Een hypotheek afsluiten doe je niet zo maar. Het gaat om veel geld en zorgt er voor dat je een groot deel van je leven een aanzienlijk bedrag aan de verstrekker moet betalen. Maar waar je uiteindelijk voor kiest en waarom is voor de meeste mensen niet duidelijk. De traditionele adviseur geeft vaak niet veel inzicht. daar wil ikbenfrits verandering in brengen. “Wij helpen mensen met de juiste keuze maken als het gaat om een hypotheek. Wat wij heel anders doen dan een normale hypotheekadviseur is dat wij je ook echt helpen het te begrijpen”, aldus co-founder Thomas de Leeuw.

Ikbenfrits werkt met een aantal zelfgebouwde online tools. Daarmee kunnen mensen in eerste instantie zelf aan de slag. “We proberen je in eerste instantie zoveel mogelijk zelf online aan de slag te laten gaan. Dus we hebben online content, we hebben ebooks, we hebben ook heel veel rekentools. Een hypotheek is toch een numeriek iets dus je moet ook een beetje rekenen: hoeveel kan ik lenen, hoeveel kan ik sparen. Daarna zie je dat dat voor de meeste mensen niet genoeg is: het is toch eng om zo’n beslissing alleen te nemen. Dus daarna helpen we ze aan de telefoon met een aantal interactieve tools om de juiste beslissing te nemen.”

“Alleen een rekentool online zetten niet voldoende”

Ikbenfrits is gestart uit frustratie. “We zijn geïnspireerd geraakt door mensen om ons heen die heel erg gefrustreerd geraakt waren door het hypotheekadvies dat ze kregen. Mijn eigen vader bijvoorbeeld. Die had een hypotheek, maar dacht dat hij kon besparen door lagere rentes. Zijn hypotheekadviseur zei hem dat besparen niet kon door de hoogte van de boete die hij moest betalen. Hij liet het er niet bij zitten en toen hij het zelf narekende bleek hij 200 euro per maand te kunnen besparen. Ik dacht: dit is absurd. Hij had een logische vraag en het kostte heel veel moeite. Mensen zouden dit online moeten kunnen oplossen in 5 minuten. Zo zijn wij begonnen, maar we merkten al snel dat alleen een rekentool online zetten niet voldoende was.” Ikbenfrits is daarmee minder digitaal dan waar aanvankelijk op werd ingezet. “Ik geloof niet dat online de beste manier is om een keuze te maken voor een hypotheek. Het is gewoon te ingewikkeld. Dus je begint online en gaat verder met een gesprek met iemand die alles precies begrijpt.”

Ikbenfrits laat klanten wel exact zien waar keuzes worden gemaakt. Het dashboard wat de klant ziet is hetzelfde als dat van de telefonisch adviseur. “Een hypotheek afsluiten is echt veel ingewikkelder dan online een vliegticket of een verzekering kopen” Op die drie vlakken moet je als klant een keuze maken: op rente, op voorwaarden en wil die  bank mij accepteren? Zaken die met regelmaat worden gewijzigd. “Elke hypotheekverstrekker heeft acceptatie-, en voorwaarden gidsen en als ze die updaten dan sturen ze mails uit. Wij hebben één iemand zitten die dat allemaal bijhoudt. Dat is handwerk en een vertaalslag tussen wat de bank je vertelt en wat wij in de database invullen. Dat is bij ons het mooie: één iemand houdt dat bij ons bij en daarna kunnen al onze adviseurs het geautomatiseerd gebruiken.”

“Wij willen de grootste worden”

Door de actuele vergelijkingen van ikbenfrits komt het bedrijf nogal eens in het nieuws. Zo ontdekte ze dat de oversluitboetes structureel te hoog zijn. “Ze mogen niet meer rekenen dan de geleden schade, maar ze ronden het stelselmatig in hun voordeel af. Elke afslag die ze kunnen nemen gaat in hun voordeel en als je dat allemaal bij elkaar optelt is dat zo’n 15%. Dat gaat dus om gigantische bedragen. Wij hebben dat onderzocht en aangekaart, samen met Radar,  en daar zijn kamervragen over gesteld. Er is ook door de AFM vastgesteld dat het klopt en nu moeten de banken al die boetes vanaf 14 juni 2016 gaan terug betalen. Dat gaat echt om gigantische bedragen. We zijn nog niet klaar want wij vinden dat het ook voor juni 2016 fout is gegaan en dat er terugbetaald moet worden. Dus er lopen nog rechtszaken.”

Ondertussen gaat het goed met ikbenfrits. Het bedrijf werktelange tijd gebootstrapped: alle winst werd geïnvesteerd in nieuwe groei. Er werken op dit moment zo’n dertig man voor het bedrijf en inmiddels is een investering opgehaald. Klanten komen voornamelijk binnen via Google. “We zijn nu volledig gefocussed op de Nederlandse markt. Dat is een hele grote markt, daar zijn we voorlopig niet klaar. Wat wij  doen is het nemen van een ingewikkelde financiële beslissing samen met een klant op een schaalbare manier. In theorie kan het ook in het buitenland, maar daar zijn we nog niet mee bezig. Er is hier nog genoeg te doen.” Sterker nog: ikbenfrits heeft grote ambities. “We zien geen reden om niet de grootste te worden in Nederland. Ofwel, wij willen de grootste worden. Nu is de hypotheker met 10% de grootste van Nederland. Over 5 jaar willen wij  daar voorbij. We geloven ook dat dat kan. Dus elke stap die kant op is een goede.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.