Triggi is een webdienst waarmee het mogelijk wordt om online web diensten en zogenaamde connected devices aan elkaar te koppelen en daar eigen  regels voor te schrijven. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om de verwarming van je auto aan te zetten op het moment dat je verwarming in huis opstart. Met als gevolg dat krabben tot het verleden gaat behoren. Een service die niet voor een breed publiek is, waardoor de leverancier van de auto of de thermostaat het ook niet zal aanbieden, maar waar je met hulp van Triggi wel een kleine groep heel blij maakt. Founder Arjen Noorbergen vertelt op Nederlands over zijn bedrijf. 

Dankzij api’s is het mogelijk geworden voor programmeurs om diensten aan elkaar te koppelen. Maar de meeste mensen hebben geen verstand van programmeren. Triggi zorgt ervoor dat je ook zonder programmeer vaardigheden aan de slag kunt. “Die techniek is behoorlijk weerbarstig. Dat is wel tegengevallen. De api’s worden wel beschikbaar gesteld, maar dat werkt dan vervolgens niet zoals je wilt. Het kost allemaal veel tijd en energie. En dan moeten we nog gebruikers vinden”, aldus Noorbergen. Hij hoopt in 10 jaar tijd 100 miljoen gebruikers te winnen. Zonder dat hij naar eigen zeggen echt een wezenlijk probleem voor de gebruiker oplost. Het gaat vaak om kleine dingen die het leven leuker, makkelijker of goedkoper maken. ” Je kunt prima zonder leven. We lossen voor gebruikers vaak maar kleine dingen op, maar de fabrikanten van al die online devices zien een groot probleem opgelost: 100.000 vragen van gebruikers die niet lonend zijn om door de fabrikant op te lossen. Dus het kan dienen als een voorportaal van product ontwikkeling.”

“Zo snel mogelijk nieuwe dingen aansluiten ”

Nerderlands, ‘a festival  for the international tech scene’ waar een serie speciale Top Names is gemaakt, is voor Triggi een interessante plek om aanwezig te zijn. “We zien bijvoorbeeld mensen die bij grote bedrijven werken en daar de innovaties aanjagen rondlopen. Die mensen zijn voor ons belangrijk om te kennen. Innovatie binnen grote bedrijven staat een beetje op gespannen voet met de procedures die daar vaak gelden. Dus het is belangrijk dat we dichtbij de mensen zitten die de boel aan het bewegen moeten of willen krijgen.” Triggi is tot op heden nog geen open platform, maar daar moet het wel zo snel mogelijk naartoe. “We moeten zorgen dat we zo snel mogelijk nieuwe dingen en diensten kunnen aansluiten.” In dat kader zal Appsterdam dit najaar een zogenaamde ‘Triggi Discovery Day‘ organiseren. Dag en tijdstip worden nog bekend gemaakt. Uitbreiding van mogelijkheden staat dus hoog op  de agenda. Naast het vinden van meer gebruikers, ook internationaal, en het regelen van funding. “We hopen aan het eind van het jaar de funding voor elkaar krijgen. We zitten al met 14 man, dus er moet een aardige sloot in. We kunnen in de US wel geld krijgen, maar dan moeten we verkassen. Dus dat is nog een puzzel.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.

Dit was een uitzending in het kader van Nerderlands en Appsterdam live vanuit Pension Homeland.

Mogelijk gemaakt door Triggi (grote dank Arjen Noorbergen en Frank Meeuwsen)