In het Brabantse Wijchen staat een enorme loods. Bezoek de loods en je ziet wat verkopen via webshops tot gevolg heeft. “Die loods is fascinerend en ook confronterend. Het valt bijna niet uit te leggen”, aldus Thijs Bosgoed, founder van BuyBay. Het bedrijf geeft geretourneerde spullen een tweede leven. Zonder zelf iets aan te kopen en altijd de hoogst mogelijke prijs na te streven. Daarmee ontzorgt BuyBay bestaande webshops. Met een enorme loods vol spullen tot gevolg.

“Je hebt als consument officieel het recht om iets uit de verpakking te halen en een keer te gebruiken. Dan kun je alsnog tot de conclusie komen dat zo’n ding te groot, te klein, te lelijk, lawaaierig is of toch geen lekkere koffie zet. Dan stuur je het terug en wat moet zo’n webshop er dan nog mee? Het is gebruikt, misschien mist er wel wat. De originele verkoper zegt: ik weet niet wat wij ermee aan moeten en dan kunnen ze het naar ons doorsturen, wat inmiddels ook massaal gebeurt. Wij testen producten, kijken ze na, repareren ze, vullen ze aan, maken het schoon en herverpakken het. Alles wat nodig kan zijn. Wij nemen het vervolgens in stock en daarna helpen wij mee om die producten tegen een zo hoog mogelijke prijs aan de consument te verkopen.”

“ Dynamisch prijssysteem”

Intelligente software helpt bij de prijsbepaling. Die heeft te maken met de nieuwprijs, de staat van een product en de tijd die nog over is om het product te verkopen. Want daar zorgt BuyBay voor: elk product wordt opnieuw verkocht. “Ons systeem kijkt: nu is de iPhone nieuw 1000 euro. Ik heb er eentje met een krasje en nog 99 dagen om het te verkopen Dan kom je in een schaal en wordt een prijs bepaald. Dat wordt dagelijks opnieuw gecheckt. Zo kom je tot een dynamisch prijssysteem.” Ook heel goedkope spullen krijgen een tweede kans. “Een product van 3 euro nakijken, testen, herverpakken en opnieuw versturen dat lukt niet. Maar wij willen ook geen dingen weggooien. Toen hebben we gezocht naar een plek waar producten die niet volledig nieuw zijn toch aan de man gebracht kunnen worden, waar het publiek best kritisch mag zijn maar daar wel een beetje rekening mee houdt. Zo  ben ik bij de Bazar in Beverwijk uitgekomen”  Daar staat de retailtak van het bedrijf.

Het lijkt bijna met elkaar in tegenspraak, maar het werkt. De loods is een eigen entiteit. Net als het hoofdkantoor in Amsterdam en de retailtak in Beverwijk. “Alle onderdelen moeten hun eigen broek ophouden. Maar alles komt Dat samen in een managementteam waar we over en weer met elkaar spreken en informatie uitwisselen. Maar het is wel de bedoeling dat de bedrijven afzonderlijk hun eigen winstgevendheid managen en daarin de juiste keuzes maken.”

“ Nodeloze productstromen”

BuyBay ging in 2014 van start. De kern van het bedrijf bestaat uit Thijs Bosgoed, zijn broer die verantwoordelijk is voor de loods en een goede vriend. In 2017 werden miljoenen opgehaald bij een investeerder en kreeg het bedrijf ook een omvangrijke Europese subsidie. Inmiddels is BuyBay winstgevend.”We besloten: we gaan één keer geld ophalen en dan zo spoedig mogelijk naar winstgevendheid toewerken. Het is leuk als je op basis van potentie geld kunt ophalen, maar het is nog veel leuker als je echt winstgevend bent en je eigen broek kunt ophouden. We kunnen nu onze verdere groei zelf financieren. Dat is belangrijk. Anders drijf je heel lang op de belofte.” Inmiddels wordt ook de software aangeboden, zodat webverkopers zelf met geretourneerde spullen aan de slag kunnen. En wordt aan internationale uitbreiding gewerkt.

“Het is logischer om in tientallen warehouses in Europa onze software te laten draaien en dat Wijchen een gespecialiseerder kenniscentrum wordt dan dat wij alles zelf blijven doen.” Of de schaalbare Software As A Service (SAAS) route een succes zal worden, wordt pas over een jaar duidelijk. “Er staan internationaal een paar hele mooie dingen te gebeuren. We zijn benaderd door een paar interessante internationale grote partijen die zeggen: kunnen jullie ons niet komen helpen. Dat zijn hele mooie potentiële partners. Daar kan ik volgend jaar meer over vertellen en dan is ons businessmodel mogelijk nog verder geëvolueerd.  Ik denk dat al onze takken naast elkaar blijven bestaan. Ik denk wel dat het werk in het warehouse specialistischer gaat worden. Maar dat hangt ook af van onze leveranciers, het moet maar kunnen. Misschien willen die zelf niks terugnemen.”

Hoewel het terugsturen van artikelen zorgt voor zijn winstgevende bedrijf, is Bosgoed toch kritisch. Het kopen en terugsturen zorgt voor nodeloze productstromen, die heel vaak nog worden vernietigd. “Als de markt halveert, dan juichen wij dat absoluut toe. Ondanks dat wij dan misschien minder producten krijgen. De markt is dusdanig groot dat ik me daar geen zorgen over maak. Wij zullen wij misschien op den duur minder producten krijgen, maar als dat komt door een gedragsverandering van de consument  dan zeg ik laten we dat alsjeblieft ontwikkelen. Want hoe makkelijk het nu gaat daar mogen vraagtekens bij gesteld worden. Absoluut.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.