De kledingindustrie is uitermate vervuilend. De productie en de snelle omloop zorgen ervoor dat het op nummer twee van de meest vervuilende ketens ter wereld staat. Het kopen van tweedehands kleding kan daar verandering in brengen. Die kleren zijn immers al geproduceerd. The Next Closet speelt in op die beweging. “We zijn een online marktplaats voor tweedehands merkkleding. We maken het heel makkelijk om je kleren online te verkopen of nieuwe kleren te kopen. Zo willen we de textielketen aanpakken”, aldus founder en CEO Thalita van Ogrop.

In zes jaar tijd groeide The Next Closet uit van een “schattig en klein” bedrijf tot een business die inmiddels 3,5 miljoen aan funding heeft opgehaald en honderduizend gebruikers telt. “We zijn tussen 2016 en 2018 met 600% gegroeid, dus we groeien super hard.” 

De kraakpanden van het begin zijn vervangen door een echt kantoor met 22 man personeel. Daaronder op dit moment 4 programmeurs. “Maar ik zou er wel 10 kunnen hebben. En de online marketing budgetten zijn ook heel stevig. Ik denk dat we iets van 30.000 tot 40.000 per maand uitgeven, alleen online. Je bent echt een markt aan het veroveren.”

“Een marktplaats is super kapitaal intensief”

Ondanks de spectaculaire groei maakt The Next Closet nog geen winst. “Een marktplaats is super kapitaal intensief. Onze concurrent in Frankrijk heeft 120 miljoen opgehaald en nog steeds niet winstgevend. En onze concurrenten in Duitsland hebben ook 20 miljoen opgehaald. Veel meer dan onze 3,5 miljoen.”

Het geld gaat zowel in de ontwikkeling van het platform als de marketing zitten. Het uploaden van de foto’s van kleding, de verkoop en het versturen van de producten wordt in 99% van de gevallen door de eigenaren zelf uitgevoerd. The Next Closet vraagt 20% van de verkoopprijs.Die ligt gemiddeld op 100 euro.

“Er zitten veel 2e hands boetieks op ons platform. Die zitten door het hele land. We hebben ook inmiddels supersellers en die hebben er hun werk van gemaakt. Die loaden 100 tot 150 items per dag up. Die verdienen meer dan ik.”

Om de verkoop te vergemakkelijken is The Next Closet bezig om algoritmen te onwikkelen. “Alle producten die we hebben zijn uniek, dus dat is heel moeilijk vinden. Dus hoe groter de database, hoe moeilijker je kunt vinden wat je zoekt. Dus nu kijken we naar je maat, favoriete kleur en dergelijke op basis waarvan we algoritmen kunnen maken.”

Er gaat ook de nodige tijd zitten in het controleren van de echtheid van de merken. “We hebben een merkenlijst, Daar staat op wat je bij ons mag verkopen. Alle fast fashion niet. En dan zijn er nog speciale condities waar mensen zich aan moeten houden. Je kan iets niet uploaden als het merk niet in de merkenlijst staat. En je moet kiezen uit een conditiesoort. Dan komt het binnen en ons customer support operations team checkt alles wat binnenkomt op echtheid. Als het om veel geld gaat moeten mensen ook een aankoopbewijs aanleveren.”

“Data is echt alles ”

Van Ogtrop en haar compagnon komen van oorsprong niet uit de kledingbusiness. En van tech hadden ze ook nog niet veel kaas gegeten. “Ik wist veel van duurzaamheid, marketing en communicatie en online campagnes maken. We hadden wel wat websitejes gemaakt. Mijn compagnon is industrieel ontwerper, dus die wist wel meer van tech. Maar de termen die we nu kennen is echt ongelooflijk. Je hebt echt marktplaatstermen. Ik dacht eerst: waar hebben jullie het over?” Inmiddels maakt niemand Van Ogtrop meer wat wijs. “Wat ik droom is dat ik dit succesvol neerzet en daarna met alles dat ik heb geleerd een nieuwe industrie pak en daar een slag in maak. Dat lijkt me helemaal geweldig.”

Maar voorlopig ligt de focus 100% op The Next Closet. En op de lessen die daar nog dagelijks worden geleerd. Zo weet Van Ogtrop als geen ander wat voor rollercoaster ondernemen kan zijn. Maar er is meer. “Data is echt alles. En de mensen in je team: met goede mensen gaat je hele bedrijf zo veel sneller.

The Next Closet hoop de komende tijd een aantal grote merken te verleiden om samen te werken. “Die merken sporen hun klanten aan om kleren die bij hen gekocht zijn en niet meer worden gedragen tweedehands te verkopen, waarmee ze weer korting krijgen op de aankoop van  nieuwe kleren. Er zit heel veel waarde in mensen hun kast.” Wanneer dat lukt is het een volgende stap in de goede richting. Van Ogtrop kijkt twee jaar verder. “Over twee jaar zitten we nog steeds in Nederland en België, maar zijn daar marktleider. En echt heel veel groter. Ik hoop dat we dan een paar hele grote merken hebben aangesloten die via ons ook de tweedehands markt bedienen. En dat we winstgevend zijn.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.