Het broeit in de Rotterdamse haven. De oude RDM werf is nieuw leven ingeblazen. “Daar zitten veel startups en high tech werkplaatsen. Ik ben samen met het havenbedrijf gaan kijken naar hoe we ruchtbaarheid aan dat gebied kunnen geven en hoe we de stad en de haven dichterbij elkaar kunnen brengen. RDM wil laten zien wat voor toffe dingen ze aan het doen zijn”, aldus Tanja Koning, organisator van het Future Flux Festival dat op 9 en 10 juni in de oude onderzeebootloods op het RDM terrein zal plaats vinden.

Het Future Flux Festival wil twee dagen lang onderzoeken hoe nieuwe technologie ons leven verandert. “Dat doen we vanuit de maakindustrie, de creatieve industrie en de maker movement in Rotterdam.” Daarmee wordt direct het verschil met andere tech festivals duidelijk. “Wij zijn niet zo web based, maar meer van ga de werkplaats in, stroop je mouwen op en ga aan de slag. Dus we zitten meer aan de kant van de makers, de producten, de industrie.” Een mooi voorbeeld is het onlangs geopende RAMlab, waar wordt geëxperimenteerd met 3d printen in staal ten behoeve van de maritieme industrie. “Dat gaat over rapid prototyping in staal.”

“Mensen moeten zelf zo veel mogelijk controle zien te krijgen over techniek ”

Het festival valt uiteen in een industrie- en een publiek deel. “Er is op vrijdag een ‘industry day’ waar we de maakindustrie en de creatieve industrie tegen elkaar aan zetten om zo te laten zien dat ze allebei prototypen en te kijken waar kruisbestuiving mogelijk is. Daarnaast is er een publiek programma: de playground, waar je allerlei dingen kunt maken en kunstwerken kunt bekijken en ondergaan. En er is een onderdeel wat meer op een werkplaats lijkt waarin we 25 pioniers uit Rotterdam hebben gevraagd om hun nieuwe internet of things toepassingen of circulaire opvattingen aan het publiek te tonen. Dus het is aan de ene kant inspiratie business wise en aan de andere kant is het inspiratie voor een heel breed publiek. En om echt mensen zelf aan het werk te krijgen.”

In Amsterdam lijkt het op dit moment rustig als het over de maakindustrie gaat. Dat kan twee dingen betekenen: het speelt niet meer of de hype is voorbij en de maakindustrie is onderdeel geworden van het normale leven. In Rotterdam schieten makerspaces op dit moment als paddestoelen uit de grond. “Ik denk dat mensen beginnen te begrijpen wat het voor ze kan betekenen. Onderwijs en publiek begrip lopen vaak een paar jaar achter de hype aan, maar het wordt nu betaalbaar en komt ter beschikking van meer mensen.”  Belangrijk, meent Koning. Mensen moeten zelf zo veel mogelijk controle zien te krijgen over techniek. “We gaan cursussen Internet of Things aanbieden tijdens het festival en dan leren we hoe je zelf een sensor in elkaar zet. Dan gaat dat terug de wijk in zodat je zelf een internet of things netwerkje in elkaar klust. Dus dat je weer zelf in controle kunt komen. Want de hele stad wordt volgehangen met sensoren, maar wat nou als je niet alleen smart cities, maar ook smart citizens hebt.”

“Vergezichten van de creatieve industrie zijn belangrijk ”

Burgers die de mogelijkheden en onmogelijkheden van technologie snappen, zijn van belang. Maar een sterke creatieve industrie is ook onontbeerlijk.  “Wat ik tof vind aan de creatieve industrie is dat de vertegenwoordigers ervan de vragen anders stellen. Doordat ze niet gedreven zijn door een businesscase, kunnen ze andere vragen stellen. Daar komen hele andere ideeën uit dan  wanneer het wel een businesscase moet zijn. Die  vergezichten van de creatieve industrie zijn belangrijk en worden ook gezien door de ‘echte’ industrie. Ook al is die industrie heel anders. Die is heel groot en de processen zijn vaak heel weerbarstig en langzaam, dus het is niet zo dat we de munt in één klap kunnen keren.”

Koning hoopt op een opkomst van zo’n 2500 mensen. Maar voor haar is het festival feitelijk nu al geslaagd. “Het is geslaagd als de dwarsverbanden ontstaan, de kruisbestuivingen. Dat zie ik nu al gebeuren. Of dat ook nieuwe business oplevert, dat moeten we gaan zien, maar het begint al goed.” En Koning krijgt nu al aanmeldingen voor volgend jaar. “Mensen zeggen ik wil hier volgend jaar ook bij zijn en mijn dingen presenteren. Het is ook geslaagd als mensen ter ontspanning een keer de haven in kunnen. Het imago van de haven is toch vaak moeizaam, terwijl  je hier op een plek terecht komt waar alles kan, waar je dingen kunt maken, waar dingen bereikbaar zijn. Dat gevoel: we kunnen het hier maken, dan ben ik tevreden.”

Er zijn nog kaarten beschikbaar. Iedereen zal met de boot vanaf de Erasmusbrug naar het festivalterrein worden vervoerd.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.