steeds meer overnemen ”

“In principe gaat het bij e-commerce over van A naar Z komen. Je komt ergens in contact met iets, dan ga je naar een website om te zoeken en het uiteindelijke succespunt is iets kopen. Dus voor algoritmes is het heel duidelijk: hoe krijg ik mensen naar dat ene punt. Het mooie is dat algoritmes ook van elkaar kunnen leren.”

REXai ging twee jaar geleden van start en heeft op dit moment 20 medewerkers, waar onder data scientists en software ontwikkelaars. In de afgelopen 4 maanden wist REXai bedrijven als Decathlon, Telegraaf Media Group en Ace & Tate te overtuigen. “We bieden een simpel startuppakket, omdat we zo zeker zijn van onze zaak. Je betaalt een fixed fee, we installeren alles, laten zien dat het meerwaarde heeft en pas daarna hoef je je te comitten aan een licentie. Zo proberen we de drempel te verlagen.”

Om de kracht van AI nogmaals te benadrukken noemt Younesi het voorbeeld van een online drogist die wekelijks een nieuwsbrief op maat wil sturen naar honderduizenden klanten. Daarbij konden zij kiezen uit 60.000 online producten. “Zij stuurden mails met de meest populaire producten en wij stuurden met onze AI automatisch op basis van gedrag geselecteerde producten. Ons slechtste resultaat was een 35% hogere click through rate en van de mensen die dan doorklikten converteerde ruim 80% beter. Dat is de reden geweest dat we veel klanten aan boord hebben kunnen halen, door die businesscase te laten zien. En te laten zien: je kunt simpel beginnen met één element en daarna kun je stap voor stap je e-commerce activiteiten automatiseren. Dus de resultaten zijn positief, maar er is nog genoeg te doen.”

REXai wist vorig jaar zomer anderhalf miljoen euro aan investeringsgeld op te halen. “Waar we naartoe willen is autonomous commerce: heb je nog mensen nodig om e-commerce te bedrijven? Wij denken dat de computer het steeds meer kan overnemen.”

 (Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.