Heb je het over cyber security en kinderen, dan heb je het al snel over alles wat mis kan gaan online. Daarmee wordt het een beladen onderwerp. HackShield wil dat anders aanpakken. “Het is een project waarbij we kinderen tussen 9 en 12 jaar slimmer willen maken op het gebied van cyber security. En dan niet door ze als leerling of potentieel slachtoffer te zien, maar door ze de tools in handen te geven om pappa en mama en opa en oma slimmer te maken. Dus we geven ze grote verantwoordelijkheid”, aldus co-founder Tim Murck.

De game is inmiddels in een aantal gemeenten door de burgemeesters daar aanbevolen. “Het is een schaakachtige puzzelgame waarbij de speler zich constant moet proberen in te leven in de ander: denken als de ander, de slechterik. Het is net een schaakspel. Ze leren heel veel verschillende dingen. Het belangrijkste is dat alles wat ze digitaal tegenkomen data betreft en dat dat dus allemaal te manipuleren valt. We denken vaak dat kinderen van die leeftijd veel beter zijn met digitale middelen dan oudere generaties. Dat klopt: ze zijn wel goed in het gebruik ervan, maar ze snappen echt niet wat er onder de motorkap gebeurt. Het is belangrijk dat ze snappen dat je met data goede en slechte dingen kunt doen. ”

“Geloof in een gezond verdienmodel voor dingen van waarde”

HackShield is begonnen zonder duidelijk businessmodel. Sterker nog, de initiatiefnemers willen dat de game voor Nederlandse kinderen altijd gratis te spelen is en dat ze verschoond blijven van kids marketing. “Daarmee maak je het niet makkelijk. Maar het is uiteindelijk ook echt een groot maatschappelijk probleem. Banken en verzekeraars en gewone mensen hebben er last van, dus laat iedereen dan ook maar verantwoordelijkheid nemen.”

Dat zie je ook gebeuren, maar daarmee is HackShield nog niet financieel gezond. “Er zijn verschillende manieren om toe te groeien naar een gezond businessmodel. Eén daarvan is het afgeven van licenties in het buitenland, maar zelfs ook in Nederland kun je daar vormen voor vinden.”

De eerste fase werd doorlopen met hulp van subsidies. Murck vindt dat passen bij periode, maar wil er niet afhankelijk van worden. “Allebei mijn ouders zijn klassieke muzikanten. Ik heb zelf de toneelschool gedaan. Ik ken de situatie waarin je om de 4 jaar denkt: mogen wij weer door? Ik geloof in een gezond verdienmodel voor dingen van waarde. Dus subsidie is prima in de opstartfase, vooral als je nog steeds dingen inlevert om iets op te starten. Maar na een aantal jaar, wanneer je het duurzaam voort wil zetten, moet je gewoon een verdienmodel kunnen aanboren.”

Daarmee wordt het niet eenvoudig. “Het is zeker moeilijk. In het begin is het kip ei verhaal lastig: je verkoopt iets wat er nog niet is. Dat is verschrikkelijk. Nu is er een product en ik geloof wel dat er nu een mooi gezond verdienmodel kan worden aangeboord, maar daar gaat jaren overheen. En die jaren moet je wel doorkomen.”

“Op een positieve manier verandering brengen”

HackShield is een zelfstandig bedrijf, maar valt onder de moederorganisatie Flavour. Overeenkomst? “De drie producten die we nu hebben zijn drie aparte organisaties met eigen aandeelhoudersstructuren. Ze gaan alledrie over gamification: spelen met de regels. Hoe kun je mensen laten leren? Je creëert een veilige ruimte waarin je fouten mag maken, zonder dat de consequenties zo erg zijn als in de echte wereld. Ik ben zelf acteur en op de opleiding heb ik echt de liefde voor verhalen vertellen meegekregen. Dat gebruiken we ook altijd. We spelen met rollen. Net als gamification. Dan speel je met regels. En je wilt maatschappelijke impact zien. Allemaal lastige trajecten.”

Het bouwen van een mooie, leuke game is heel kostbaar. Je kunt ook een platform ontwikkelen waarmee je makkelijk kunt schalen en heel veel verschillende onderwerpen kunt behandelen. “Dat is vaak saai. We proberen die twee werelden bij elkaar te krijgen. Dus leerzaam en schaalbaar en leuk en spannend. Daar ben je ook snel langer dan een jjaar mee bezig. Het kost veel tijd om een platform te bouwen. We zijn ook gewoon kunstenaars. We blijven lang nadenken en schaven. Het zijn ook moeilijke producten, dat kost tijd.”

Toch gelooft Murck in een gezonde toekomst. “Ik vind het heel belangrijk dat we dit het liefst via gemeenten over heel Nederland bij kinderen terecht kunnen krijgen. Het mooie is omdat het geen commercieel model is dat je het ook met scholen en de publieke omroep kunt samenwerken. En ik hoop ook dat we over een jaar de eerste pilot in het buitenland aan het voorbereiden zijn. Er is heel veel interesse vanuit heel veel verschillende hoeken: cyber security bedrijven en overheden. Nu overheersen nog te vaak angst en zorg, dat stimuleert niet om er iets mee te doen. Iedereen zoekt naar manieren om op een positieve manier verandering te brengen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!