Iedereen van 18 jaar en ouder kan zijn geld beleggen. In praktijk is het aantal Nederlanders dat dat daadwerkelijk doet beperkt. “20 tot 25% van de Nederlander belegt wel eens of heeft belegd. 2% belegt actief. Er is nog een wereld te winnen”, aldus Sijbrand Tieleman. Hij bedacht Peaks: een app waarmee je kunt beleggen met je wisselgeld. “Wanneer je ergens met je pasje betaalt dan ronden wij dat bedrag af tot de volgende hele euro en al die kwartjes en dubbeltjes die beleggen wij automatisch voor jou.” Inmiddels zijn meer dan 25.000 Nederlanders ingestapt.

Deelnemers kunnen kiezen uit vier verschillende beleggingsprofielen.Van defensief tot wat avontuurlijker. Alle beleggingen zijn duurzaam en gericht op een mooie toekomst. “De duurzame variant levert ongeveer evenveel rendement op als de gewone variant, dus we sluiten dingen uit. Wij denken dat als je dan toch voor de lange termijn bezig bent, en dat geldt over het algemeen voor beleggen want dat moet je voor 5 of 10 jaar doen, doe het dan in dingen die een soort van goed zijn. Het is een beetje gek om nu nog in veel slechte bedrijven te investeren als je het ook in goede bedrijven kunt doen zonder daar al te veel rendement voor te laten liggen. Voor ons is het een no-brainer.”

“ Weinig manoeuvreerruimte”

Veel mensen vinden beleggen eng. Of ze vinden het moeilijk en denken dat je er hele veel geld voor nodg hebt. “Wij beginnen met de drempels weg te nemen. Je kunt bij ons beginnen met een euro. We maken het product leuk en aantrekkelijk. We maken zelf ook veel content maken waarin we uitleggen wat het is, waar je in belegt, wat de risico’s zijn en waarom je het wel of niet moet doen.” Tieleman is één van de oprichters van Peaks BV. De Rabobank heeft er ook geld in gestopt. “Het is geen onderdeel van de Rabo, maar ze hebben wel een stuk van het bedrijf.

“Ik ben er al ruim 4 jaar mee bezig. De Rabo zei: laten we eerst een plan maken, daarna anderhalf jaar marktonderzoek en vervolgens een minimal viable product. Daarna heb ik pas een finale go gekregen. Vervolgens kost het nog zeker een jaar voor je live kunt gaan. We hebben het nog iets simpeler gemaakt. Het is duidelijker geworden, nog verder vereenvoudigd. Het concept is gebleven, dat stond al vanaf de eerste powerpoint. Het kost gewoon veel tijd en moeite om het allemaal goed te maken, want dat is wel lastig in die financiële wereld: het moet allemaal kloppen tot 6 cijfers achter de komma. Het kost tijd om dat allemaal goed op te schrijven en alle  processen en procedures voor elkaar te krijgen. Dat is me eerlijk gezegd ook tegen gevallen. Het is echt wel anders dan ik had gedacht. En ook als je het product hebt dat is de manoeuvreerruimte om nieuwe dingen te gaan doen ook een stuk kleiner omdat je gewoon een gereguleerd ding bent.”

“ Jonge mensen aan het beleggen krijgen”

Om financieel rendabel te zijn heeft Peaks een paar honderduizend klanten nodig. “We gaan in 2019 Europese landen in om toch wat extra schaal te bereiken.” Daarbij wordt allereerst aan Frankrijk en Duitsland gedacht. Engeland valt voorlopig af wegens de dreigende Brexit. “We hebben al wat marktonderzoek gedaan en dan merk je direct dat er culturele verschillen zijn, met name in Duitsland. Dit is gebaseerd op het feit dat Peaks draait om digitale transacties en zij doen nog heel veel met cash geld. Duitsers zijn sowieso spaarders, er wordt weinig belegd. Dus daar moeten we trucs voor gaan verzinnen. We gaan een Duitser aannemen die die marketing gaat doen. We doen dat allemaal vanuit Nederland. We hebben een vergunning en een operatie en als Duitser wordt je ook klant bij onze Nederlandse BV, zo werkt dat. Dat heeft met de vergunningen te maken. 2019 wordt een spannend jaar.”

Ondertussen blijft de vraag of Peaks niet ten koste zal gaan van de fooi voor de bartender in het café. In plaats van het bedraf af te ronde, zodat er een paar dubbeltjes naar de bediening gaan gaat dat geld naar Peaks. Volgens Tieleman zal het zo’n vaart niet lopen: “Je kunt er ook een euro bovenop gooien.” Hoe dan ook het feit dat Peaks meer mensen aan het beleggen krijgt is volgens Tieleman een goede zaak. “Volgens mij is het goed als je op jonge leeftijd voor op de lange termijn vermogen opbouwt. Dat je dat niet alleen met sparen doet, maar ook naar andere asset klassen kijkt, zoals dat heet. Beleggen is dan ook goed.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.