Ook voor standaardcontracten ben je bij het gemiddelde advocatenkantoor veel geld kwijt. Zaken worden doorgesproken en uitgezocht. De klant betaalt per uur. Terwijl diezelfde klant het ook vaak zelf kan regelen. Legalloyd biedt die optie. “Wij zijn een advocatenkantoor, maar dan supercharged door technologie”, aldus advocaat en CEO Sjors Dobbelaar. De techniek helpt klanten contracten te doorlopen en zelf in te vullen. “En als je contact nodig hebt dan zijn we er.”

Mensen kunnen veel meer zelf dan ze vaak denken. “Als je kijkt naar een onderneming en de zes belangrijke pilaren die daarbij horen, daarin is 80% zeker te automatiseren. Als iemand bij ons komt dan doen we een scan. We kijken naar de aandeelhoudersstructuur, de financiering, intellectueel eigendom, privacy, wie zijn je leveranciers, klanten en medewerkers. Dat zijn een beetje  de grote dingen.”

Legalloyd geeft vervolgens aan wat iemand zelf kan doen. “De grote uitzonderingen zitten dan toch vaak in financiering, want dan heb je bijvoorbeeld een investeringspartij en die heeft bepaalde eisen. Daar moet je over onderhandelen en ik zou nooit accepteren wat je krijgt. Met je klanten, zeker als die groter zijn, moet je vaak dealen. Dus je hebt het gewoon niet altijd voor het zeggen. Dan komt de noodzaak van een goede adviseur of een goede onderhandelaar wel om de hoek.”

“Graag iets met normale ondernemers doen

Dobbelaar heeft zelf  ook bij een groot duur Zuid-as kantoor gewerkt. “Ik wilde graag iets met normale ondernemers doen. Mensen die ik kon ontmoeten en kennen. Door de tooling ben je veel toegankelijker voor een veel bredere groep ondernemers.”

Hij wil het werk van de advocatuur ook op geen enkele wijze bagataliseren. “Het is echt vertrouwenshandel. We zijn lang alleen een saas-oplossing geweest.  Dat resoneert wel bij een hele hoop mensen, maar die zoeken uiteindelijk wel echte kennis van zaken. Dat heeft ertoe geleid dat we nu de volgende stap hebben genomen en dus ook echt die hele advocatuur erbij doen, omdat we ook gewoon klanten verloren.”

Bij Legalloyd werken acht juristen en vier programmeurs. “Het is ironisch maar het is veel makkelijker om een advocatenkantoor te hebben dan om een legal tech clubje te runnen.”  Dobbelaar is overtuigd van de koers. “Wij hebben onszelf gewoon vastgelegd: tussen de 10 en 20% van de omzet gaat in de software, want er is heel veel te doen. Er zit ook meer onder de motorkap dan je nu kunt zien.” Bedrijven kunnen ook hun eigen contracten opmaken in eigen stijl. “Er zijn veel bedrijven die een paar specifieke punten voor zichzelf hebben die ze er altijd in willen zetten. Dat was een reden om op een gegeven moment  te zeggen: geef het aan ons en dan kun je iedereen er mee laten werken. Met je eigen logo, je eigen lettertype. Dan wordt de band met zo’n bedrijf ook weer groter.”

“Onderscheid door alles in-house te hebben”

Hoewel Legalloyd ook wel kansen ziet in het buitenland, richten ze zich voorlopig op Nederland. In het buitenland is men nog wat minder ondernemend en dus argwanend wat betreft doe-het-zelf contracten. Legalloyd onderscheidt zich door alles in-house te hebben. De doe-het-zelf tak, maar ook advocaten van vlees en bloed voor direct advies.  “We zitten in Amsterdam-Noord en we kijken ook naar Rotterdam en Eindhoven, Delft. Dat soort studentenomgevingen waar veel high tech bedrijven zijn. Daar willen we ook gewoon boots on the ground hebben. Gewoon legal teams hebben zitten, waar je snel, makkelijk, laagdrempelig terecht kan. We hebben u al klanten door het hele land. Sommigen rijden ook vanuit Eindhoven naar Amsterdam, maar dat slaat nergens op.”

Voor Dobbelaar staat vast welke kant het op moet. “Wat mij betreft is het alles in de drempelloze klantervaring. Dus weg met het pak, het marmer en de secretaresses en dat je iemand niet te spreken krijgt. Het moeilijk. Dat is de frontier. Om dat weg te krijgen en er dan ook nog voor te zorgen dat je wel credible bent. Dat mensen wel denken: ze zijn echt goed. Ze weten waar ze het over hebben. Je kunt bij ons ook drie sterren eten om die vergelijking maar te trekken. We doen ook moeilijke procedures en ook onderhandelingen en financieringsrondes, maar je kunt ook een kop koffie krijgen en je management overeenkomst zelf in elkaar te zetten. Daar hoef ik niet naar te kijken, want ik weet dat daar een goed ding uitkomt. Als je vragen hebt bel me, maar als je die niet hebt ook best. Dat maakt het heel relaxed en leuk.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.