Veel fans op social media, dat klinkt goed. Maar in de praktijk kun je vaak weinig met die fans. Je volgers op Spotify een bericht sturen? Onmogelijk. Op Facebook en Instagram is het zelfs zo dat naarmate je fanbase groeit je bereik krimpt. Je moet betalen om berichten bij je volgers te krijgen. Dat moet anders kunnen dacht DJ Sam Feldt. Met meer dan een miljoen volgers op social media voelde hij zich met de rug tegen de muur staan. Zijn oplossing: een eigen platform bouwen. Hij wist 3 ton op te halen via crowdfunding en sinds november 2020 is Fangage live. Hte platform inmiddels telt het meer dan 2500 ‘creators’.

“Met Fangage kan elke artiest of creator zijn eigen fan-platform oprichten en daar exclusieve content op aanbieden. Fans kunnen die content unlocken door zich te registreren en hun data achter te laten of door te betalen. Op die manier ontstaat er een soort win-win situatie. De fans krijgen toegang tot de artiest en content die hij of zij anders niet te zien krijgt en de artiest heeft toegang tot de fan via email of sms. Zo proberen we de relatie tussen fan en artiest wat transparanter te maken.” Handig, bijvoorbeeld wanneer je kaartjes wilt verkopen of wilt laten weten dat er nieuwe muziek beschikbaar is.

“ Content is king”

Feldt gebruikt het platform zelf ook. Op Fangage heeft hij inmiddels 2500 fans. Dat komt overeen met de normale conversie: van de fans en volgers op sociale media volgt 5 tot 10% ook op Fangage. Het succes hangt samen met de content die je plaats. Feldt gebruikt zijn platform om concerten te promoten. “En om kleine nieuwe artiesten op mijn label een podium te geven. Ik biedt voor 4 euro per maand ook een VIP mogelijkheid aan. Daarvoor krijgen mensen toegang tot een demo drop, een maandelijkse Q&A met mij. Ze kunnen ook in contact komen met coaches, en nieuwe nummers eerder beluisteren dan de Spotify volgers.”

De grote sociale media platformen hebben een ander doel: zij willen mensen zo lang mogelijk op hun platform houden. Om ze daar dan met reclames te kunnen bestoken. “Het platform staat op de eerste plaats. Het enige dat zij willen is fans zo lang mogelijk op het platform houden. Als er een show gepromoot wordt en mensen klikken door op een ticketlink dan zijn ze al weg bij Spotify. Het algoritme van Facebook en Instagram zorgt er ook voor dat als je een bericht met een link plaatst dat bijna niemand dat te zien krijgt. De platformen hebben er geen baat bij om externe links te gaan promoten, daarom is het belangrijk om tools te hebben waarmee je dat wel kunt doen.”

“Wees niet naïef”

Veel creators zijn naïef en zien sociale media als eindpunt. Maar wanneer een platform ophoudt te bestaan, denk bijvoorbeeld aan Hyves, dan sta je met lege handen. “Ik vind dat je als artiest en merk niet kunt bouwen op een platform dat niet van jou is. Heel veel bedrijven snappen dat, want die zetten er een eigen website achter waar ze klanten naartoe funnelen, maar heel veel artiesten doen dat niet. Die denken: ik heb een miljoen volgers, niemand maakt me wat. Tot er wat gebeurt zoals bij MySpace of bij Hyves en Vine en al die apps die verdwenen zijn. Dus gebruik social media vooral, maak gebruik van de netwerk effecten, maar zorg er ook voor dat je zoveel mogelijk van je volgers dirigeert naar een eigen platform.”

Het verdienmodel van Fangage kent twee kanalen: je kunt als creator een maandelijks bedrag betalen of je betaalt per interactie. “We hebben een gratis abonnement, een star abonnement en een legend abonnement. Hoe meer je betaalt hoe meer functies je krijgt en hoe minder je betaalt per transactie. Je betaalt wel maar minder dan de 12% op Patreon of de 20% op Only Fans”.”

Fans moeten minimaal hun emailadres achterlaten. Hoe meer data ze vrijgeven hoe meer privileges een creator ze kan toekennen. Feldt erkent dat er meer fansites zijn, maar echt druk maakt hij zich niet over de concurrentie. “Patreon is natuurlijk groot. Maar daar krijg je geen eigen website. Alles staat op hun domein in hun huisstijl. Het is eigenlijk gewoon paid social media. Het verdienmodel is ook anders en je bent geen eigenaar van je data. Ik denk wel dat heel veel mensen Patreon kennen en Fangage nog niet. Dat moet de komende jaren gaan veranderen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!