Ze waren het afgelopen jaar meermaals in het nieuws: bekende Nederlanders die tegen hun zin en zonder toestemming werden gebruikt in campagnes op internet om daarmee bitcoin aan de man te brengen. Het lijkt misschien triviaal, maar mede door dit soort valse campagnes staat de betrouwbaarheid van het internet als geheel op het spel. Fake news is real. WordProof wil daar verandering in brengen.

“86% van alle mensen in Europa zegt ooit wel eens in fake news te zijn getrapt. Het is onze missie om het internet weer betrouwbaar te maken. Het is ooit ontworpen om computers  aan elkaar te verbinden en dat is heel erg goed gelukt. Maar computers hebben geen dromen, geen ego, geen lust naar macht en mensen hebben dat wel. Met als gevolg dat, soms bewust soms onbewust, onhebbelijkheden van de mens ervoor zorgen dat sociale media, internet, zoekmachines niet echt een betrouwbare plekken zijn. Wij willen met blockchain timestamps die betrouwbaarheid herstellen door transparantie te bieden en de zender verantwoordelijkheid te laten nemen” aldus founder Sebastiaan van der Lans.

“ Stem aan tafel geworden”

WordProof wist snel bekendheid te verwerven door een grote Europese wedstrijd te winnen. Blockchain for Social Good luidde de titel. Er deden 175 partijen mee uit 43 verschillende landen. WordProof haalde met 29,5 punten bijna de hoogste score, die 30 punten bedroeg. Zo sleepte het bedrijf een miljoen euro in de wacht. Dat bedrag werd cash op de bank gestort. “Het is een hele handige erkenning voor ons startende bedrijf. Europa zegt: wij geloven dat Europa leidend kan en durft te zijn in het neerzetten van een betrouwbaar internet. Het mooie is: het is ook media aandacht. Grote mediabedrijven weten nu dat wij bestaan. Zij weten ons te vinden. We worden veel gevraagd voor events.  Dat is leuk. En anderzijds zijn we ook een gesprekspartner geworden in Europa over hoe policy hieromtrent tot stand komt. We zijn een stem aan tafel geworden.”

De kern van WordProof wordt gevormd door de blockchain. Daar wordt informatie middels een zogenaamde time stamp op vastgelegd. “Daarmee kun je zien hoe iets verandert in de loop der tijd en wie de oorspronkelijke eigenaar is. De techniek die we gebruiken is heel dom. Als jij iets publiceert dan wordt de vingerafdruk daarvan in de blockchain gestopt en als bezoeker van jouw website kun je dan zien: deze informatie bestond in deze vorm toen het werd ge-upload, ofwel is er niet mee gerommeld. En twee: die informatie wordt ook aangeboden aan een zoekmachine. Je kunt ook aantonen aan de zoekmachine dat je echt de eerste was.” Vergelijk het met met versiebeheer die geldt voor open source code.

“Gerommel onmogelijk maken ”

Van der Lans heeft veel ervaring met WordPress. WordProof is daarvoor ook te krijgen als plugin. “We zijn begonnen met WordPress omdat ik daar al 13 jaar mee werk, maar we zijn heel snel aan het het uitrollen op andere platforms. En er is een API, dus nu al kan 100% van het internet mee doen. Het is echt een numbers game.”

WordProof is interessant voor meerdere partijen. “Overheden willen kunnen aantonen dat informatie echt bij hen vandaan komt. Dus we zijn interessant voor overheden, grote media en e-commerce en daarnaast zijn we een case aan het maken van zoekmachines. Als je nu de datum van een artikel aanpast dan kom je al een paar dagen hoger in de resultaten terug. Wij willen dat soort gerommel onmogelijk maken met een duidelijke timestamp.”

Van der Lans kan zich voorstellen dat de timestamp in de toekomst een verplichting gaat worden. “ Ik verwacht dat in de toekomst de bepalende zoekmachines in hun algoritme moeten meenemen hoe betrouwbaar en authentiek hun informatie is. Ik kan me ook voorstellen dat dat vanuit Europa verplicht wordt gesteld. We zijn met meerdere  zoekmachines in gesprek. Met een grote maar ook met meerdere kleine zoekmachines die transparantie en privacy als een uniek selling point hebben.”

De groei moet snel gaan als het aan Van der Lans ligt. “Als informatie over 5 jaar van nu geen timestamp heeft, dan zal de consument vragen: wat heb je te verbergen. We willen over een jaar de eerste 10 miljoen time stamps hebben gezet. En dat media zegt: het is irritant dat we zoveel mailtjes krijgen waarom de timestamp ontbreekt.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!