Je kunt patat verkopen in een plastic bakje, of je kiest voor een duurzaam alternatief. Natural Tableware maakt duurzame wegwerpserviezen. “Gemaakt van groene materialen, duurzame materialen, plant based materialen. Alles van bordjes tot bestek, verpakkingen om etenswaren in te bewaren. You name it”, aldus eigenaar Thomas Kascha. Hij ontdekte de recyclebare producten tien jaar geleden in Japan. Aanvankelijk werkte hij samen met de producent, maar produceert inmiddels zelfstandig.

“Wij proberen echt iets te maken waarvan we denken dat de markt het nodig heeft. We maken bakjes van suikerrietpulp. Dat werd vroeger verbrand en nu gebruikt.” Kasha zocht samenwerking met sterrenrestaurants met mooie producten als gevolg. “We hebben heel veel festivals als klanten, culinaire evenementen zoals bijvoorbeeld de Superbowl. Wanneer die echt porselein willen gebruiken is dat een enorm lastige operatie. Het is zwaar, kwetsbaar. Onze bakjes zijn compact en licht. Je hebt zo een doos van 500 stuks onder je arm, dus je kunt veel sneller schakelen en mensen bedienen. Dan moet je er wel voor zorgen dat het er mooi uitziet. Ons product doet qua uitstraling niet onder voor porselein. Maar je hoeft het niet af te wassen, dus je verbruikt geen water of stoom.”

“ Beker van dit jaar is frietbak van volgend jaar”

Inmiddels zijn er partijen die vraagtekens zetten bij de composteerbaarheid van het product. Afvalverwerkers zouden er geen raad mee weten en het servies alsnog verbranden. Kascha stelt dat de praktijk genuanceerder ligt. Ook werkt hij zelf aan een volgende stap. “Op het moment dat je iets produceert dan moet je ook al nadenken over wat ermee gebeurt als dat product aan het einde van z’n leven is. Een papieren beker kun je echt alleen maar maken van een virgin viber, daar moet echt een boom voor om, maar je kunt het ook heel goed recyclen. Dus op het moment dat wij die bekers verkopen dan zorgen wij ook voor de verdere verwerking. Wij zamelen ze na gebruik weer in, brengen ze naar een papiermolen, daar wordt de karton vezel er weer uitgehaald waar we grof kartonnen dozen of andere voorwerpen van maken.”

Datzelfde wil Natural Tableware doen voor grote festivals. “We zaten eerst aan de productiezijde, omdat je dan kunt onderzoeken wat de wensen en eisen zijn.  Dan kom je vanzelf op het verwerkingsstuk. Daar lopen hele grote festivals met honderduizenden bezoekers op vast. Daar zit dus nu de uitdaging. En voor ons de kans. Wij zeggen nu: als je alle bakjes en bekers op het festival bij ons afneemt en je houdt je achter de schermen aan de door ons bedachte scheiding, dan kunnen wij al die materialen op een zo innovatief mogelijke wijze gaan recyclen. Samen met die festivals. Dat is waar we nu voor staan en waarvan wij denken dat de toekomst ligt.” In de ideale wereld zou het zelfs zo ver kunnen gaan dat de beker van dit jaar de frietbak voor volgend jaar wordt. Zo ver is het nog niet.

“Geen level playing field ”

Natural Tableware groeit erg hard als bedrijf. De kern blijft klein. Veel wordt ingehuurd. Ook het aantal concurrenten groeit hard. “Wij groeien hard, dat loopt in de double digits. Maar ik moet wel zeggen: er komen ook steeds meer concurrenten bij. Je wordt er nu mee doodgegooid. Dat is goed. Producten worden op diverse plekken op de wereld geproduceerd. “Wij maken veel in China en in India, maar we maken ook heel veel hier in de landen om ons heen. Op het moment dat je de grondstoffen hier hebt kun je het hier maken. Je gaat niet met de grondstoffen over de wereld slepen, dat heeft geen voordeel.” Bedrijven die producten bij Natural Tableware afnemen kunnen dat nu nog gebruiken als marketing tool. Ze doen iets goeds voor de wereld.

Natural Tableware is winstgevend, maar investeerders zijn nog steeds welkom. “Omdat we dan sneller kunnen groeien. Hoe sneller we groeien hoe meer impact we kunnen maken. Mijn ambitie is om een aantal succesvolle cases neer te zetten met een aantal festivals waarin we vanaf het product en de festivalbezoeker tot aan de verwerking, de recycling van de materialen, waarmee we weer nieuwe materialen maken die dan weer op het festival gebruikt kunnen worden.” Daar zal nog wel een taaie strijd met de plastic industrie aan vooraf gaan. “De olie industrie en de daaraan verwante plastic industrie is gewoon gigantisch, wereldwijd. Ze hebben veel belangen te verdedigen en heel veel geld om dat te doen. Ik heb geen bio materialen lobby, maar er is wel een plastic lobby. Alle netwerken zitten allemaal met elkaar om tafel, het is nog echt heel veel oude economie en oude netwerken.  Het gaat niet hard genoeg. We hebben nu geen level playing field Op het moment dat dat wel zo is dan wil ik het nog wel eens zien hoe het verder gaat. We hebben de tijd aan onze zijde.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!