Het vervoeren van pakketten heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, met alle gevolgen van dien. Veel busjes op de weg en bestuurders die per afgeleverde pakket worden betaald wat haast in de hand werkt. Dat moet anders kunnen, dacht Sam Rohn in 2015. “Je kunt enorm je best doen op een pakket, maar op het moment dat het de deur uit gaat verdwijnt het in een zwart gat en moet je maar hopen dat het er aan de andere kant weer veilig uitkomt. Dat was zeker in 2015 nog het geval toen ik nog bezig was met een webshop. Op een gegeven moment werd ik  zo boos van de kwaliteit die wij kregen, zeker omdat we ook heel veel geld uitgaven aan verzendkosten, dat ik zelf in de auto ben gestapt in Amsterdam en mijn eigen pakketten ben gaan leveren. Dat was letterlijk het begin.”

Inmiddels vijf jaar later, telt Red je Pakketje 800 medewerkers, 250 bussen en worden elke dag zo’n 10.000 zendingen bij mensen thuis afgeleverd. Alle chauffeurs zijn in loondienst, er wordt hard gewerkt aan een volledig co2 neutrale vloot en, misschien wel het belangrijkste, het bedrijf heeft een duidelijke focus op de it-kant. “Bij ons is het bijvoorbeeld mogelijk om vanaf dag één een adreswijziging door te geven als de chauffeur al onderweg is. Dat klinkt eenvoudig, maar is bij veel pakketjes best ingewikkeld. Daar zetten wij enorm op in.” In tegenstelling tot veel van de concurrenten die van analoog bedrijf moeten omschakelen naar een structuur waarbij it een hoofdrol speelt. Een proces dat niet overal even goed verloopt.

“ Bewust geen fashion”

“De meeste vervoerders denken tot op de dag van vandaag vanuit de vervoerder. Dat klinkt misschien logisch, maar wij denken vanuit de webshop. Die wil dat de consument uiteindelijk happy is. Als die consument happy is dan is de webshop happy. Dus voor ons is de vraag: hoe kunnen we de consument happy maken, want dan is de webshop happy en dan blijven ze bij ons.” Zo krijg je als consument bij Red je Pakketje een bezorgtijdvak van een half uur. Dat betekent dat je alleen dat half uur hoeft thuis te zijn. “Dat zijn kleine dingetjes. Natuurlijk leggen we ons daarmee een target op, maar hoe moeilijk is het als je de route toch uitstippelt. Terwijl je het echt een stuk prettiger maakt. Dat kun je alleen doen als je niet voortdurend denkt  hoe ga ik mijn operatie zo goedkoop mogelijk opzetten.”

Red je Pakketje is groot in het bezorgen van versproducten en bloemen. “We hebben heel bewust niet achter fashion aangezeten. Daar zitten ze heel erg op de marge, want er komt heel veel retour. Wij willen een bepaalde kwaliteit leveren.” Door de bank genomen is Red je Pakketje iets duurder dan PostNL en DHL, maar daar staat tegenover dat het bedrijf altijd dezelfde dag nog bezorgt. Dankzij 80 ‘drop off points’ kunnen inmiddels ook kleinere verstuurders van de diensten gebruik maken. Handig, omdat zij vaak om zes uur ‘s avonds de zaak sluiten en het versturen daarmee direct vertraging oploopt. Wanneer je voor 12 uur bij een drop off point aanlevert wordt ook dat pakketje nog dezelfde dag bezorgd.

“250% groei ”

Corona legt Red je Pakketje geen windeieren. Dit jaar is er een groei van 250% te zien. “We zijn ook ruimschoots verdubbeld sinds februari. Op het hoogtepunt zelfs bijna keer drie. Dat betekent dat we alleen in april al 180 mensen hebben aangenomen. Dat is best wel intens. Dan piept en kraakt alles om iedereen goed in te werken. Dat was wel heftig.”

Ondanks de enorme groei denkt Rohn dat zijn bedrijf nog steeds flexibel en wendbaar is. “Ik denk dat Red je Boeketje daar een mooie test voor is geweest, ook voor mezelf. Wij wilden telers helpen in de crisis. Nederlandse sierteelt is een groot exportproduct voor ons als land en tijdens de lockdown viel die export weg en daarmee 84% van de omzet van die telers. Ik heb via Facebook gevraagd of iemand zin had om bloemen te verkopen en daar kwamen enorm veel reacties op binnen. Het domein Red je Boeketje was beschikbaar en 24 uur later stond de site live. In 4 weken hebben we 53.000 boeketten verkocht. De eerste 1000 boeketten in 24 uur. Daar komt best wel wat bij kijken.”

Red je Pakketje groeit snel richting de 1% marktaandeel in Nederland, maar het buitenland lonkt. Al is daar wel heel veel geld voor nodig. Het bedrijf heeft in de loop der tijd al miljoenen aan investeringsgeld opgehaald. Voor het buitenland zou nog meer geld nodig zijn. En ondertussen droomt Rohn ook over een volledig co2 neutrale vloot. Hij wil naar eigen zeggen graag geld verdienen en iets goeds doen. Samenwerking met lokale groene bezorgers sluit hij geenszins uit. “We staan qua pakketbezorging aan het begin. Nu worden pas een kwart van de non food producten online besteld. Wat betekent dat als het straks de helft is? Hoeveel busjes rijden er dan rond? Dat wordt heftig. We hebben straks alle oplossingen nodig en veel meer samenwerking om dit hele probleem gezamenlijk op te lossen. Wij staan ervoor open.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!