In de laatste aflevering van het negende seizoen van Top Names praten Erwin Blom en Roeland Stekelenburg met zes startup ondernemers over hun bedrijf in coronatijd. Met sommigen gaat het goed. Anderen worstelen. Lucien Burm, voorzitter van de Dutch Startup Association: “Ik heb al een paar keer het woord kaalslag in de mond genomen omdat ik merk dat bijzonder veel startups in de problemen zijn. Er worden overal maatregelen genomen. Het is maar de vraag hoeveel er overeind blijft en in welke vorm.” Toch ziet hij ook kansen. 

Daniel Haven hoort met zijn ProctorExam bij het kamp van de winnaars. Zijn bedrijf maakt het online afnemen van examens mogelijk. Van de ene op de andere dag was het fysiek afnemen van examens onmogelijk, dat leidde tot een explosieve groei. “Voor ons was de crisis met name alle hens aan dek en zoveel mogelijk mensen erbij. Enorm snel opschalen dus. Heel concreet kijken wij naar de aantallen minuten videostreams die door ons platform heen gaan. Eind vorig jaar zaten we gemiddeld op 100.000 minuten per maand. Dat was al een goede 140% groei ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze maand mei zaten we op 3,5 miljoen minuten. Van 100.000 naar 3,5 miljoen is voor ons explosief.”

“ Open en transparant”

Wie ook een positief verhaal heeft is Ben Hoetmer van telecombedrijf Voys. Zijn bedrijf werd niet negatief geraakt door de crisis. Integendeel. Maar hun klanten vaak wel. “We zaten op ongeveer 400% van een normale workload. En de chatverzoeken op onze website waren 1000 procent meer. Dus iedereen moest in één keer thuis werken en weten hoe bijvoorbeeld een headset werkt. Dat was enorm turbulent. Het heeft ons veel intern teamgevoel gebracht. Het was een soort strijd.” Campspace, het bedrijf van Hugo van Donselaar, groeide de afgelopen tijd 600%. Kleinschalige kampeerplekken bij particulieren zijn nu gewild. Heel prettig, maar het betekent ook dat je vraag en aanbod in balans moet houden. Dat vormt een uitdaging.

Aan de andere kant van het spectrum zit Coen van der Poll met zijn bedrijf Peppered, een marketing tool voor theaters en concertgebouwen. Aangezien de hele culturele wereld langere tijd haar deuren moest sluiten, was marketing het laatste wat aan de orde was. “Bij ons zit de corona-impact heel duidelijk bij onze klanten: die liggen allemaal stil. (…) Dankzij de  overbruggingslening van de regering gaat het nog wel goed met ons moet ik zeggen. Daarmee konden we onze kosten voldoen. Maar de inkomstenkant is niet volgens de projecties. We moeten nu de hele tijd veranderen, inspelen op lokale regels. Ik word wel gek van dat pivotten. Ik ga er vanuit dat theaters en concertgebouwen wel blijven bestaan, maar het is wel lastig om te merken dat al je klanten in de problemen zitten. We bestaan al 20 jaar dus dit is niet de eerste crisis die we meemaken. Het heeft ons altijd geholpen om transparant te zijn en alle problemen te bespreken. Ook financiële uitdagingen en hoe we daarmee denken om te gaan. En hoe we dat dan weer oplossen. Dus open en transparant zijn en zorgen dat er een visie is: waar moeten we naartoe?”

“ Investeringsklimaat op orde krijgen”

Daniel van Drunen bouwde met zijn bedrijf Airchip een mobiele digitale kassa voor festivals. Klanten kunnen via een app bestellen en betalen. In sommige gevallen zouden ze hun bestelling bezorgd krijgen. Hij wilde net gaan testen toen alles stil kwam te liggen. Inmiddels richt hij zich op pop up horeca. “Niet de normale kroeg, maar plekken waar mensen het terras willen opschalen of waar pop up terrassen worden gerealiseerd. Daar kunnen we meerwaarde bieden en dat zijn we nu aan het testen.” Wanneer meer locaties zoals stadions en arena’s opengaan ziet Van Drunen ook kansen. “Het laatste wat zij willen is drukte voor de bar. Dat kunnen wij faciliteren. Wij kunnen chaos oplossen en de anderhalve meter in stand houden. Ik geloof dat onze technologie daar echt bij kan helpen. Dus de app zie ik eerder gebeuren dan de evenementen zelf, waar ik ook al jaren aan bouw.”

Over het remote werken zijn de meningen verdeeld. Daniel Haven verwacht niet dat al zijn personeel straks weer vijf dagen per week op kantoor gaat zitten. Voor Daniel van Drunen gaat er niks boven lekker met z’n allen voor een whiteboard staan. “Zeker als je een complex probleem moet oplossen. Daar kun je nog zoveel online tools tegenaan gooien, maar de vertraging, het gebrek aan non-verbale communicatie, dat heeft impact. Wij hebben het meegemaakt toen we probeerde te itereren op een paar hele complexe security problemen, dat liep gewoon helemaal vast. We hebben gelukkig een grotere kantoorruimte weten te realiseren waar mensen op afstand samen konden zijn. Dat was noodzakelijk. Er gaat enorm veel energie zitten om remote werken te organiseren.” Toch gelooft ook hij in een hybride model.

En zo worstelen veel partijen voort. De Dutch Startup Association probeert ondertussen al vooruit te kijken. Lucien Burm:  “Startups worden vaak geleid door de meest creatieve ondernemers. Ik denk dat iedereen met dingen gaat komen. Onze belangrijkste taak is zorgen dat het investeringsklimaat straks weer op orde is. Ik weet niet of dat gaat lukken. De vraag is: waar gaat het heen? We verwachten wel een grote dip. Ons belangrijkste agendapunt op dit moment: een regeling waardoor er genoeg geld de markt in kan stromen. Het is belangrijk dat zodra er zicht komt op groei en we weer in actie kunnen komen, geld naar zowel groeiende als nieuwe startende startups zal gaan.”

Top Names gaat met vakantie. In september 2020 is het programma weer terug.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar.

Vind je het waardevol wat we doen? Steun ons door FMT Member te worden!