Een muziekspecial van Top Names vanaf SxSW met aandacht voor de Nederlandse startups Shuffler.fm, Chordify en Streamwatchr.

“Voor Shuffler is SxSW netwerken”

Shuffler.fm is een dienst die muziekkanalen van muziekblogs maakt. Luister naar de muziek waarover geschreven wordt. Tim Heineke van Shuffler bezoekt zowel het interactive als music gedeelte van SxSW. Voor hem is het laatste gedeelte het belangrijkst. Daar zijn immers de journalisten, de labels, de bands. Heineke: “We zijn hier ooit gelanceerd. We zijn nu drie jaar verder. In die periode heeft content weer een opmars gemaakt. Wij doen in nieuws en nieuwe muziek. Dus we zitten goed.”

“Chordify doet het goed in de niches”

Chordify is voor het eerst in Amerika. De dienst die geautomatiseerd akkoorden bij muziek laat zien is op zoek naar partners. Bijvoorbeeld om advertenties bij de pagina’s van nummers te vertonen. Chordify groeit snel qua gebruik en bereikt inmiddels 85.000 muziekliefhebbers per dag. De dienst doet het heel goed in niches omdat die nog slecht bediend worden door andere sites. Bijvoorbeeld religieuze muziek en Bollywood zijn populair.

Dion ten Heggeler vertelt dat Chordify een deal heeft gesloten met muziekdienst Deezer zodat mensen vanuit die dienst akkoorden bij geluisterde nummers kunnen genereren. Hij gaat ook in op verdienmodellen. “We hebben een premiumversie waarmee mensen tegen maandelijkse betaling extra mogelijkheden krijgen. Zoals o.a. langzamer afspelen van muziek. Daarnaast werken we met advertenties die toegevoegde waarde bieden.”

“Streamwatchr ziet mensen meezingen op Twitter”

Streamwatchr is een dienst die in kaart brengt welke muziek er op ieder moment van de dag op internet afgespeeld wordt. Wouter Weerkamp vertelt dat zijn startup nog in een vroege fase verkeert en daardoor meer naar strategische partners dan investeerders op zoek is. Streamwatchr gebruikt Twitter als belangrijke bron, maar zou bijvoorbeeld ook graag Spotify willen monitoren.

“Streamwatchr is een leuke nieuwe manier om muziek te ontdekken. Tegelijk verzamelen we statistieken die voor partijen interessant kunnen zijn. We kunnen zien wanneer een nummer populair wordt en wanneer het weer afneemt. We zien ook welke nummers meer dan anderen ‘meegezongen’ worden. Mensen luisteren naar muziek en citeren de tekst. Compleet bizar.”

Weerkamp vertelt dat zijn dienst context bij muziek kan genereren. Naast het voorbeeld van vaak meegezongen nummers, vertelt hij dat mensen bijvoorbeeld op social media zeggen dat ze iemand missen en dat ze daarna bepaalde nummers afspelen. “Dus als je de volgende keer ‘ik mis je’ twittert, kan Twitter je bepaalde nummers adviseren die vaak gespeeld worden als mensen anderen missen.”